وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 1 May 2024
» اخبار » کارشناسان: تهدید سایبری ایران برای شهروندان استرالیایی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است

تاریخ انتشار : 1402/06/29 - 3:36

کارشناسان: تهدید سایبری ایران برای شهروندان استرالیایی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است

صدای استرالیا- دولت‌های خارجی شهروندان استرالیایی را در خود استرالیا مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و به گفته کارشناسان، گوشی‌های هوشمند اهداف مناسبی برای حکومت‌های تمامیت‌خواه هستند.


صدای استرالیا- دولت‌های خارجی شهروندان استرالیایی را در خود استرالیا مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و به گفته کارشناسان، گوشی‌های هوشمند اهداف مناسبی برای حکومت‌های تمامیت‌خواه هستند.

کلیر اونیل، وزیر کشور استرالیا، هفته گذشته گفت که مداخلات خارجی اکنون از تروریسم نیز تهدید بزرگ‌تری تلقی می‌شوند.

وی افزود: این یک اولویت مهم برای دولت است. نهادهای امنیتی ما بر این مشکل متمرکز شده‌اند.

به نوشته رسانه‌ها، اخیرا اتفاق نگران کننده‌ای فاش شده که گویا عوامل ایرانی به تعقیب و آزار شهروندان استرالیایی پرداخته‌اند.

در پی اعتراضات جهانی به دولت ایران در پی مرگ مهسا امینی، حامیان دولت ایران نیز کارزارهای آنلاین خود را برای متوقف کردن اعتراض‌ها در داخل و خارج از کشور تشدید کرده‌اند.

متخصصان امنیت نیز مدعی شده‌اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر ارعاب مخالفان رژیم تمرکز کرده‌اند.

کاترین منستد، کارشناس امنیت سایبری با هشدار درباره پیچیدگی طرح‌های مورد استفاده دولت‌های خارجی در استرالیا، گفت: اینکه استرالیا با سطح بی‌سابقه‌ای از دخالت‌های خارجی روبه‌روست، به چند عامل برمی‌گردد. یکی این است که فناوری تغییر کرده و همه ما ابزارهای نظارتی را در جیب خود داریم. همه ما دارای رد پای دیجیتالی گسترده‌ای هستیم و بسیاری از داده‌های مهم ما نشت پیدا کرده است. بنابراین احتمال اینکه دولت‌های خارجی بتوانند به زندگی دیجیتال ما دست پیدا کنند، نسبت به قبل بسیار افزایش یافته است.

منستد که مدیر اجرایی هوش سایبری در شرکت CyberCX است، ادامه داد: جهان شاهد ظهور مجدد رژیم‌های استبدادی است.

به گفته وی، چهار بازیگر اصلی که دولت استرالیا روی آنها تمرکز دارد، عبارتند از چین، روسیه، کره شمالی و ایران.

وی تاکید کرد: ایران مدت‌هاست روی ابزارهای هک و کادری از جاسوسان سایبری سرمایه‌گذاری کرده و از آنها برای پیشبرد اهداف استراتژیک خود استفاده می‌کند.

منستد ادامه داد: آنها (دولت ایران) معتقدند که حق دارند به ویژه برای آزار، کنترل و هراساندن مهاجران یا مخالفان‌شان به دموکراسی‌های ما نفوذ کنند. پیش از این، دولت‌های تمامیت‌خواه اعمال خود را در داخل کشورشان انجام می‌دادند؛ اما با پیشرفت فناوری توان آنها برای عمل در مقیاس وسیع بیشتر شده است. آنها تا حدی نفوذ کرده‌اند که پیش از این دیده نشده بود.

تینا کردرستمی که شهروند استرالیاست، یکی از قربانیان دولت ایران است. او ادعا می‌کند که از سوی عوامل رژیم ایران در فضای آنلاین مورد آزار قرار گرفته است.

در ۲۵ سال گذشته که کردرستمی به همراه خانواده‌اش از ایران فرار کرده، علی‌رغم دریافت تهدیدهای حضوری و آنلاین، به فعالیت‌های حقوق بشری خود ادامه داده است.

او یکی از لحظات ترسناکی را که مردی فارسی زبان در پمپ بنزین او را تعقیب کرده روایت کرد و گفت: متوجه شدم که یک ون سفید بزرگ از پشت به ماشین من نزدیک شده و نحوه رانندگی‌اش غیر عادی است. وقتی در یک ایستگاه خدمات توقف کردم، مردی که راننده آن ون بود به سمت ماشین من آمد و به فارسی شروع به حرف زدن کرد. به او گفتم که من را تنها بگذارد. اما او گفت مهم نیست، چون می‌دانم کجا زندگی می‌کنی.

کردرستمی افزود که به ندرت پیش می‌آید که محتوایی را به صورت آنلاین منتشر کند و تهدیدی دریافت نکند.

به گفته منستد، تهدید مداخلات سایبری در مورد هر فردی متفاوت است. برخی ممکن است با سرقت کارت اعتباری یا پاسپورت مواجه شوند و برخی دیگر نیز عواقب بدتری در انتظارشان باشد.

این درحالی است که در یک سال گذشته، تعدادی از مهم‌ترین نقض‌های اطلاعاتی تاریخ استرالیا رخ داده است.

به گفته منستد، هر داده به ظاهر بی اهمیتی مانند آدرس یا شماره تلفن که افشا شده باشد، می‌تواند اهداف دولت‌های خارجی را برای آزار و ارعاب تسهیل کند.

دکتر کایلی مور گیلبرت، محقق استرالیایی که در یک سفر تحقیقاتی به ایران متهم به جاسوسی شد و بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به مدت ۸۰۴ روز در ایران زندانی بود، تجربه مشابه خود را از آزار و اذیت حتی پس از آزادی از زندان توضیح داده است.

مور گیلبرت گفت: آنها برای حقوق بشر، حاکمیت قانون و اصول دموکراتیک هیچ احترامی قایل نیستند. آنها می‌کشند، تجاوز و غارت می‌کنند و برای رسیدن به خواسته‌های‌شان حقوق بشر را نقض می‌کنند.

وی افزود:  نگران‌کننده است که سپاه پاسداران اینجا در استرالیا یا در فضای سایبری حضور دارد و بر آنچه شهروندان استرالیایی انجام می‌دهند، نظارت می‌کند.

منبع: شبکه خبری نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه