وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024
» اجتماعی » مقایسه وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان استرالیایی با دیگر کشورهای توسعه یافته

تاریخ انتشار : 1402/09/15 - 8:59

مقایسه وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان استرالیایی با دیگر کشورهای توسعه یافته

صدای استرالیا - دانش‌آموزان سراسر جهان در طول دوران همه‌گیری کرونا از مهارت‌های اساسی مثل خواندن و ریاضیات عقب افتادند، اما نوجوانان استرالیایی توانسته‌اند این روند را کاهش دهند.


صدای استرالیا – دانش‌آموزان سراسر جهان در طول دوران همه‌گیری کرونا از مهارت‌های اساسی مثل خواندن و ریاضیات عقب افتادند، اما نوجوانان استرالیایی توانسته‌اند این روند را کاهش دهند.

بر اساس تازه‌ترین رتبه بندی بین‌المللی آموزش، نتایج کشور استرالیا در ریاضیات، علوم و خواندن به جای کاهش، از سال ۲۰۱۸ ثابت مانده است.

این بدان معناست که نوجوانان ۱۵ ساله استرالیایی اکنون در رتبه نهم جهان از نظر خواندن و علوم و رتبه دهم جهان برای ریاضیات هستند.

با این حال داستان به این خوبی که به نظر می‌رسد هم نیست زیرا داده‌ها نشان می‌دهند که تقریباً نیمی از آنها هنوز نتوانسته‌اند به استانداردهای ملی در این رشته‌ها برسند و آنهایی که از خانواده‌های مرفه‌تر هستند عملکرد بهتری را از خود نسبت به خانواده‌های کمتر برخوردار نشان می‌دهند.

و در حالی که رتبه جهانی استرالیا در سال ۲۰۲۲ بهبود یافته است – البته به لطف افول سایر کشورها- عملکرد کلی ما نسبت به اوایل دهه ۲۰۰۰ کاهش را نشان می‌دهد.

استرالیا کجا ایستاده است؟

بر اساس نتایج برنامه ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان (PISA) در سال ۲۰۲۲، دانش‌آموزان استرالیایی در علوم، خواندن و ریاضیات بالاتر از میانگین ۳۸ کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ( OECD) قرار گرفتند اما در حالی که نتایج استرالیا روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد، لیزا دی بورتولی، محقق ارشد ACER می‌گوید که این امر بیشتر به دلیل عملکرد ضعیف سایر کشورها است.

او می‌گوید: «در حالی که ثبات نتایج استرالیا دلگرم‌کننده است، اما مهم است که بدانیم جایگاه ما در ۱۰ رتبه برتر تا حد زیادی به دلیل عملکرد سایر کشورهای پایین‌تر از ما است. بیش از نیمی از دانش‌آموزان استرالیایی استاندارد ملی مهارت را کسب کردند – ۵۱ درصد در ریاضیات، ۵۸ درصد در علوم و ۵۷ درصد در خواندن – با این حال این امر نشان دهنده این هم هست که تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان در نشان دادن مهارت‌های اولیه ناکام هستنند.»

تعداد افراد «با عملکرد پایین»، در هر سه حوزه افزایش یافته است و کمی بیش از یک چهارم دانش‌آموزان استرالیایی در ریاضیات در این طبقه قرار می‌گیرند؛ اگرچه این آمار هنوز کمتر از میانگین ۳۱ درصد OECD است اما به طور کلی، رتبه بندی ریاضی استرالیا در حال حاضر بهتر از پیش از همه گیری است و دانش آموزان استرالیایی از همتراز با میانگین OECD در سال ۲۰۱۸ به بالاتر از آن در سال ۲۰۲۲ حرکت کرده‌اند.

ایالت به ایالت، نتایج متفاوت است

در حالی که استرالیا اکنون در هر سه شاخص بالاتر از میانگین OECD عمل می‌کند با این حال برخی از ایالت‌ها عقب افتاده‌اند.

در ریاضیات، تاسمانی و “قلمرو شمالی” کمتر از میانگین OECD بودند. قلمرو پایتختی استرالیا در هر مقوله در جایگاهی برتر بود، در حالی که دانش‌آموزان در مدارس شهری در سطح ملی از همسالان خود در مناطق منطقه‌ای و دورافتاده بهتر عمل کردند.

طبقات اجتماعی تاثیرگذارند

استرالیا در مجموع عملکرد خوبی داشت، اما بررسی داده‌های PISA نشان می دهد که وضعیت اجتماعی-اقتصادی بر عملکرد دانش آموزان تاثیر دارد. هرچه خانواده شما ثروتمندتر باشد، احتمال اینکه در PISA عملکرد بهتری داشته باشید بیشتر است.  در حالی که عملکرد در خواندن، علوم و ریاضیات از اوایل دهه ۲۰۰۰ به طور کلی کاهش یافته است، اما برای افرادی که دارای پیشینه‌های اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر هستند، با سرعت بیشتری کاهش یافته است. استرالیا در این زمینه تنها نیست – وضعیت در اکثر کشورهای OECD مشابه است.

دانش‌آموزانی که پیشینه‌های بهتری دارند، احتمالا بیشتر به شاخص‌های آموزشی دست می‌یابند

مدارس مستقل در هر سه حوزه عملکرد بهتری نسبت به سایر موسسات داشتند و به دنبال آن بخش کاتولیک و سپس مدارس دولتی قرار گرفتند. ACER   خاطرنشان می‌کند که مدارس دولتی نسبت بسیار بیشتری از دانش آموزان محروم را ثبت نام کرده‌اند، در حالی که مدارس خصوصی دانش آموزان ممتاز بیشتری را ثبت نام کرده‌اند.

مدارس در رتبه برتر ACT دانش‌آموزان بیشتری را از پیشینه‌های اجتماعی-اقتصادی بالاتر نسبت به بقیه کشور ثبت‌نام کردند، در حالی که در قلمرو شمالی و تاسمانی دانش‌آموزان محروم بیشتری از هر جای دیگری ثبت‌نام کردند. PISA همچنین دریافت که دانش‌آموزان با پیشینه بومی نتایج ضعیف‌تری نسبت به همسالان خود داشتند. حدود یک چهارم دانش‌آموزان در مدارس دولتی در ‌عنوان «عملکرد ضعیف» در علوم طبقه‌بندی می‌شوند و نرخ‌های بالاتری در ریاضیات و خواندن دارند.

میزان عملکرد پایین در مدارس خصوصی هم حدود نصف آن است.

منبع: شبکه خبری ای‌بی‌سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه