وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اجتماعی » مقادیر اندک مواد مخدر در کانبرا جرم زدایی شد

تاریخ انتشار : 1402/08/07 - 3:36

مقادیر اندک مواد مخدر در کانبرا جرم زدایی شد

صدای استرالیا- قلمرو پایتختی به نخستین حوزه قضایی در استرالیا تبدیل شد که در اختیار داشتن مقادیر اندک مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکایین، هرویین، آیس و MDMA را جرم‌زدایی می‌کند.

مقادیر اندک مواد مخدر از امروز در کانبرا جرم زدایی شد

صدای استرالیا– قلمرو پایتختی به نخستین حوزه قضایی در استرالیا تبدیل شد که در اختیار داشتن مقادیر اندک مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکایین، هرویین، آیس و MDMA را جرم‌زدایی می‌کند.

لایحه مناقشه برانگیز مواد مخدر، حدود یک سال پس از قانونی شدن مقادیر مصرف شخصی ماری‌جوانا، در اوایل سال ۲۰۲۱ به مجلس قانون‌گذاری قلمرو پایتختی ارایه شد.

این قوانین با مخالفت زیادی مواجه شد از جمله از سوی رییس پلیس این قلمرو که آن را نامناسب دانست و در عین حال قول داد که در اجرای آن کمک کند. حتی تلاش ناموفقی هم برای لغو آن در پارلمان صورت گرفت.

اما از دیروز این قانون اجرایی شده و دولت قلمرو پایتختی آن را رویکردی سلامت‌محور برای مصرف مواد مخدر توصیف می‌کند.

آیا از این پس مواد مخدر در کانبرا قانونی است؟

پاسخ به این سوال منفی است و جرم زدایی از مواد مخدر به معنی قانونی بودن مواد مخدر قوی نیست.

تغییر قانونی مذکور به این معناست که اگر افرادی با مقادیر اندک مواد غیرقانونی دستگیر شوند، جریمه نقدی خواهند شد یا به جای مجازات کیفری، مشاوره مواد مخدر دریافت خواهند کرد.

فرایند قانونی شبیه به رانندگی با سرعت غیرمجاز است. سرعت غیرمجاز غیرقانونی است؛ اما متخلفان عموما فقط جریمه می‌شوند و با اتهام جنایی مواجه نخواهند شد.

دولت قلمرو پایتختی از همان ابتدا گفته است که هدف این قوانین، خارج کردن افراد دارای سطح اندک مواد مخدر یا اعتیاد از سیستم کیفری و هدایت آنها به سمت خدمات حمایتی است.

مقدار اندک مواد مخدر چقدر است؟

بستگی به نوع مواد مخدر دارد.

فهرست مواد مخدر جرم‌زدایی شده شامل موادی است که برای تفریح استفاده می‌شود (مانند مجیک ماشروم و ال‌اس‌دی) و همچنین موادی که مرتبط با بدترین آسیب‌های اجتماعی هستند (هرویین، کوکایین و آیس)

مقدار در نظر گرفته شده برای «مصرف شخصی» بستگی به این دارد که فرد با کدام ماده مخدر دستگیر شده باشد.

وقتی فردی دستگیر شود چه اتفاقی می‌افتد؟

بر اساس مقدار مواد مخدر (مطابق جدول) تصمیم‌گیری می‌شود. اما دولت تاکید دارد که قوانین معامله یا قاچاق مواد مخدر را تسهیل نکرده است.

از دیروز، اگر پلیس افرادی را با مقادیر اندک مواد مخدر غیرقانونی دستگیر کند، این گزینه را خواهد داشت که اخطار، جریمه ۱۰۰ دلاری یا ارجاع آنها به برنامه انحراف مواد مخدر را در دستور کار قرار دهد و در هر صورت، مواد مخدر ضبط خواهد شد.

اما اگر افسران پلیس فردی را در حال رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر دستگیر کنند، نباید انتظار ملاطفت داشت. زیرا رانندگی تحت تاثیر هر مقدار ماده مخدر غیرقانونی غیرقانونی است.

نیل گاگان، افسر ارشد پلیس قلمرو پایتختی گفت: با اعمال قوانین جدید اهالی کانبرا باید منتظر تشدید آزمایش‌ها برای جلوگیری از رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر باشند.

منبع: ای بی سی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه