وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » درخواست کایلی از نخست وزیر استرالیا برای کمک به رهایی او از زندان ایران

تاریخ انتشار : 1398/10/26 - 11:23

درخواست کایلی از نخست وزیر استرالیا برای کمک به رهایی او از زندان ایران

صدای استرالیا– کایلی مور گیلبرت که از بیش از یک سال قبل به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت و زندانی […]


صدای استرالیا– کایلی مور گیلبرت که از بیش از یک سال قبل به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت و زندانی شده خواستار کمک اسکات موریسون برای رهایی از زندان شد.

کایلی مور گیلبرت که دانش آموخته دانشگاه کمبریج بوده و استاد دانشگاه مطالعات اسلام است از سپتامبر ۲۰۱۸ که برای شرکت در یک کنفرانس دانشگاهی به ایران سفر کرده در هنگام بازگشت به استرالیا در فرودگاه بازداشت شد، و از آن هنگام در زندان اوین ایران زندانی است.

کایلی که یک شهروند استرالیایی-انگلیسی است در سفر به ایران از پاسپورت استرالیایی خود استفاده می‌کرد که از سوی اطلاعات سپاه ایران بازداشت و به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

در ژوئن سال گذشته کایلی در  ناَمه‌ای برای اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، نوشت: از شما می‌خواهم که هر چه سریعتر این وضعیت وحشتناک را که من و خانواده‌ام هر روز آن را تجربه می‌کنیم پایان دهید.

این نامه بطوری مخفیانه از زندان اوین به بیرون منتقل شده و توسط مرکز حقوق بشر ایران منتشر شده بود.

به گفته کایلی: من بر اساس برنامه دانشگاه برای آکادمی‌های خارجی و همچنین انجام برخی مصاحبه‌های تحقیقی  به ایران سفر کردم اما متاسفانه یکی از همکاران آکادمیک من در این برنامه و یکی از موضوعات مصاحبه‌هایم مرا به عنوان مظنون جاسوسی معرفی کرد.

محل نگهداری کیلی

گفته می‌شود کیلی در یکی از بندهای مخصوص متعلق به سپاه پاسدارن در زندان اوین که امنیت بالایی دارد نگهداری شده و مدتی را نیز در سلول انفرادی بوده است.

روزنامه گاردین مطلع شده که کایلی در مدت زندان فقط دوبار با کنسول استرالیا در ایران دیدار داشته و به جز آن هیچگونه تماسی با جهان بیرون نداشته است.

نامه دوم برای درخواست رهایی

وی در شب کریسمس نامه‌ای دیگری نوشته و در آن عنوان داشت: «شش ماه گذشت . در طول این زمان من در همان زندان بدون اینکه بهبودی در این وضعیت غیرقابل تحمل رخ دهد هستم. در طول ۹ ماه گذشته من هیچگونه تماسی با خانواده ام نداشته‌ام و فقط به مدت ۳ دقیقه با پدرم گفتگویی تلفنی داشته‌ام.

در این مدت من ۵ بار دست به اعتصاب غذا زده‌ام که این تنها راه شنیده شدن صدای من بود. آنطور که پیش بینی شده بود من به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌ام و درخواست بازبینی حکم نیز مورد موافقت قرار نگرفته است.

من از شما نخست موریسون درخواست می‌کنم تا اقدامی فوری در این ربطه انجام دهید چون به ازای هریک روز بیشتری که من در این شرایط زندانی هستم سلامت جسمی و روحی من  بدتر می‌شود.»

در واکنش به این نامه «ماریس پین» وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد: دولت هر روز با آژانس‌های داخل استرالیا و همتایانش در ایران در تلاش است تا آزادی دکتر کیلی مور گیلبرت را امکان پذیر کند.

ماریس پین در ادامه گفت: ما این فرصت را داشتیم که در اواخر سال گذشته یک دیدار کنسولی در این رابطه داشته باشیم. موضع استرالیا در این رابطه آن است که ما اتهاماتی که بر اساس آنها کیلی بازداشت، محاکمه و محکوم شده را قبول نداریم و خواستار آن هستیم تا مطمئن شویم که شرایطی که کیلی در آن حضور دارد وضعیت مناسبی است.

منبع: گاردین


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه