وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اخبار » ماموریتی بی‌سابقه؛ شش جنگنده آلمان در راه استرالیا

تاریخ انتشار : 1401/05/29 - 7:27

ماموریتی بی‌سابقه؛ شش جنگنده آلمان در راه استرالیا

صدای استرالیا - آلمان در اقدامی که آن را پیچیده‌ترین عملیات انتقال جنگنده در تاریخ نیروی هوایی خوانده، شش یوروفایتر را عازم استرالیا کرد.


صدای استرالیا – آلمان در اقدامی که آن را پیچیده‌ترین عملیات انتقال جنگنده در تاریخ نیروی هوایی خوانده، شش یوروفایتر را عازم استرالیا کرد. مشارکت جنگنده‌های آلمان در دو رزمایش در منطقه اقیانوس هند و آرام، پیامی به چین نیز به شمار می‌رود.

۱۷ کشور در هفته‌های آینده با ۱۰۰ جنگنده و دو هزار و ۵۰۰ نظامی در دو رزمایش در منطقه اقیانوس‌های هند و آرام مشارکت می‌کنند که هدف آن، تمرین نبردهای هوایی عنوان شده است.

نیروی هوایی آلمان با شش فروند جنگنده یوروفایتر و ۲۵۰ نظامی که اعزام آنها به استرالیا از روز جمعه، ۱۹ اوت آغاز شد، در این رزمایش‌ها حضور خواهند داشت.

جنگنده‌ها به دلیل محدودیت مخزن سوخت، شعاع پرواز به نسبت محدودی دارند و به همین علت اعزام آنها به مقصدهای بسیار دور، چالشی قابل ملاحظه به شمار می‌رود.

بر این پایه نیروهای هوایی آلمان انتقال شش جنگنده یوروفایتر به استرالیا را ”پیچیده‌ترین عملیات” از این نوع در تاریخ فعالیت‌های خود عنوان کرده است.

زمین‌گیر شدن یک جنگنده در ابوظبی

مطابق برنامه قرار بود جنگنده‌های اعزامی آلمان حداکثر طی یک شبانه‌روز به نخستین مقصد خود در سنگاپور برسند؛ اما فقط پنج فروند یوروفایتر موفق شدند پس از ۲۲ ساعت و ۲۰ دقیقه در سنگاپور بر زمین بنشینند.

یکی از جنگنده‌های نیروی هوایی آلمان پس از توقف در ابوظبی به خاطر نقص فنی در سیستم هیدرولیک قادر به دوباره برخاستن و ادامه پرواز نشد.

این جنگنده اتفاقا همان پرنده‌ای بود که نقش پرچم کشورهای شرکت کننده در رزمایش‌های منطقه هند و آرام را بر خود داشت و به نوعی پرچم‌دار تلقی می‌شد.

ناوگان هوایی آلمان که برای شرکت در دو رزمایش موسوم به Pitch Black  و  Kakadu راه استرالیا را در پیش گرفتند شامل سه هواپیمای سوخت‌رسان مدل A330 و سه فروند هواپیمای ترابری مدل A400M می‌شود.

این ناوگان پس از رزمایش‌های یاد شده به مسیرهای مختلفی می‌روند؛ یک هواپیمای سوخت‌رسان اواخر سپتامبر راهی کره جنوبی می‌شود؛ سه جنگنده به ژاپن پرواز می‌کنند و سه یوروفایتر دیگر، در صورت ملحق شدن جنگنده زمین‌گیر در ابوظبی به آنها، در رزمایش مشترکی با نیروی هوایی سنگاپور شرکت می‌کنند.

منطقه حساس تحت تسلط چین

اعزام ناوگان هوایی ارتش آلمان به منطقه اقیانوس‌های هند و آرام در یک دوره سیاسی حساس انجام می‌شود. چین بخش بزرگی از دریای جنوب این کشور را منطقه نفوذ خود می‌داند و از مدتی پیش مشغول برگزاری رزمایش‌های پی‌درپی در اطراف جزیره تایوان است.

در همین حال، ایالات متحده آمریکا به تازگی اعلام کرده که در هفته‌های آینده کشتی‌های جنگی بیشتری را برای گشت‌زنی در آب‌راه تایوان به منطقه خواهد فرستاد.

منطقه هند-آرام از نظر سیاسی مهم‌ترین و حساس‌ترین منطقه در آینده شناخته می‌شود زیرا بیش از سی درصد از محموله‌های تجاری جهان از آب‌راه‌های این منطقه عبور می‌کنند.

بر اساس ارزیابی زاندرا راتسوو، گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان (ARD) در سنگاپور، برلین با اعزام ناوگان هوایی خود به منطقه قصد دارد این پیام را منتقل کند که خواهان نقش‌آفرینی در سیاست‌های امنیتی است.

در طرح‌های استراتژیک جدید اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز از چین به عنوان یک چالش یاد می‌شود. با این حال آلمان تحریک‌آمیز بودن رزمایش‌های اخیر را منکر می‌شود.

دولت فدرال آلمان سال گذشته ناو “بایرن” را به منطقه اقیانوس‌های هند و آرام فرستاد و اکنون جنگنده‌های یوروفایتر را نیز به آنجا فرستاده است.

تکذیب تحریک‌آمیز بودن عملیات و هشدار چین

به گزارش “تاگس‌شاو”، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان، نیروی هوایی این کشور تحریک‌آمیز بودن این تحرکات در برابر چین را انکار کرده و می‌گوید برنامه‌ریزی برای این پروژه از یک سال و نیم قبل آغاز شده و به تحولات اخیر ارتباطی ندارد.

بنابر این گزارش، اینگو گرهارتس، فرمانده نیروی هوایی می‌گوید حضور نظامیان آلمانی در منطقه، حاوی پیامی برای هیچ‌کس نیست بلکه تنها پیامی به متحدان در آسیا، از جمله استرالیا، سنگاپور، ژاپن و کره جنوبی و پشتیبانی از ارزش‌های مشترک است.

فرمانده نیروی هوایی آلمان تاکید کرده که این کشور وقتی متحدانش به آن نیاز داشته باشند آماده اقدام خواهد بود “حتی در آن سر دنیا.”

با این حال چین اعزام یوروفایترهای آلمان به منطقه را به دقت زیر نظر دارد. به نوشته “تاگس‌شاو” رسانه‌های نزدیک به حکومت چین از جمله Global Times به آلمان هشدار داده‌اند که در”بازی‌های ضد چینی” ایالات متحده مشارکت نکنند.

به نظر می‌رسد نیروی هوایی آلمان تلاش می‌کند تا از هر اقدامی که تحریک‌آمیز تلقی شود، پرهیز کند. برای این منظور قرار است جنگنده‌هایی که پس از رزمایش‌ها به سمت ژاپن پرواز می‌کنند به هیچ وجه از آب‌راه تایوان عبور نکنند و غیرمسلح باشند.

چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود تلقی می‌کند و از مدتی پی بر شدت رزمایش‌هایش در آب‌های اطراف و آسمان آن افزوده و باعث شده تا نگرانی‌ها درباره تلاش احتمالی پکن برای اشغال این مجمع‌الجزیره در شرق آسیا افزایش یابد.

منبع: دویچه وله


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه