وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اخبار » بهبود مناسبات چین و استرالیا؛ وانگ یی به استرالیا می‌آید

تاریخ انتشار : 1402/12/25 - 2:06

بهبود مناسبات چین و استرالیا؛ وانگ یی به استرالیا می‌آید

صدای استرالیا - وانگ یی، وزیر امور خارجه چین قرار است هفته آینده به استرالیا و نیوزیلند سفر کند.


صدای استرالیا – وانگ یی، وزیر امور خارجه چین قرار است هفته آینده به استرالیا و نیوزیلند سفر کند.

این دیدار چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که چین عنوان داشته به حذف محدودیت‌های واردات شراب استرالیا که برای اولین بار در جریان یک جدال دیپلماتیک در سال ۲۰۲۰ اعمال شد، نزدیک است.

آنتونی آلبانیزی، نخست وزیر استرالیا با استقبال از این سفر در یک نشست خبری تلویزیونی گفت: این یک امر خوب است که وانگ یی می‌خواهد به استرالیا بیاید و گفت‌و‌گو کنیم.

آخرین باری که یک وزیر خارجه چین از استرالیا بازدید کرد در سال ۲۰۱۷ بود. روابط دیپلماتیک استرالیا با چین برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ زمانی که دولت محافظه کار قبلی شرکت هواوی را از ارائه تجهیزات در طول عرضه شبکه ۵G خود منع کرد، تیره شد. در پی آن، پس از آن که کانبرا خواستار تحقیقات مستقل در مورد منشاء COVID-19 شد، روابط دو طرف تیره‌تر شد. چین هم با اعمال تعرفه بر چندین کالای استرالیا از اواخر سال ۲۰۲۰ واکنش نشان داد.

با این حال از زمان روی کار آمدن دولت حزب کارگر آلبانیزی در دو سال پیش، اکثر موانع تجاری دو طرف برداشته شده است.

برترین شراب‌ساز استرالیایی Treasury Wine Estates (TWE.AX) روز سه‌شنبه گفت که وزارت بازرگانی چین پیشنهاد موقتی را برای حذف تعرفه‌ها بر شراب استرالیا منتشر کرده که این امید را ایجاد می‌کند که تقریباً سه سال عوارض سخت به زودی پایان یابد.

انتظار می‌رود پنی ونگ، وزیر امور خارجه استرالیا در جریان گفتگوهای خود با وانگ یی چهارشنبه آینده مسائل کنسولی، موانع تجاری، حقوق بشر، پیشگیری از درگیری و امنیت منطقه‌ای را مطرح کند. وزیر امور خارجه نیوزیلند وینستون پیترز هم روز پنجشنبه گفت وانگ یی همچنین از نیوزیلند دیدن خواهد کرد و روابط با چین را یکی از “مهم‌ترین و پیچیده‌ترین” روابط نیوزیلند خواند. وزیران همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله اهمیت صلح و ثبات در منطقه هند و اقیانوس آرام گفتگو خواهند کرد.

منبع: رویترز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه