وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | Saturday 27 July 2024
» اجتماعی » تورم بالاتر از حد انتظار؛ زنگ خطر افزایش دوباره نرخ بهره به صدا درآمد

تاریخ انتشار : 1403/03/10 - 6:33

تورم بالاتر از حد انتظار؛ زنگ خطر افزایش دوباره نرخ بهره به صدا درآمد

صدای استرالیا – تورم به بالاترین سطح خود در پنج ماه گذشته رسیده که احتمالا هرگونه کاهش نرخ بهره را […]

تورم بالاتر از حد انتظار؛ زنگ خطر افزایش دوباره نرخ بهره به صدا درآمد

صدای استرالیا – تورم به بالاترین سطح خود در پنج ماه گذشته رسیده که احتمالا هرگونه کاهش نرخ بهره را به تعویق می‌اندازد و حتی ممکن است زمینه را برای افزایش مجدد نرخ بهره فراهم کند.

طبق آخرین داده‌های اداره آمار استرالیا، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ۱۲ ماه منتهی به آوریل ۳٫۶ درصد بوده که بالاتر رقم ۳٫۴ درصدی انتظار بازار است.

تورم ماهانه برای ۱۲ ماه منتهی به مارس ۳٫۵ درصد بود.

آخرین باری که تورم از ۳٫۶ درصد بالاتر رفت، نوامبر گذشته بود که شاخص CPI برابر با ۴٫۳ درصد بود.

میشل مارکوارد، رئیس بخش آمار قیمت‌های اداره آمار استرالیا گفت: تورم سالانه در این ماه به ۳٫۶ درصد افزایش یافت، در حالی که در ماه مارس ۳٫۵ درصد بود. تورم در پنج ماه گذشته نسبتاً ثابت بوده است، اگرچه این دومین ماه متوالی است که تورم سالانه افزایش اندکی داشته است.

هزینه‌های مسکن یکی از عوامل اصلی در ارقام بالاتر از حد انتظار بود، که در سال گذشته تقریباً ۵ درصد افزایش یافت، در حالی که اجاره بها ۷٫۵ درصد بالا رفت.

مواد غذایی نیز نقش مهمی داشت، به طوری که قیمت میوه و سبزیجات از آوریل گذشته بیشترین افزایش را تجربه کرد.

مارکوارد گفت که اگر قیمت‌های ناپایدار مانند بنزین و غذای تازه را نادیده بگیریم، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ثابت بوده است.

وی افزود: تورم اغلب تحت تأثیر اقلام با تغییرات قیمتی ناپایدار مانند سوخت خودرو، میوه و سبزیجات و سفرهای تعطیلات قرار می‌گیرد. بنابراین برای به دست آوردن دیدگاهی در مورد تورم اساسی، حذف این اقلام از شاخص اصلی CPI می‌تواند مفید باشد.

این کارشناس ادامه داد: با حذف این اقلام ناپایدار از شاخص ماهانه قیمت مصرف کننده، می‌توان دید که افزایش سالانه تا آوریل در سطح ۴٫۱ درصد ثابت مانده است.

بانک مرکزی قرار است روز ۱۸ ژوئن تصمیم خود را در مورد نرخ بهره را اعلام کند و به احتمال زیاد داده‌های ماهانه که امروز منتشر شد، هرگونه کاهش نرخ بهره را به تعویق می‌اندازد.

پیش از این میشل بولاک، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که اگر تورم همچنان بالاتر از حد انتظار باقی بماند، بانک برای چهاردهمین بار نرخ نقدینگی را افزایش خواهد داد.

بولاک گفت: ما فکر نمی‌کنیم لزوما مجبور به اعمال سیاست انقباضی مجدد باشیم؛ اما نمی‌توانیم احتمال آن را هم رد کنیم و در صورت لزوم، این کار را انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: اگر واقعاً ببینیم که تورم پایدار است و به طور قابل توجهی بالاتر از پیش‌بینی‌های ما باشد، دوباره سیاست انقباضی اعمال خواهیم کرد.

بانک مرکزی پیش از اینکه تصمیم بگیرد نرخ‌ها را ثابت نگه دارد، در آخرین نشست خود در مورد افزایش نرخ‌ها بحث کرده بود.

بانک مرکزی در بیانیه خود در مورد سیاست پولی اعلام کرد که انتظار دارد تورم در سه ماهه‌های ژوئن و دسامبر ۳٫۸ درصد باشد و سپس تا اواسط سال آینده به ۳٫۲ درصد کاهش یابد.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه