وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اجتماعی » ۲۰۲۰ چهارمین سال گرم تاریخ استرالیا بود

تاریخ انتشار : 1399/10/15 - 6:30

۲۰۲۰ چهارمین سال گرم تاریخ استرالیا بود

صدای استرالیا - بر اساس داده‌های موقت منتشر شده از سوی اداره هواشناسی استرالیا، سال گذشته چهارمین سال گرم ثبت شده برای استرالیا بود و یک رکورد تازه در میان سال‌های گرم یک دهه اخیر را به ثبت رساند.

موج گرمای بی‌سابقه در استرالیا؛ رکورد شکسته شد

صدای استرالیا – بر اساس داده‌های موقت منتشر شده از سوی اداره هواشناسی استرالیا، سال گذشته چهارمین سال گرم ثبت شده برای استرالیا بود و یک رکورد تازه در میان سال‌های گرم یک دهه اخیر را به ثبت رساند.

بر اساس این داده‌ها، دمای هوا در سال ۲۰۲۰ در سرتاسر کشور، ۱٫۱۵ درجه سانتی‌گراد بیش از میانگین بوده است. به این ترتیب سال گذشته پس از سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹  چهارمین سال گرم ثبت شده است.

این داده‌ها از مجموعه داده‌های ACORN-SAT اداره هواشناسی استخراج شده که از سال ۱۹۱۰ تا کنون، از ۱۱۲ ایستگاه هواشناسی در سرتاسر کشور، اطلاعات آب و هوایی را جمع‌آوری می‌کند.

جالب است بدانید که از میان ده سال گرم ثبت شده در تاریخ استرالیا، هشت مورد از ۲۰۱۳ به این سو ثبت شده است. محققان می‌گویند که این گرما، ناشی از تغییرات اقلیمی است که عامل آن خود انسان‌ها هستند.

همچنان، گرم‌ترین و خشک‌ترین سال ثبت شده در استرالیا، سال ۲۰۱۹ است. در آن سال دمای هوا ۱٫۵۲ درجه سانتی‌گراد بیش از میانگین ۳۰ ساله ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۰ بود. در آن سال، استرالیا، خشکسالی، امواج گرمایی و آتش‌سوزی‌های سهمگینی را تجربه کرد که تا سال ۲۰۲۰ نیز ادامه یافت.

در ماه مارس، افزایش غیرطبیعی دمای سطح آب در سرتاسر سد بزرگ مرجانی، موجب شد که سومین مورد سفید شدن مرجان‌ها در پنج سال گذشته اتفاق بیفتد.

اما گرم‌ترین بهار ثبت شده، مربوط به سال ۲۰۲۰ است که دمای آن ۲٫۰۳ درجه بالاتر از میانگین بود. در ماه نوامبر نیز دما به ۲٫۴۷ درجه بالاتر از میانگین رسید که گرم‌ترین ماه نوامبر ثبت شده تا کنون بوده است.

این آمار البته موقتی است و اداره هواشناسی، آخرین داده‌ها را به منظور انتشار بیانیه رسمی خود، روز هشتم ژانویه بررسی خواهد کرد.

این اداره وقوع لانینا را در ماه سپتامبر اعلام کرده و گفته بود که در اواخر دسامبر، این وضعیت به حداکثر خود می‌رسد. مدل‌های هواشناسی پیش‌بینی می‌کردند که وضعیت در اواخر تابستان یا اوایل پاییز به حالت خنثی برگردد.

لانینا (La Niña) در هر سه تا هفت سال اتفاق می‌افتد و درجه حرارت آب دریا سرد می‌شود.

منبع: گاردین


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه