وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اخبار » مقام‌های استرالیا و چین برای حل و فصل اختلافات تجاری دیدار می‌کنند

تاریخ انتشار : 1402/01/15 - 5:48

مقام‌های استرالیا و چین برای حل و فصل اختلافات تجاری دیدار می‌کنند

صدای استرالیا - مقام‌های استرالیا و چین هفته جاری در پکن در تلاش برای حل و فصل اختلافات تجاری بین دو کشور با یکدیگر دیدار می‌کنند.


صدای استرالیا – مقام‌های استرالیا و چین در تلاش برای حل و فصل اختلافات تجاری بین دو کشور طی روزهای آینده در پکن دیدار می‌کنند.

تیم آیرس، دستیار وزیر بازرگانی استرالیا گفت که این مذاکرات بسیار فنی فرصت بعدی استرالیا برای پیشرفت در زمینه همکاری با بزرگترین شریک تجاری خود است اما وی در عین حال افزود: من یاد گرفته‌ام که جوجه‌هایم را قبل از اینکه سر از تخم درآورند، نشمارم.

این سناتور نیو ساوت ولز گفت که موانع تجاری برای جوامع حاشیه‌ای استرالیا زیان‌بار است چرا که این موانع باعث می‌شود مردم و کسب‌وکارهای ساکن در این مناطق قادر به یافتن بازارهای جایگزین (صادرات) به ویژه برای شراب و خرچنگ دریایی نباشند.

وی که پس از شرکت در یک کنفرانس تجاری در شهر بوآئو چین و در گفت‌وگو با گاردین سخن می گفت، افزود: این موانع برای مصرف‌کنندگان چینی هم بد هستند. می دانم که اینجا در بوآئو علاقه زیادی به شراب استرالیایی و غذاهای دریایی استرالیایی  وجود دارد.

دولت چین در اوج تنش‌های دیپلماتیک در سال ۲۰۲۰، تعرفه‌های سنگین، ممنوعیت‌های غیررسمی یا دیگر محدودیت‌ها را علیه طیفی از بخش‌های صادراتی استرالیا از جمله شراب، جو، زغال‌ سنگ، الوار و خرچنگ دریایی اعمال کرد.

در حالی که در ماه‌های اخیر پیشرفت‌هایی مانند از سرگیری تجارت زغال سنگ حاصل شده است، اختلافات بر سر موضوع پیچیده‌تر تعرفه‌های شراب و جو همچنان ادامه دارد و احکام سازمان جهانی تجارت در این زمینه در ماه‌های آینده صادر خواهد شد.

مذاکرات هفته آینده در پکن با حضور مقام‌های وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا و وزارت بازرگانی چین انجام می‌شود.

گفته می‌شود که این گفت‌وگوها نتیجه توافق دیدار دان فارل، وزیر تجارت استرالیا و وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین در ۶ فوریه است.

دو طرف توافق کرده بودند که گفت‌وگوها را در همه سطوح افزایش دهند تا راه را برای از سرگیری به موقع و کامل تجارت هموار کنند. گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه فارل و وانگ ممکن است در هفته‌های آینده به صورت حضوری در چین با یکدیگر ملاقات کنند.

آیرس چهارشنبه شب به مدت ۳۰ دقیقه با وانگ شوون، معاون وزیر بازرگانی چین ملاقات کرد. این دومین دیدار این دو پس از مذاکرات آنها در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس در ژانویه بود.

آیرس همچنین تائید کرد که در جریان جلسه روز چهارشنبه، موضوع چنگ لی، روزنامه‌نگار استرالیایی و دکتر یانگ جون، نویسنده را که در چین بازداشت شده‌اند، مطرح کرده است.

آیرس گفت که او معتقد نیست اعلام برنامه‌های زیردریایی هسته‌ای Aukus در سه هفته پیش، تلاش‌ها برای تثبیت روابط بین استرالیا و چین را مختل می‌کند.

دولت چین گفته که معامله استرالیا با آمریکا و بریتانیا به طور جدی بر صلح و امنیت منطقه و جهان تاثیر می‌گذارد. با این حال آیرس گفت که استرالیا در زمینه Aukus بسیار شفاف عمل کرده و این موضوع برای هیچ‌کس در منطقه غافلگیرکننده نبوده است.

در حالی که اعضای پیمان شراکت ترنس-پسیفیک با پیوستن بریتانیا به این پیمان موافقت کردند اما اظهارنظر آیرس نشان داد که استرالیا آماده حمایت از ورود چین به این پیمان نیست. با این وجود آیرس گفت که آب و هوا و انرژی حوزه‌هایی هستند که استرالیا و چین می‌توانند و باید با یکدیگر در این حوزه‌ها همکاری کنند.

منبع: گاردین


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه