وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | Tuesday 16 April 2024
» اخبار » چین در یک قدمی استرالیا شهرسازی می‌کند

تاریخ انتشار : 1399/11/19 - 6:35

چین در یک قدمی استرالیا شهرسازی می‌کند

صدای استرالیا- اسکات موریسون طرح پیشنهادی یک شرکت چینی را برای ساخت یک کلانشهر در چند کیلومتری مرز استرالیا را در حد گمانه‌زنی خواند.


صدای استرالیا- اسکات موریسون طرح پیشنهادی یک شرکت چینی را برای ساخت یک کلانشهر در چند کیلومتری مرز استرالیا را در حد گمانه‌زنی خواند.

اسناد درز کرده حاکی از این است که چینی‌ها طرحی مفهومی برای ساخت یه شهر ۱۰۰ کیلومتر مربعی با بندرگاه بزرگ، ناحیه صنعتی و منطقه آزاد تجاری، در ساحل جنوبی پاپوآ گینه نو دارند.

این کلانشهر با نام «شهر جدید دارو»، قرار است در جزیره دارو (Daru) احداث شود که تنها چند کیلومتر با جزایر تنگه تورس فاصله دارد.

نخست وزیر استرالیا در این رابطه به خبرنگاران گفت: من از این خبر متعجب نشده‌ام؛ اما فکر می‌کنیم در این مرحله، بهتر است این خبر را در حد گمانه‌زنی قلمداد کنیم.

سخنگوی جیمز ماراپه، نخست وزیر پاپوآ گینه نو نیز گفت که او از این پروژه خبر ندارد؛ اما کشورش تا جایی که با قانون و منافع شهروندانش مغایرت نداشته باشد، از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کند.

نهادهای امنیتی استرالیا، بیش از پیش از علاقه چین به پاپوآ گینه نو نگرانند؛ زیرا این ابرقدرت، در حال افزایش قدرت استراتژیک و نفوذ اقتصادی خود در منطقه است.

اسناد افشا شده نشان می‌دهد که یک شرکت چینی دیگر نیز طرحی ۲۰۰ میلیون دلاری برای ساخت پارک ماهی‌گیری در همان منطقه پاپوآ گینه نو دارد.

پیتر داتن، وزیر امور داخلی استرالیا نیز گفت که مشتاق گفت‌وگو درباره طرح پیشنهادی چین، با دولت پاپوآ گینه نو است.

وی افزود: به گمان من، این طرح از نظر حاکمیتی دارای مشکل است. همچنین سوال‌هایی درباره وضعیت مالکان زمین و حقوق سرزمینی وجود دارد که در تحقق آن مانع ایجاد می‌کند.

داتن همچنین گفت: ما باید از نزدیک موضوع را بررسی کنیم؛ اما استرالیا همواره در جهت منافع ملی اقدام می‌کند و به دنبال حمایت از همسایگان خود است.

منبع: ۷ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه