وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اخبار » دلایلی برای نخریدن و خریدن خودروی برقی در آینده نزدیک

تاریخ انتشار : 1402/11/30 - 10:29

دلایلی برای نخریدن و خریدن خودروی برقی در آینده نزدیک

صدای استرالیا– سخت‌ترین کاری که در چند سال آینده پیش رو خواهید داشت این است که یک خودرو برقی بخرید. […]

دلایلی برای نخریدن و خریدن خودروی برقی در آینده نزدیک

صدای استرالیا– سخت‌ترین کاری که در چند سال آینده پیش رو خواهید داشت این است که یک خودرو برقی بخرید. اینکه چطور انتخاب کنید و آیا الان زمان مناسبی برای خرید چنین خودروهایی است یا نه.

سال گذشته بیش از ۸۷ هزار نفر خودرو برقی خریدند و همه آنها همین سوالات را داشتند.

البته اکثر آنها خودروهای تسلا و BYD را انتخاب کردند.

تسلا در سال ۲۰۲۳ تعداد ۴۶ هزار خودرو فروخت که دو برابر سال ماقبل است. BYD نیز موفق به فروش ۱۲ هزار خودرو شد که ۶ برابر سال ۲۰۲۲ بود. هر دو این برندها مزایای خاص خود را دارند و به همین دلیل هم در حال تسلط بر بازار هستند. هر چند تعداد افرادی که خودروهای برقی MG خریده‌اند نیز کم نیست.

همه این افراد حالا حس عجیب گاز دادن بدون صدا و رسیدن به سرعت ۶۰ کیلومتر در سرعت بدون اینکه متوجه شوند را دارند. 

خودروهای برقی سریع و با حال و در عین حال گران قیمت هستند. 

اما مشکل بزرگ خودروهای برقی این است که نمی‌توانید آینده را پیش‌بینی کنید و نمی‌دانید الان وقت خوبی برای خرید است یا نه. آیا در ماه‌های آینده خودروهای برقی بهتر خواهند شد؟ اگر با معرفی نسل بعدی خودروهای برقی ۱۲ ماه آینده، خودرو شما کامل از دور خارج شود چه؟

همین اتفاق در مورد گوشی‌های هوشمند هم افتاد. اگر در سال ۲۰۱۱ یک گوشی هوشمند جدید می‌خریدید، دوربین و صفحه نمایش آن تا شش ماه درجه یک محسوب می‌شد؛ اما پس از آن دیگر قدیمی و خارج از مد بود.

این مساله اثر آزبورن نامیده می‌شود که مربوط به بازاریابی است. اگر مردم بدانند چیز خوبی به زودی از راه می‌رسد؛ خرید را متوقف می‌کنند. فقط دیوانه‌ترین پذیرندگان اولیه چیزی را می‌خرند که می‌دانند فورا منسوخ خواهد شد.

سرعت تغییر در تکنولوژی سریع است. پذیرندگان اولیه فقط برای مدت کوتاهی قبل از اینکه محصول تازه‌ای عرضه شود، از محصولی که خریده‌اند احساس رضایت دارند و سپس دوباره هوس تغییر به سرشان می‌زند. 

در مورد گوشی‌های هوشمند بسیاری افراد گوشی‌های جدید را با قراداد دریافت می‌کردند و هر ۱۲ ماه تا دو سال گوشی نو می‌خریدند. اما این کار در مورد خودرو آسان نیست. قراردادهای اجاره کوتاه مدت گران هستند و مردم استرالیا خرید نقدی و با مالکیت کامل را ترجیح می‌دهند.

اثر آزبورن دایمی نیست و در نهایت، تغییر محصولات به سرعت به پایان می‌رسد توقف خرید سود واقعی نخواهد داشت.

یک دهه طول کشید تا گوشی‌های هوشمند به بلوغ برسند و حالا دیگر آیفون‌های جدید فرق چندانی با قبلی‌ها ندارند. البته هنوز هم هستند افرادی که می‌خواهند جدیدترین گوشی را داشته باشند؛ اما بر خلاف سال‌های اولیه، بهبود واقعی در عملکرد مدل‌های جدید چندان قابل توجه نیست.

اما در مورد خودروها، رسیدن به پایان مرحله بهبود بیش از یک دهه طول می‌کشد. اگرچه خودروهای برقی سالهاست که در بازار حضور دارند؛ اما هنوز در مرحله اولیه بهبود هستند و هر نسل از این خودروها نسبت به نسل قبلی به مراتب بهتر است.

برای مثال، هیوندای آیونیک جدید تنها در ۱۸ دقیقه به ۸۰ درصد شارژ می‌رسد (با شروع شارژ از ۱۰ درصد)؛ اما تسلا مدلX  با قیمت ۳۰۰ هزار دلاری این قابلیت را ندارد. این در حالی است که اخبار منتشر شده در مورد باتری‌های جدید نشان می‌دهد که این زمان به زودی به ده دقیقه کاهش خواهد یافت.

علاوه بر این، تویوتا نیز از یک نوعباتری کاملاً جدید به نام باتری حالت جامد خبر داده که اگر صرفا یک شایعه نباشد، به زودی نسل کنونی خودروهای برقی به نظر شوخی خواهند رسید. باتری‌های حالت جامد نیز ظرف ده دقیقه به ۸۰ درصد شارژ می‌شوند، اما نکته مهم در مورد آنها این است که برد آنها بیش از هزار کیلومتر است نه فقط ۵۰۰ کیلومتر. این باتری‌ها مشکل شارژ برای مسافت‌های طولانی را کاملا برطرف می‌کنند.

تویوتا می‌گوید این باتری‌ها در سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ وارد بازار می‌شوند. بنابراین شاید منطقی باشد که تا سال ۲۰۲۷ از خودرو قدیمی بنزینی خود استفاده کنید.

اما اگر این فناوری واقعاً تا سال ۲۰۲۹ یا ۲۰۳۰ به استرالیا نرسد چه؟ نمی‌توان آنقدر صبر کرد. پس چه باید کرد؟ آیا باید الان یک ماشین بنزینی نو خرید یا برقی؟ یا اینکه راه حل میانه را برگزید و یک خودرو هیبریدی خریداری کرد؟

از زمانی که خودروهای برقی وارد صحنه شدند، فروش هیبریدی‌ها واقعا افت کرده است. در حالی که فروش خودروهای برقی در سال گذشته تقریباً سه برابر شده، فروش هیبریدی‌ها تنها ۲۰ درصد رشد کرده است. سال گذشته خودروهای هیبریدی به میزان اندکی از خودروهای برقی خالص پیشی گرفتند و این آخرین باری خواهد بود که چنین اتفاقی می‌افتد. 

یک دلیل مهم برای خرید خودرو برقی

فروش مجدد خودروهای بنزینی، خودروهای دیزلی و هیبریدی دیگر به سادگی نخواهد بود. استرالیا هر سال یک میلیون خودرو جدید وارد می‌کند. بسیاری از این خودروها در ۱۰ سال آینده به عنوان خودروهای دست دوم به فروش خواهند رسید. اما زمانی که این اتفاق بیفتد، بازار از خودروهای بنزینی و گازوئیلی فاصله گرفته و اگر قیمت و عملکرد خودروهای برقی به طور مداوم بهبود یابد، خرید یک خودروی بنزینی دست دوم فقط در صورتی ایده خوبی به نظر می‌رسد که بتوانید آن را با یک تخفیف بزرگ خریداری کنید.

حتی اگر مردم خودروهای بنزینی را دوست داشته باشند، احتمالاً قوانین، مالکیت آنها را سخت‌تر می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است برای ثبت نام خودروهای برقی تخفیف یا مالیات بر بنزین بالاتر و غیره اعمال شود. این امر بازار خودروهای بنزینی دست دوم را تضعیف می‌کند.

اگر اکنون دلیلی برای خرید خودروی برقی وجود دارد، این است که خودروهای برقی دست دوم در پنج سال آینده بسیار کم خواهند بود. در حال حاضر به ازای هر ۱۱ خودروی بنزینی و دیزلی در استرالیا،  یک خودروی برقی فروخته می‌شود؛ اما در ده سال آینده احتمالاً ۱۱ نفر برای خرید یک خودروی برقی دست دوم صف خواهند کشید. 

منبع: news.com.au


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه