وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024
» اخبار » بودجه در ۵ دقیقه؛ هر آنچه باید بدانید

تاریخ انتشار : 1402/02/20 - 7:45

بودجه در ۵ دقیقه؛ هر آنچه باید بدانید

صدای استرالیا– بودجه فدرال ۲۰۲۳ استرالیا دیروز ارایه شد. در مطلب پیش رو، به مهم‌ترین تصمیمات بودجه که بر زندگی […]

بودجه در 5 دقیقه؛ هر آنچه باید بدانید

صدای استرالیا– بودجه فدرال ۲۰۲۳ استرالیا دیروز ارایه شد. در مطلب پیش رو، به مهم‌ترین تصمیمات بودجه که بر زندگی استرالیایی‌ها اثر می‌گذارد، نگاهی مختصر می‌اندازیم.

اقتصاد

• وزارت خزانه‌داری اعلام کرده که رشد اقتصاد جهان به پایین‌ترین سطح در دو دهه اخیر کاهش می‌یابد که دلیل عمده آن، نرخ‌های بهره بالاتر است. استرالیا نیز از این وضعیت متاثر خواهد شد و رشد ناخالص داخلی از ۳٫۲۵ درصد امسال به ۱٫۵ درصد در سال مالی ۲۴-۲۰۲۳ افت می‌کند و البته در سال بعد از آن به سطح ۲٫۲۵ درصد خواهد رسید.

  • پیش‌بینی می‌شود که نرخ بیکاری از ۳٫۵ درصد کنونی به ۴٫۲۵ درصد در سال آینده افزایش یابد و سپس به مدت چند سال در حدود ۴ درصد باقی بماند.
  • پیش‌بینی می‌شود که رشد شاخص قیمت مصرف کننده یا تورم از ۶ درصد در سال جاری به بیش از ۳ درصد در سال آینده کاهش یابد و سپس به هدف ۲ تا ۳ درصد بانک مرکزی برسد.
  • در همین مدت، رشد دستمزدها از ۳٫۷۵ درصد به ۴ درصد می‌رسد و سپس در حدود ۳٫۵ درصد تثبیت می‌شود. برآوردها حاکی است که رشد دستمزدها در سال ۲۰۲۳ پیش از سال‌ها از رشد تورم پیشی خواهد گرفت.

آنچه باید بدانید: به نظر می‌رسد که با سرکوب هزینه‌کردها از طریق بالا بردن نرخ بهره، بحران تورم بالاخره در شرف آرام گرفتن است. دولت مدعی است که اقدامات‌اش برای کنترل هزینه‌های زندگی، نرخ تورم را در حدود یک چهارم نقطه درصد کاهش می‌دهد. اما اقتصاددانان به این ادعا، که روایت اصلی دولت از اقتصاد است، شک دارند. رشد اقتصادی به طرز چشمگیری کند خواهد بود؛ اما نرخ بیکاری هم خیلی زیاد افزایش نمی‌یابد.

بدهی و کسری

  • دولت انتظار دارد که در سال مالی جاری ۴٫۲ میلیارد دلار مازاد بودجه داشته باشد و به این ترتیب، در ۱۵ سال اخیر نخستین بار خواهد بود که دولت فدرال کمتر از درآمدهایش هزینه کرده است. این مساله یک چرخش ۴۱ میلیارد دلاری نسبت به پیش‌بینی‌های ماه اکتبر دولت خواهد بود.
  • با این حال، کسری بودجه از سال مالی آینده دوباره برمی‌گردد. انتظار می‌رود که کسری بودجه در سال مالی ۲۲۴-۲۰۲۳ به ۱۴ میلیارد دلار برسد و سپس در دو سال به بیش از ۳۰ میلیارد دلار اوج خواهد گرفت و دوباره در سال مالی ۲۷-۲۰۲۶ تا حدود ۲۸٫۵ میلیارد دلار تعدیل خواهد شد.
  • برآورد می‌شود که در طول پنج سال، میزان کسری انباشته ۱۲۶ میلیارد دلار کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی باشد.  کسری انباشته ۱۲۶ میلیارد دلار بهتر از پیش بینی قبلی باشد که ۱۱۴ میلیارد دلار آن، ناشی از افزایش تعداد افرادی است که مالیات بر درآمد پرداخت می‌کنند و شرکت‌های حوزه منابع که با سودهای کلان، باید مالیات بیشتری بپردازند.

آنچه باید بدانید: رویای حزب کارگر، رقم زدن نخستین مازاد بودجه پس از دولت هاوارد است. البته ائتلاف خواهد گفت که این مساله ناشی از رشد درآمدها بر اثر افزایش قیمت کالا بوده است؛ اما حزب کارگر بر این نکته تاکید می‌کند که ۹۰ درصد از افزایش درآمد را تامین کرده است. کسری‌ها در سال‌های آینده بسیار کمتر از حد انتظار است، به این معنی که اگر دولت تصمیم بگیرد سیاست‌ بحث برانگیز تخفیف مالیاتی یا امتیازات مالیاتی را برقرار کند، می‌تواند هزینه‌های چنین تصمیماتی را با مازاد بودجه تامین کند.

هزینه زندگی

  • استرالیایی‌های آسیب‌پذیر در قبض‌های انرژی خود تا سقف ۵۰۰ دلار تخفیف دریافت می‌کنند که هزینه میلیارد دلاری این طرح به‌طور مشترک با دولت‌های ایالتی و قلمروها تامین می‌شود.
  • طی ۵ سال آینده نزدیک به ۵ میلیارد دلار صرف افزایش نرخ جاب‌سیکر برای تمامی گروه‌های سنی می‌شود. همچنین از سپتامبر کمک هزینه جوانان به مبلغ ۴۰ دلار در هر دو هفته افزایش می‌یابد. نرخ بالاتر جاب‌سیکر، که هم اکنون برای افزاد با سن بالاتر ۶۰ سال ارایه می‌شود، به افراد بالای ۵۵ سال که نمی‌توانند وارد بازار کار شوند، تعلق خواهد گرفت.
  • حدود ۲ میلیارد دلار طی پنج سال برای گسترش دسترسی به مزایای رفاهی والدین مجرد هزینه می‌شود. به این ترتیب، تا زمانی که کوچک‌ترین فرزند والدین واجد شرایط ۱۴ ساله شود، از این مزایا برخوردار خواهند بود. پیش از این سقف سنی فرزندان فقط تا ۸ سالگی بود. اما از ماه سپتامبر نزدیک به ۶۰ هزار والد مجرد می‌توانند این کمک هزینه اضافی را دریافت کنند.

آنچه باید بدانید: پس از انتقاد شدید از طرح‌های مطرح شده برای افزایش مزایا فقط برای استرالیایی‌های مسن، حالا یک رشد متوسط در مزایای بیکاری اعلام شده است. رشد قابل توجه قیمت کالاها به شدت منابع بودجه را افزایش داده و سبزها و دیگر احزاب، حزب کارگر را متهم می‌کنند که حساب‌اش را به قیمت خالی کردن جیب محروم‌ترین اقشار جامعه پر کرده است.

سلامت

  • دولت با صرف ۳٫۵ میلیارد دلار در یک دوره ۵ ساله، مبالغ پرداختی به پزشکان را که نرخ صورت‌حساب‌ انبوه‌ مدیکر آنها افت چشمگیری داشته‌، در شهرها ۲۰ دلار و در مناطق روستایی ۴۰ دلار افزایش می‌دهد.
  • با ارایه مجوز خرید دوماهه دارو به قیمت نسخه یک ماهه، مراجعه به داروسازها ارزان‌تر می‌شود. دولت می‌گوید این کار باعث صرفه‌جویی ۱٫۶ میلیارد دلاری برای مصرف‌کنندگان می‌شود و وقت پزشکان عمومی را آزادتر می‌کند. دولت به عنوان بخشی از این قرارداد، ۱٫۲ میلیارد دلار را مجدداً در داروخانه‌ها سرمایه گذاری خواهد کرد و به آنها اجازه می‌دهد به صورت رایگان، واکسن تزریق کنند. مشوق داروخانه‌های مناطق غیر شهری نیز دو برابر می‌شود.
  • نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار برای محدود کردن بازار سیاه ویپ و راه‌اندازی یک کمپین جدید ضد سیگار هزینه خواهد شد.

آنچه باید بدانید: نخست وزیران ایالتی دولت فدرال را تحت فشار قرار داده‌اند تا روی بازسازی شبکه از کار افتاده مراقبت‌های بهداشتی اولیه سرمایه‌گذاری کند. یکی از خواسته‌های اولیه لابی‌های پزشکان و برخی ایالت‌ها، سرمایه‌گذاری برای تشویق صورت‌حساب انبوه (بالک‌ بیلینگ) بوده است.

اقلیم و انرژی

  • سیاست ۲ میلیارد دلاری برای حمایت از قراردادهای بزرگ تولید هیدروژن با نام Hydrogen Headstart موجب می‌شود که پروژه‌ها سریع‌تر راه‌اندازی شود. دولت امیدوار است که یک گیگاوات ظرفیت الکترولیز ایجاد شود و به استرالیا اجازه دهد که از این فناوری نوظهور استفاده کند.
  • حدود ۱٫۳ میلیارد دلار در صندوق ارتقای انرژی خانوارها سرمایه گذاری خواهد شد تا با مشارکت بانک‌ها و سایر وام دهندگان برنامه تجهیز خانه‌ها به پنل‌های خورشیدی و سایر تجهیزات مدرن حوزه انرژی اجرا شود.
  • یک نهاد جدید به نام Net Zero Authority با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری به منظور حمایت از کارگران، صنایع و جوامع در برابر تبعات ناشی از نوآوری‌ها برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی ایجاد خواهد شد.
  • آنچه باید بدانید: هزینه‌های قابل توجه برای اقدامات اقلیمی و زیست محیطی، یکی از تفاوت‌های مهم برنامه سیاسی دولت با برنامه ائتلاف بوده و به تحریک رشد در صنایع آینده کمک می کند.

مسکن

  • دولت کمک‌هزینه اجاره را برای بیش از یک میلیون استرالیایی‌ به میزان ۱۵ درصد افزایش خواهد داد. اجرای این سیاست در یک دوره ۵ ساله ۲٫۷ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
  • با افزایش تعهدات تضمین شده شرکت ملی تامین مالی و سرمایه گذاری مسکن، ۲ میلیارد دلار نیز به ساخت مسکن اجتماعی و مقرون به صرفه اختصاص خواهد یافت.
  • ضمانت خریداران خانه اولی به جای تنها همسران یا شرکای واقعی،به هر دو وام گیرنده واجد شرایط اختصاص می‌یابد.

آنچه باید بدانید: سیاست دولت برای هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به مسکن اجتماعی، با مخالفت سبزها در مجلس سنا به بن‌بست رسیده است. کمک هزینه اجاره مورد استقبال فعالان قرار خواهد گرفت؛ اما گسترش جزئی طرح خریداران خانه اولی، بعید است تفاوت چشمگیری در صرفه‌پذیر شدن مسکن ایجاد کند.

صنایع دفاعی

  • نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار طی چهار سال آینده برای پیاده‌سازی اهداف بازنگری استراتژیک دفاعی هزینه خواهد شد.
  • این مبلغ شامل ۹ میلیارد دلار برای برنامه زیردریایی هسته‌ای AUKUS، ۴٫۱ میلیارد دلار برای قابلیت‌های حمله دوربرد، ۳٫۸ میلیارد دلار برای پایگاه‌های دفاعی در شمال استرالیا و ۴۰۰ میلیون دلار برای پاداش برای جذب پرسنل دفاعی است.
  • در طول یک دهه آینده، ۳٫۴ میلیارد دلار برای ایجاد شتاب دهنده قابلیت‌های استراتژیک پیشرفته هزینه خواهد شد تا موجب تحریک نوآوری در فناوری‌های دفاعی استرالیا در رقابت با رقبای استراتژیک شود.

آنچه باید بدانید: بازنگری گسترده در ارتش در پاسخ به چالش‌های منطقه‌ای (بخوانید: ظهور چین) توصیه شده است، اما دولت در زمینه هزینه‌های جدید محتاطانه عمل کرده است. هزینه‌های دفاعی طبق برنامه قبلی منحنی رشدی ملایم دارد؛ اما در دهه‌های آینده با سرعت گرفتن برنامه  زیردریایی AUKUS رشد سریع را تجربه خواهد کرد.

زیرساخت

  • استفاده ائتلاف از کمک‌های مالی، همواره هدف حملات و انتقادات از سوی حزب کارگر بوده است. دولت یک برنامه ۲۰۰ میلیون دلاری با نام برنامه حومه‌های پررونق ایجاد می‌کند تا کمک‌های مالی به صورت محلی و مبتنی بر شایستگی به در زیرساخت‌های اجتماعی اولویت‌دار اختصاص یابد. این برنامه، بخشی از یک سیاست ملی جدید برای رفع نیازهای شهرهای بزرگ خواهد بود.
  • مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار برای کار بر روی توسعه پروژه‌های حمل و نقل آینده اختصاص می‌یابد.
  • تا یک میلیارد دلار بودجه اضافی برای ارتقاهای جزئی‌تر یا ایجاد امکانات  جدید برای المپیک بریزبین (علاوه بر ۲٫۵ میلیارد دلاری که قبلاً طی ۱۰ سال از جمله برای ارتقای استادیوم گابا هزینه شده) اختصاص می‌یابد. حدود ۲۴۰ میلیون دلار در استادیوم جدید هوبارت سرمایه گذاری خواهد شد.

آنچه باید بدانید: دولت بازنگری فوری کل زیرساخت‌های خود را آغاز کرده است. در حالی که برخی هزینه‌های کنترل نشده به دلیل ضعف برنامه‌ریزی صورت گرفته، پروژه‌های عمده جاده‌ای و ریلی با فشار هزینه‌ای روبه‌رو هستند.  مشخص شده که قراردادها با دولت کوئینزلند برای تأمین مالی المپیک، که حزب کارگر می‌گوید دولت موریسون به درستی آن را تأمین مالی نکرده، بسیار هزینه‌بر است.

منبع: سیدنی مورنینگ هرالد


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه