وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اجتماعی » سازمان جهانی بهداشت: منشا کرونا احتمالا خارج از چین بوده است

تاریخ انتشار : 1399/11/24 - 4:33

سازمان جهانی بهداشت: منشا کرونا احتمالا خارج از چین بوده است

صدای استرالیا- محققان سازمان جهانی بهداشت، با رد تئوری نشات گرفتن ویروس کووید-19 از آزمایشگاهی در ووهان، نظریه دولت پکن را مبنی بر اینکه همه‌گیری کرونا احتمالا خارج از چین آغاز شده، تایید کردند.


صدای استرالیا- محققان سازمان جهانی بهداشت، با رد تئوری نشات گرفتن ویروس کووید-۱۹ از آزمایشگاهی در ووهان، نظریه دولت پکن را مبنی بر اینکه همه‌گیری کرونا احتمالا خارج از چین از جمله از استرالیا آغاز شده، تایید کردند.

تیمی ۱۴ نفره از محققان سازمان جهانی بهداشت که مسوولیت تحقیق درباره سرمنشا همه‌گیری کرونا را بر عهده داشتند، در پایان ماموریت حقیقت‌یابی یک ماهه خود، نظریه حزب کمونیست چین را تکرار کردند. مقامات چینی، پیش‌تر مدعی شده بودند که ویروس کرونا، از طریق محصولات غذایی منجم وارداتی، مانند گوشت گاو استرالیایی، به ووهان وارد شده و منجر به آغاز همه‌گیری شده است.

پیتر امبارک (Peter Embarek) رهبر این تیم تحقیقاتی گفت: هنوز به تحقیقات بیشتری درباره احتمال ورود ویروس به چین – احتمالا از طریق گوشت‌های منجمد فروخته شده در بازار غذاهای دریایی هوانان در ووهان- نیاز داریم.

محققان سازمان جهانی بهداشت همچنین این فرضیه را که ویروس کووید-۱۹ بر اثر بروز یک خطا از یک آزمایشگاه به بیرون درز کرده باشند، رد کردند و آن بسیار نامحتمل خواندند. محققان گفتند تحقیقات درباره این فرضیه باید پایان داده شود.

گفتنی است که دیلی‌میل در حالی احتمال ورود ویروس به چین از طریق گوشت‌های منجمد استرالیایی را مطرح کرده که خود محققان، اشاره‌ای به این موضوع نکرده‌اند و این فرضیه، احتمالا برداشت رسانه مذکور است.

در واقع مقامات چینی، انگشت اتهام را به سوی چند کشور، از جمله بنگلادش، آمریکا، یونان، هند، ایتالیا، جمهوری چک، روسیه و صربستان اشاره رفته بودند.

ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفته بود: منشا ویروس را به احتمال فراوان در چند کشور می‌توان ردگیری کرد.

تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، در حالی به نتیجه‌ رسیده که منتقدان، شرایط فراهم شده از سوی چین را برای انجام این تحقیقات، نامناسب ارزیابی کرده‌ و می‌گویند دولت پکن، دسترسی محدودی برای آنان فراهم کرده است.

پیش‌ از این نیز، برخی رهبران جهان، از جمله دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا، از سازمان جهانی بهداشت به دلیل تمایل به سوی چین و تکرار پروپاگاندای دولت پکن انتقاد کرده بودند.

دکتر تدروس، رییس این سازمان نیز به دلیل تمجیدش از شفافیت چین، در مراحل اولیه همه‌گیری، مورد انتقاد قرار گرفته بود. بعدها نیز فاش شد که تدروس، از سوی دولت پکن، برای رسیدن به ریاست این سازمان، حمایت شده و چین مبالغ هنگفتی پول به دولت‌ها یا سازمان‌هایی که تدروس در آنها نقش داشته، اهدا کرده است.

دکتر امبارک، رییس تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت نیز در جریان کنفرانس خبری خود، با بیان اینکه شواهدی دال بر وجود ویروس در ووهان یا جای دیگری در چین، پیش از دسامبر ۲۰۱۹ یافت نشده است، بر این ادعای دولت پکن صحه گذاشت. در حالی که چندین بررسی مستقل، حاکی از این است که این ویروس، ماه‌ها پیش از دسامبر ۲۰۱۹، در سطح جهان در حال چرخش بوده است.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه