وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اخبار » تامین ۹۰ درصد از برق استرالیا از منابع پاک انرژی

تاریخ انتشار : 1399/02/12 - 17:26

تامین ۹۰ درصد از برق استرالیا از منابع پاک انرژی

صدای استرالیا– استرالیا تا سال ۲۰۴۰ می‌تواند ۹۰ درصد از برق مورد نیاز خود را از منابع تجدید‌پذیر به دست […]

تامین 90 درصد از برق استرالیا از منابع پاک انرژی

صدای استرالیا– استرالیا تا سال ۲۰۴۰ می‌تواند ۹۰ درصد از برق مورد نیاز خود را از منابع تجدید‌پذیر به دست آورد.

تحلیل‌ها و بررسی‌های شرکت مشاور انرژی و کربن رپوتکس (RepuTex) نشان می‌دهد استرالیا تا ۲۰ سال دیگر می‌تواند ۹۰ درصد از برق مورد نیاز خود را بدون افزایش هزینه انرژی، از محل منابع تجدید‌پذیر انرژی تامین کند.

طبق سیاست‌های کنونی دولت استرالیا، کشور در مسیر تولید ۷۵ درصد برق مصرفی خود از محل منابع تجدید‌پذیر انرژی تا ۲۰ سال آینده است، اما بررسی‌های این شرکت مشاور نشان می‌دهد بی توجهی به یک ضعف ناچیز در چارچوب سیاست فدرال ممکن است پس از سال ۲۰۳۰ منجر به افزایش قیمت عمده انرژی شود.

گزارش اخیر چشم‌انداز بازار انرژی ملی شرکت رپوتکس نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های اجرا شده به واسطه سیاست‌های ایالتی، شامل اهداف انرژی تجدید‌پذیر در ویکتوریا و کوئینزلند، می‌تواند به ثبات قیمت عمده برق در دهه ۲۰۲۰ کمک کند. اما در عین حال در گزارش آمده است که قیمت عمده برق ممکن است در دهه ۲۰۳۰ بالا برود، به ویژه درصورتی که پیش از بسته شدن نیروگاه‌های فسیلی سیاست فدرالی برای تشویق به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک وجود نداشته باشد.

رپوتکس دو سناریو را مطرح می‌کند، یکی از آنها قیمت عمده برق را تحت پوشش سیاست‌های کنونی دولت و دیگری قیمت‌ها را تحت سیاست‌های بلند‌پروازانه «اوپراتور بازار انرژی استرالیا» که در راستای تعهدات معاهده اقلیمی پاریس هستند، بررسی می‌کند. در شرایط کنونی، و با وجود نبود چارچوب سیاست فدرال برای پشتیبانی از سیاست‌گذاری‌های جدید در حوزه انرژی تجدیدپذیر، استرالیا ۵۰ درصد از برق مورد نیاز خود را تا سال ۲۰۳۰ و ۷۵ درصد را نیز تا سال ۲۰۴۰ از محل منابع تجدید‌پذیر تامین خواهد کرد.

با افزایش میزان تولید برق از محل انرژی‌های پاک و کاهش هزینه‌های تولید این انرژی نیروگاه‌های ذغالی و گازی تحت فشار قرار میگیرند و تا ۲۰ سال آینده نزدیک به ۱۸ گیگاوات انرژی گرمایی از بازار انرژی حذف خواهد شد. درعین حال بسته شدن نیروگاه‌های سوخت فسیلی می‌تواند در دهه ۲۰۳۰ قیمت عمده برق را در نبود سیاست‌های فدرالی که به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در حوزه انرژی پاک تشویق کند، افزایش دهد. از این رو ریپوتکس در سناریوی دوم خود بودجه‌ای بلند‌پروازانه را برای بخش‌ برق درنظر گرفته است که می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ کل سامانه انرژی کشور را در راستای تعهداتش به معاهده اقلیمی پاریس (معاهده‌ای جهانی با هدف پایین نگه داشتن دمای جهان زیر دو درجه) کربن‌زدایی کند.

در این سناریو استرالیا می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۷۰ درصد و تا ۱۰ سال بعد ۹۰ درصد از برق خود را از محل انرژی‌های پاک تامین کند. با افزایش تولید انرژی پاک، فناوری‌های ذخیره‌سازی انرژی نیز بهبود پیدا می‌کنند و انرژی‌های فسیلی به حاشیه رانده خواهند شد.

منبع: گاردین


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه