وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024
» اجتماعی » توافق حقوقی دولت استرالیا با مأموری که رضا براتی را به بیمارستان برد

تاریخ انتشار : 1399/03/14 - 8:37

توافق حقوقی دولت استرالیا با مأموری که رضا براتی را به بیمارستان برد

صدای استرالیا - دولت استرالیا و یک شرکت امنیت خصوصی، خارج از دادگاه با یکی از ماموران سابق بازداشتگاه پناهجویان مانوس که در ارتباط با شورش‌های سال ۲۰۱۴ از آنها شکایت کرده بود، به توافق رسیدند.


صدای استرالیا – دولت استرالیا و یک شرکت امنیت خصوصی، خارج از دادگاه با یکی از ماموران سابق بازداشتگاه پناهجویان مانوس که در ارتباط با شورش‌های سال ۲۰۱۴ از آنها شکایت کرده بود، به توافق رسیدند.

شش سال پیش در جریان شورش پناهجویان در اردوگاه مانوس رضا براتی، یک پناهجوی ایرانی کشته شد و ۷۷ نفر دیگر زخمی شدند.

گرنت پاتر که در آن زمان برای شرکت امنیتی G ۴S کار می‌کرد، ماموری بود که رضا براتی را بعد از زخمی شدن به بیمارستان برد. آقای براتی در اثر جراحاتی که در جریان سرکوب ناآرامی‌ها به سرش وارد شد در راه بیمارستان جانش را از دست داد.

شورش‌ها روز ۱۶ فوریه سال ۲۰۱۴ آغاز شد و سه روز طول کشید. این ناآرامی‌ها و کشته شدن رضا براتی، پناهجوی ۲۳ ساله کرد ایرانی، واکنش فعالان و گروه‌های حقوق بشری را در پی داشت و باعث توجه جهانی به وضعیت پناهجویان در اردوگاه‌های خارج از خاک استرالیا شد.

آقای پاتر در شکایت خود از دولت استرالیا و G4S گفته بود که او و بقیه ماموران بازداشتگاه مانوس در جریان وقایعی که منتهی به شورش‌ شد، تجهیزات حفاظتی مناسب در اختیار نداشته‌اند و از آموزش لازم و حمایت کافی برخوردار نبوده‌اند.

به گزارش گاردین در جلسه دادگاه گفته شد که این عدم آمادگی در شرایطی بوده که سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی استرالیا و تحریک پناهجویان از سوی ساکنان محلی در پاپوا گینه نو باعث بالا گرفتن تنش در اردوگاه مانوس شده بود.

گرنت پاتر شکایت کرده بود که این وضعیت و شورش‌های بعد از آن آسیب‌های روحی و روانی جدی به او وارد کرده است.

او همچنین در دادگاه از نگرانی‌اش از به خطر افتادن جان خود و پناهجوبان بعد از ورود غیرقانونی ساکنان منطقه به اردوگاه گفته بود.

وکلای دولت استرالیا و شرکت G4S امروز اعلام کردند که خارج از دادگاه با آقای پاتر به توافق رسیده‌اند. جزییات این توافق و مبلغی که شاکی برای صرف نظر کردن از شکایتش دریافت کرده، اعلام نشده است.

قرار بود ده‌ها نفر از جمله کارکنان سابق شرکت G4S در دادگاه شهادت دهند اما با این توافق پرونده مختومه اعلام شد.

چند ماه بعد از شورش‌های مانوس نتیجه تحقیقات مجلس سنای استرالیا نشان داد که در جریان خشونت‌ها دولت استرالیا در وظایف خود برای حفاظت از پناهجویان کوتاهی کرده است.

این گزارش وقوع ناآرامی را قابل پیش‌‎بینی خوانده بوده و گفته بود که در صورت رسیدگی دولت و ساماندهی پناهجویان می‌شد از بروز خشونت جلوگیری کرد.

بازداشتگاه پناهجویان مانوس در پاپوا گینه نو در اکتبر سال ۲۰۱۷ رسما تعطیل شد.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه