وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024
» اجتماعی » بحران مسکن در استرالیا؛ طرح جدید برای اجاره‌نشین‌ها در راه است

تاریخ انتشار : 1402/07/06 - 5:36

بحران مسکن در استرالیا؛ طرح جدید برای اجاره‌نشین‌ها در راه است

صدای استرالیا - از آنجایی که بحران مسکن در استرالیا ادامه دارد و خرید خانه برای بسیاری از استرالیایی‌ها به امری محال تبدیل شده است، مدل جدیدی از مسکن به نام ساخت برای اجاره به‌طور فزاینده‌ای به عنوان بخشی از راه‌حل معرفی شده است.


صدای استرالیا – از آنجایی که بحران مسکن در استرالیا ادامه دارد و خرید خانه برای بسیاری از استرالیایی‌ها به امری محال تبدیل شده است، مدل جدیدی از مسکن به نام ساخت برای اجاره به‌طور فزاینده‌ای به عنوان بخشی از راه‌حل معرفی شده است.

به گفته متخصصان، این طرح ممکن است به زودی به محله شما نیز بیاید. در حال حاضر بیش از ۶۰ پروژه ساخت و ساز برای اجاره در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده یا در حال ساخت هستند، که تقریباً ۲۰ هزار خانه جدید را برای اجاره تحویل می‌دهند.

این چیست و چگونه کار می‌کند؟

مسکن ساخت برای اجاره زمانی است که یک ساختمان چند واحدی به صورت تک مالکیت ساخته و نگهداری می‌شود. در این طرح توسعه دهندگان و سرمایه‌گذاران به جای ساختن املاک با هدف فروش هر آپارتمان برای سود، مالکیت واحد خود را حفظ کرده و آنها را به مستاجران اجاره می‌دهند.

مالک عملاً صاحبخانه کل ساختمان مستاجرین می‌شود و مسئولیت مدیریت و نگهداری آن را بر عهده دارد.

ساخت برای اجاره مسکن در کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیا نسبتاً رایج است، اما اخیراً در استرالیا در حال افزایش است.

تحقیقات انجام شده توسط شرکت خدمات املاک و مستغلات JLL استرالیا نشان داده است که تا قبل از سال جاری، تنها حدود ۴۴۸۶ آپارتمان برای اجاره در سراسر کشور وجود داشت که حدود دو هزار مورد از آنها تنها در سال گذشته ساخته شده بودند.

اما پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا پایان سال آینده بیش از دو برابر شود.

طرفداران این مدل استدلال می‌کنند که این مدل برای مستاجرانی که اغلب با اجاره‌نامه‌های شش یا ۱۲ ماهه زندگی می‌کنند و نمی‌توانند به درستی در یک خانه ریشه کنند، ثبات طولانی‌مدت ایجاد می‌کند.

این طرح همیشه مقرون به صرفه نیست

در حالی که طرح ساخت برای اجاره اصولاً اطمینان و ثبات را برای اجاره‌کنندگان به همراه دارد، هیچ تضمینی وجود ندارد که مقرون به صرفه باشد. اکثر پروژه‌های موجود در استرالیا برای افراد با درآمد متوسط یا بالاتر، با اجاره بهای بالاتر از نرخ بازار تعیین می‌شود.

مایکل فاثرینگهام از موسسه تحقیقات مسکن و شهرسازی استرالیا (AHURI) گفت کسانی که در خانه‌های ساخته شده برای اجاره زندگی می‌کنند اغلب به دلیل مزایای اضافی، پول بیشتری پرداخت می‌کنند.

آیا این طرح به حل بحران مسکن کمک می‌‌کند؟

تقریباً همه موافقند که ساختن املاک اجاره‌ای جدید تا حدودی به کاهش بحران مسکن کمک می‌کند، اما اینکه آیا ساخت و ساز برای اجاره کمک قابل توجهی به این امر می‌کند یا نه جای بحث دارد.

استیو مان، مدیر اجرایی موسسه توسعه شهری استرالیا که نماینده توسعه دهندگان ملک است، گفت که این بخش مهمی از ترکیب مسکن آینده خواهد بود.

وی افزود: این چیزی است که دولت‌ها نیز به دنبال راه‌هایی برای حمایت از آن هستند.

آیا این طرح در محله من نیز خواهد بود؟

به گفته آقای مان، در حالی که تقریباً هر بخش از کشور با کمبود مسکن مواجه است، پروژه‌های ساخت و ساز برای اجاره احتمالاً در مناطق درون شهری و نزدیک به خدمات حمل و نقل عمومی ایجاد می‌شوند.

او گفت که این مدل می‌تواند در شهرهای متوسط مانند ولونگونگ و نیوکاسل نیز کار کند.

منبع: شبکه خبری ای‌بی‌سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه