وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اجتماعی » زنبورهای کمیاب استرالیا پس از ۱۰۰ سال برگشتند

تاریخ انتشار : 1399/12/12 - 4:42

زنبورهای کمیاب استرالیا پس از ۱۰۰ سال برگشتند

صدای استرالیا - گونه نادری از زنبورهایی که آخرین بار ۱۰۰ سال پیش مشاهده شده بودند، دوباره در کوئینزلند استرالیا پیدا شدند.


صدای استرالیا – گونه نادری از زنبورهایی که آخرین بار ۱۰۰ سال پیش مشاهده شده بودند، دوباره در کوئینزلند استرالیا پیدا شدند.

این گونه که نام علمی آن “فاروهیلاوس لاکتیفروس” و بومی همین منطقه است، آخرین بار در سال ۱۹۲۳ رصد شده بود و تنها شش تا از آن‌ها پیدا شده است. این کشف در پی جست‌وجوی میدانی وسیعی صورت گرفت که قرار بود مشخص کند آیا این گونه کاملا منقرض شده است یا خیر؟

به گفته محققان دانشگاه فلیندرز در شهر آدلاید، این زنبورها از دیرباز در این منطقه بوده‌اند اما احتمالاً  برای ادامه بقا در برابر سختی‌های فزاینده‌ای تاب آورده‌اند.

جیمز دوری، یکی از این محققان، می‌گوید: این زنبورها وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند. این تنها گونه‌ استرالیایی فاروهیلاوس است و در مورد وضعیت زیست‌شناسی آن چیزی مشخص نیست.

پس از آن که زنبورشناسانی به نام‌های اولیویا دیویس و دکتر توبیاس اسمیت از احتمال انقراض این گونه جانوری سخن گفتند به این خاطر که اخیراً در هیچ جا مشاهده نشده‌ بود، عملیات جست‌وجو به اجرا درآمد.

محققان پس از جست‌وجوی گسترده در ۲۲۵ مکان نمونه عمومی و ۲۰ مکان نمونه هدف در نیوساوت ولز و کوئینزلند، موفق به پیدا کردن این زنبورهای نادر شدند.

این محققان همچنین آخرین میزان تنوع زیستی را اندازه‌گیری کردند و هشدار دادند که از بین رفتن زیستگاه‌ها، ایجاد گسست در جنگل‌های بارانی استرالیا، حریق‌های ناخواسته و تداوم تغییرات اقلیمی، این گونه جانوری و سایر بی‌مهرگان را در خطر انقراض قرار داده است.

به گزارش ایندیپندنت، جزئیات این مطالعات در مجله تخصصی پرده‌بالان چاپ شده است.

منبع: ایسنا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه