وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اجتماعی » خداحافظی با آلرژی به بادام زمینی با روش محققان استرالیایی

تاریخ انتشار : 1401/04/21 - 6:37

خداحافظی با آلرژی به بادام زمینی با روش محققان استرالیایی

صدای استرالیا - گروهی از محققان استرالیایی در مطالعه اخیرشان راه خاموش کردن آلرژی به بادام زمینی در افراد را شناسایی کرده‌اند.


صدای استرالیا – گروهی از محققان استرالیایی در مطالعه اخیرشان راه خاموش کردن آلرژی به بادام زمینی در افراد را شناسایی کرده‌اند.

به گفته محققان استرالیایی، تغییرات رخ داده در سیستم ایمنی می‌تواند باعث بهبودی آلرژی افراد به بادام زمینی شود.

پتانسیل توسعه درمان‌های جدید و متمرکزتر برای آلرژی اکنون به لطف شناسایی تغییرات کلیدی ایمونولوژیکی که امکان بهبود آلرژی به بادام زمینی را در کودکان را فراهم می‌کند، امکان پذیر است.

محققان برای اولین بار کشف کردند که شبکه‌های ژنی خاصی پس از مصرف بادام‌زمینی فعال می‌شوند. این تحقیق که توسط موسسه تحقیقات کودکان مرداک(MCRI) و موسسه تلتون کیدز (Telethon Kids Institute) انجام شد و طی آن محققان کشف کردند که برنامه‌ریزی مجدد این شبکه به طور موثری پاسخ ایمنی آلرژیک را که باعث آلرژی غذایی می‌شود، خاموش می‌کند.

پروفسور “میمی تانگ”(Mimi Tang) از موسسه تحقیقات کودکان مرداک و رهبر این مطالعه گفت که این اولین مطالعه‌ای است که در آن محققان ارتباط و اتصال پیچیده ژن به ژن را در زمینه بهبود بالینی آلرژی به بادام زمینی شناسایی کرده‌اند. تاکنون تغییرات ایمنی که به بهبودی آلرژی به بادام زمینی منجر می‌شود تا حد زیادی ناشناخته بوده است. مطالعات قبلی بدون اینکه بررسی کنند که چگونه ژنها با یکدیگر تعامل دارند، بیشتر بر بررسی سطوح بیان ژن متمرکز شده بودند. اما ژن‌ها به صورت مجزا کار نمی‌کنند. در عوض، پاسخ‌های بیولوژیکی توسط تعداد زیادی از ژن‌هایی که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، کنترل می‌شوند. بنابراین منطقی است که به این تعاملات با دقت بیشتری نگاه کنیم. آنچه ما دریافتیم تفاوت‌های عمیق در الگوهای اتصال شبکه بین کودکانی که آلرژی داشتند و کودکانی که در حال بهبودی بودند، بود. هنگامی که این شبکه‌های ژنی را قبل و بعد از ایمونوتراپی در این دو دسته کودکان، مقایسه کردیم، برخی تغییرات را مشاهده کردیم.

طی این مطالعه محققان ۶۲ کودک ساکن ملبورن مبتلا به آلرژی به بادام زمینی، در سنین یک تا ۱۰ سال را در یک آزمایش کنترل شده تصادفی مورد بررسی قرار دادند. به آنها دارونما یا پروبیوتیک داده شد که شامل ایمونوتراپی خوراکی بود. پس از ۱۸ ماه درمان در ۷۴ درصد از بیمارانی که درمان ترکیبی را دریافت کردند، بهبودی مشاهده شد و این در حالی بود که این میزان در بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند تنها چهار درصد بود.

PRT۱۲۰، یکی از داروهای شرکت بیوتکنولوژی استرالیایی “پروتا تراپتیکس”(Prota Therapeutics) بود. این شرکت بر تجاری سازی درمان ایمونوتراپی آلرژی برای کودکان مبتلا به آلرژی بادام زمینی تمرکز دارد.

گروهی به رهبری پروفسور تانگ در تحقیقات مختلف نشان دادند که دو درمان، ایمونوتراپی خوراکی بادام زمینی به تنهایی و ترکیبی از پروبیوتیک‌ها و ایمونوتراپی بادام زمینی، هر دو در بهبودی و حساسیت زدایی بسیار موفق بودند. بهبودی در حدود نیمی از کودکان تحت درمان حاصل شد و این امر به آنها اجازه داد تا دارو را متوقف کنند و بدون خطر شروع به خوردن بادام زمینی کنند.

دکتر “سارا اشلی”(Sarah Ashley) از موسسه تحقیقاتی مرداک گفت در حالی که ایمونوتراپی خوراکی می‌تواند با موفقیت باعث حساسیت زدایی و بهبودی شود، حساسیت زدایی اغلب پس از پایان درمان یا حتی در طول دوره درمان، کاهش می‌یابد. تغییرات خاص در سلول‌های ایمنی خاص آلرژن به نام سلول‌های Th۲، برای دستیابی به بهبودی پایدار حیاتی است. سلول‌های Th۲ برای تولید آنتی بادی‌های خاص آلرژن و ایجاد حساسیت‌های غذایی ضروری هستند. ما دریافتیم سیگنال Th۲ که سبب آلرژی می‌شود در کودکان در حال بهبودی، خاموش است.

آلرژی غذایی یک نگرانی بهداشت عمومی جهانی است که ۱۰ درصد از نوزادان و پنج تا هشت درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دکتر “آنیا جونز”(Anya Jones) از موسسه تله‌تون کیدز، گفت: چون هیچ درمانی برای آلرژی غذایی وجود ندارد، مدیریت بر اجتناب از غذای حساسیت‌زا وجود دارد و در نتیجه این امر بر کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارد و سبب کاهش کیفیت زندگی افراد می‌شود. درک فرآیندهای ایمنی پیچیده‌ای که سبب بهبودی می‌شود، بینش بیشتری در مورد محرک‌های کلیدی درمان موفق ارائه می‌دهد.

استلا، دختر ۹ ساله‌ای که در این مطاله شرکت کرد، در ۱۸ ماهگی پس از ظهور کهیر ناشی از مصرف یک وعده غذایی حاوی بادام زمینی، دارای آلرژی به بادام زمینی تشخیص داده شد.

اما پس از شرکت در آزمایش آلرژی کودکان مرداک، استلا تقریبا چهار سال دوره بهبودی بالینی را می‌گذراند و اکنون به طور منظم بادام زمینی می‌خورد.

مادر استلا گفت: کیفیت زندگی استلا از زمان آزمایش به طور قابل توجهی بهبود یافته است. سطح اضطراب او به طور چشمگیری کاهش یافته است و او این آزادی را دارد که از مصرف انواع غذاها لذت ببرد. استلا دیگر مجبور نیست همیشه برچسب مواد غذایی را برای وجود بادام زمینی بررسی کند و به معلمان یا والدین دوستان خود در مورد آلرژی اش توضیح دهد. او اکنون می‌تواند به راحتی از خوردن بادام زمینی لذت ببرد.

اشلی گفت:نتایج این تحقیق به خانواده‌هایی که فرزندانی مبتلا به آلرژی به بادام زمینی دارند، امیدواری زیادی خواهد داد.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Allergy ” منتشر شد.

منبع: ایسنا و به نقل از اس تی دی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه