وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اخبار » دیدار وونگ با وانگ، وزرای امور خارجه استرالیا و چین گفت‌وگو کردند

تاریخ انتشار : 1402/04/24 - 3:37

دیدار وونگ با وانگ، وزرای امور خارجه استرالیا و چین گفت‌وگو کردند

صدای استرالیا- وزیر امور خارجه استرالیا در حاشیه اجلاس وزرای خارجه شرق آسیا در جاکارتا، در جلسه‌ای یک ساعته با وانگ یی، مدیر امور خارجه حزب کمونیست چین دیدار و گفت‌وگو کرد.


صدای استرالیا- وزیر امور خارجه استرالیا در حاشیه اجلاس وزرای خارجه شرق آسیا در جاکارتا، در جلسه‌ای یک ساعته با وانگ یی، مدیر امور خارجه حزب کمونیست چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از اینکه شی جین پینگ، رییس جمهور چین با به قدرت رسیدین آنتونی آلبانیزی به ۲٫۵ سال خودداری این کشور از گفت‌وگو با مقامات استرالیایی پایان داد، این چهارمین دیدار دو مسوول امور خارجه دو کشور است.

نشست وزرای امور خارجه دو کشور، دیداری مهم پیش از سفر آلبانیزی به پکن قلمداد می‌شود که نخستین دیدار یک رهبر استرالیایی از پایتخت چین از سال ۲۰۱۶ به این سو است.

پنی وونگ دیدار با همتای چینی‌اش را گفت‌وگویی صریح توصیف کرد و گفت که در این دیدار  درباره موانع بر سر صادرات استرالیا به چین و زندانی کردن شهروندان استرالیایی گفت‌وگو شده است.

چین اجازه صادرات زغال سنگ و الوار استرالیا را به بازار خود صادر کرده؛ اما تعرفه‌ها یا ممنوعیت‌های غیر رسمی برای صادرات شراب و لابستر همچنان باقی است.

وونگ گفت که او همچنین وضعیت اسفناک استرالیایی‌های زندانی در چین را با همتای خود مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه استرالیا گفت: می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که شرایط خانم چنگ‌ لی، دکتر یانگ هنجون و سایر استرالیایی‌هایی که در چنین با مجازات اعدام مواجه هستند، مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر یانگ بیش از چهار سال و خانم چنگ تقریباً سه سال با اتهام اقدام علیه امنیت ملی در بازداشت بوده‌اند؛ اما تا کنون حکمی علیه آنها صادر نشده است.

یک دادگاه در چین نیز در اواسط سال ۲۰۲۰ فردی استرالیایی به نام کارم گیلسپی را به اعدام محکوم کرد. گیلسپی شش سال پیش در فرودگاه گوانگژو به اتهام قاچاق متامفتامین دستگیر شد، اما حکم وی در دوره تنش در روابط دیپلماتیک در کشور اعلام شد.

این در حالی است که هفته گذشته دولت هنگ کنگ که تحت کنترل پکن است، برای دستگیری دو فعال سیاسی تبعیدی ساکن استرالیا، از جمله یک شهروند استرالیایی، جوایزی را اعلام کرد.

رهبر هنگ کنگ با فراری توصیف کردن این افراد، اعلام کرد که آنها مادام العمر تحت تعقیب خواهند بود.

پنی وونگ پس از دیدار با وانگ یی گفت: ما در مورد هنگ کنگ صحبت کردیم و محتوای گفت‌وگوها با آنچه من علنی بیان کرده‌ام، مطابقت داشت.

وی افزود: دولت و مردم استرالیا آزادی بیان و آزادی بیان سیاسی را مهم می‌دانند.

منبع: ای‌بی‌سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه