وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اخبار » حداکثر ارز خروجی مسافر به ۵ هزار یورو کاهش یافت

تاریخ انتشار : 1397/02/24 - 13:34

حداکثر ارز خروجی مسافر به ۵ هزار یورو کاهش یافت

صدای استرالیا - براساس اعلام گمرک ایران حداکثر ارز خروجی همراه مسافران در ایران برای مرزهای هوایی ۵۰۰۰ یورو اعلام شده است.

حداکثر ارز خروجی مسافر به ۵ هزار یورو کاهش یافت

صدای استرالیا – براساس اعلام گمرک ایران حداکثر ارز خروجی همراه مسافران در ایران برای مرزهای هوایی ۵۰۰۰ یورو اعلام شده است.

این سازمان روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در بخشنامه‌ای اعلام کرده سقف مجاز خروج ارز همراه مسافر در مرزهای هوایی به مبلغ ۵۰۰۰ یورو و تا سقف ۲۰۰۰ یورو از سایر مرزهای مجاز (زمینی، ریلی، دریایی) مجاز شناخته شده است.

بخشنامه جدید به غیر از ارزهای خارجی اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر را هم شامل می‌شود.

بر همین اساس ورود ارز همراه مسافر تا سقف ۱۰ هزار یورو نیازی به اظهار ندارد و مجاز اعلام شده است.

در این بخشنامه آمده: “مسافر می‌بایست در مبادی ورودی نسبت به اظهار ارز‌‏، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه خود (به صورت کتبی یا شفاهی) به گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام و اطلاعات موردنیاز را به‌صورت سیستمی از طریق درگاه گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت نماید.”

بر این اساس اعلام شده که “اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام مازاد بر مبلغ ده هزار (۱۰.۰۰۰) یورو یا معادل آن به سایر ارزها تا زمان تعیین تکلیف از سوی مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، نزد بانک ملی ایران نگهداری می‌گردد.”

بانک مرکزی ایران در بیش از ده روز پیش (۱۱ اردیبهشت) در نامه‌ای به گمرک اصلاحیه دستورالعمل ارز همراه مسافر را اعلام کرده بود.

سال پیش ارز مجاز قابل خروج از کشور ۱۰ هزار یورو بود که بر اساس بخشنامه جدید گمرک میزان ارز مجاز خروجی نصف شده است.

دولت ایران حدود یک ماه پیش نرخ ارزهای خارجی را بطور دستوری کاهش داد و قیمت دلار آمریکا را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد.

بر همین اساس اعلام شد دولت هیچ نرخ ارز دیگری را به رسمیت نمی‌شناسند و فروش ارز به قیمتی به جز آنچه اعلام شده “قاچاق تلقی خواهد شد”.

بانک مرکزی پس از آن اعلام کرد که ارز مسافرتی برای یکبار سفر در سال تا سقف۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود.

میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم‌مرز و مشترک‌المنافع به غیر از عراق هم ۵۰۰ یورو و اعلام شد.

چرا طرح ارز تک‌نرخی هنوز عملی نشده؟

تا پیش از اعلام ارز “تک نرخی”، هر چند که تخصیص ارز مبادله‌ای به مسافر متوقف شده بود، ولی شهروندان ایرانی عازم کشورهای خارجی می‌توانستند با ارائه مدارک مسافرتی و مراجعه به صرافی بانک‌ها تا سقف ۵۰۰۰ دلار ارز دریافت کنند.

سردرگمی در بازار آزاد ارز در حالی ادامه دارد که هفته پیش با اعلام خروج آمریکا از برجام، قیمت ارزهای خارجی افزایش یافت ولی این جهش بعدا فروکش کرد.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) قیمت امروز دلار در بازار آزاد را ۶ هزار و ۵۳۰ تومان اعلام کرده است.

گمرک ایران در حالی سقف جدید ارز همراه مسافر را اعلام کرده که بانک مرکزی حدود یک ماه پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هرکس فقط می‌تواند “حداکثر ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها” داشته باشد و هشدار داد “در صورت کشف میزان بیش از آن در اختیار هر شخص، با مرتکب بر اساس قانون برخورد خواهد شد.”

بنابر اعلام بعضی از مقام‌های دولتی در ایران حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی در این کشور وجود دارد.

دولت ایران کمتر از یک ماه پیش سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) را راه‌اندازی کرد که در آن، خریداران و فروشندگان برحسب عرضه و تقاضا به صورت الکترونیک تبادل ارز، می‌کنند.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران امروز (یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت) گفته است ظرف مدت یک ماه گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون یورو به مسافران، بیماران و دانشجویان ارز فروخته شده است.

منبع: بی بی سی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه