وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » اسکناس کهنه و پاره دارید؟ بانک مرکزی از شما می‌خرد

تاریخ انتشار : 1402/03/18 - 8:20

اسکناس کهنه و پاره دارید؟ بانک مرکزی از شما می‌خرد

صدای استرالیا– هر کدام از ما ممکن است ته کیف‌مان یک اسکناس کهنه و پاره باشد که از خرج کردن‌اش […]

اسکناس کهنه و پاره دارید؟ بانک مرکزی از شما می‌خرد

صدای استرالیا– هر کدام از ما ممکن است ته کیف‌مان یک اسکناس کهنه و پاره باشد که از خرج کردن‌اش ناامید شده باشیم و فکر کنیم به درد نمی‌خورد؛ اما این اسکناس‌ها با ارزش‌اند.

بانک مرکزی استرالیا می‌گوید حتی اسکناس‌هایی که پاره و نصف شده‌اند و از نظر قانونی برای استفاده مناسب نیستند، ارزش دارند.

در واقع، این بانک اسکناس‌های آسیب دیده یا «ناقص» را از شما می‌گیرد و ارزش آن را به شما پرداخت می‌کند. البته مبلغ پرداختی بسته به میزان آسیب دیدن اسکناس متفاوت است.

سیاست بانک مرکزی این است که «ارزش هر اسکناس، متناسب با بخشی است که از آن باقی مانده است.» به این ترتب، ارزش ترکیبی پرداختی برای تمامی قطعات اسکناس، معادل ارزش اسمی اسکناس اصلی خواهد بود.

به طور خلاصه، اگر نصف اسکناس دارید، حدود نصف مبلغ آن اسکناس را دریافت می‌کنید.

برای دریافت مبلغ اسکناس‌های آسیب دیده، تنها کاری که باید بکنید این است که آن اسکناس را به یک موسسه مجاز سپرده پذیر مانند شعبه بانک، اتحادیه اعتباری یا انجمن ساختمانی تحویل دهید. در آنجا ارزش اسکناس بررسی و به شما پرداخت می‌شود.

بر اساس معیارهای اعلام شده، اگر اسکناس کمتر از ۲۰ درصد نقص داشته باشد، ارزش کامل آن به شما پرداخت می‌شود. 

بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نقص، ارزش آن به نسبت درصد مفقود شده پرداخت می‌شود. برای مثال اگر فقط نصف اسکناس ده دلاری را داشته باشید، ۵ دلار به شما می‌دهند.

اما اگر بیش از ۸۰ درصد نقص داشته باشد، آن اسکناس بی‌ارزش است.

همچنین می‌توان با تحویل اسکناس‌های آلوده در یک کیسه مهر و موم شده و برچسب دار به بانک و تکمیل فرمی که توضیح می‌دهد چه اتفاقی برای پول افتاده ، درخواست جبران ارزش را مستقیما به بانک مرکزی ارایه کرد.

به گفته بانک مرکزی، بین‌ سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ حدود ۱۱۰ هزار اسکناس آسیب دیده را دریافت و نزدیک به ۴۴ میلیون دلار ارزش آنها را پرداخت کرده است.

گفته می‌شود پول‌های آسیب‌دیده خرد می‌شوند و سپس در دستگاهی قرار می‌گیرند که آن‌ها را برای بازیافت به گلوله‌های پلاستیکی تبدیل می‌کند.

اما از بین بردن عمدی اسکناس استرالیا بر اساس قانون جرایم (ارز) ۱۹۸۱ غیرقانونی است و مجازاتی بسیار بیشتر از ارزش آن اسکناس دارد. مجازات درنظر گرفته شده برای تخریب اسکناس، حداکثر ۵ هزار دلار جریمه نقدی یا دو سال زندان یا هر دو است.

این مجازات برای افرادی که با آگاهی از آسیب دیدن پول، در حال فروش آن باشند نیز اعمال می‌شود.

جلوگیری از جعل اسکناس یکی از دلایلی است که بانک مرکزی می‌خواهد این اسکناس‌ها را در اسرع وقت از چرخه حذف کند. زیرا با وجود پول‌های نو و با کیفیت، موارد جعلی سریع‌تر شناسایی می‌شوند.

منبع: news.com.au


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه