وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
» اخبار » مذاکرات استرالیا و نیوزیلند برای اسکان پناهجویان در مراحل نهایی

تاریخ انتشار : 1400/11/30 - 4:45

مذاکرات استرالیا و نیوزیلند برای اسکان پناهجویان در مراحل نهایی

صدای استرالیا- استرالیا و نیوزیلند بر سر اسکان مجدد پناهجویان نگهداری شده در بازداشتگاه‌های فراساحلی استرالیا به «توافق اصولی» دست یافته‌اند و قرار است مذاکرات در این خصوص طی هفته‌های آینده نهایی شود.


صدای استرالیا- استرالیا و نیوزیلند بر سر اسکان مجدد پناهجویان نگهداری شده در بازداشتگاه‌های فراساحلی استرالیا به «توافق اصولی» دست یافته‌اند و قرار است مذاکرات در این خصوص طی هفته‌های آینده نهایی شود.

مایک پزولو، دبیر دپارتمان امور داخلی دولت روز دوشنبه در جریان گزارش به یک کمیته مجلس سنا گفت که پیشنهاد نیوزیلند برای پذیرش ۱۵۰ پناهجو از بازداشتگاه‌های جزایر فراساحلی استرالیا در دور نهایی مذاکرات دوجانبه بررسی می‌شود.

وی افزود: در صورت پذیرش شرایطی که استرالیا مدنظر دارد، از این پیشنهاد استقبال و قدردانی می‌کند.

مذاکرات تاکنون با اصرار استرالیا مبنی بر اینکه پناهندگان نباید بتوانند با ترفند دریافت شهروندی وارد کشور شوند، با بن‌بست مواجه شده بود.

استرالیا قبلاً اعلام کرده بود که تمایلی به اسکان مجدد پناهندگان در نیوزیلند ندارد؛ زیرا این افراد پس از پنج سال می‌توانند در نیوزیلند درخواست شهروندی کنند و پس از آن واجد شرایط سفر بدون محدودیت به استرالیا خواهند بود.

نیوزیلند نیز به نوبه خود، تمایلی به اعمال محدودیت‌های اضافی برای ویزا یا اقامت اعطا شده برای پناهندگان نشان نمی‌داد.

کریس فافوی، وزیر مهاجرت نیوزیلند سال گذشته گفته بود که این کشور باور دارد، هر کسی که در این کشور مستقر می‌شود، باید از حقوق کامل شهروندی، از جمله حق سفر و کار در استرالیا، برخوردار باشد.

این اختلاف نظر همچنان باقی است. پزولو تاکید کرد که باید جلوی استفاده این افراد از ویزای ویژه ۴۴۴ که به آنها اجازه اقامت طولانی مدت در استرالیا را می‌دهد، گرفته شود.

مقامات نیوزیلندی تا کنون درباره پذیرش شرایط استرالیا سکوت کرده‌اند. دفتر فافوی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات به نتیجه نهایی نرسیده و هر توافقی منوط به تاییدیه کابینه خواهد بود.

مصطفی عظیمی تبار، که پیش از انتقال به پارک هتل ملبورن به منظور دریافت مراقبت‌های پزشکی، در پاپوآ گینه نو نگهداری می‌شد، گفت: این یک لحظه تاریخی است. قدرت مردم از سیاستمداران بیشتر است. دولت نتوانست در مقابل این فشار مقاومت کند و عزم و اراده ما این اتفاق را رقم زد.

منبع:گاردین


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه