وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اجتماعی » فصل مارها در استرالیا نزدیک می‌شود؛ آنچه باید بدانید

تاریخ انتشار : 1401/06/06 - 5:03

فصل مارها در استرالیا نزدیک می‌شود؛ آنچه باید بدانید

صدای استرالیا- باران‌های بی‌امان، موجب می‌شود که مارها در مکان‌هایی نزدیک‌تر به اماکن مسکونی پنهان شوند و کارشناسان هشدار می‌دهند که تعداد موارد مواجهه ناگهانی با مارها پیش از آغاز فصل تخم‌گذاری، افزایش خواهد یافت.


صدای استرالیا– باران‌های بی‌امان، موجب می‌شود که مارها در مکان‌هایی نزدیک‌تر به اماکن مسکونی پنهان شوند و کارشناسان هشدار می‌دهند که تعداد موارد مواجهه ناگهانی با مارها پیش از آغاز فصل تخم‌گذاری، افزایش خواهد یافت.

فصل مار در استرالیا، معمولا بین ماه‌های سپتامبر و آوریل است. در این بازه زمانی، مارها از نهانگاه خود به دنبال غذا و جفت بیرون می‌آیند. اما اگر انتهای زمستان و ابتدای بهار، گرم‌تر از معمول باشد، این دوره زمانی زودتر اتفاق می‌افتد.

باران‌های شدید ناشی از سیستم آب و هوایی لانینا نیز زمینه دیگری فراهم کرده که مارها پس از دوره خواب زمستانی، به دنبال یافتن سرپناه در مدارس، خانه‌ها یا ناودان‌ها و لوله‌ها باشند.

مارک پلی، شکارچی مار می‌گوید: وقتی باران می‌بارد، مارها سعی می‌کنند از آن در امان بمانند و به همین دلیل به خانه‌ها و مدارس پناه می‌برند.

پلی، که امسال بسیار زودتر از زمان معمول هر سال، تماس‌هایی برای خارج کردن مارها از اماکن مسکونی در ملبورن دریافت کرده است، می‌گوید: مارها که تمام زمستان را خوابیده‌اند، حالا دارند بیدار می‌شوند.

استرالیا زیست‌گاه سمی‌ترین مارهای جهان است و هر سال حدود سه هزار مورد گزش مار گزارش می‌شود.

بنا به اعلاک پارک خزندگان استرالیا، حدود ۳۰۰ مورد از این موارد نیازمند پادزهر و یک تا دو مورد نیز کشنده هستند.

پلی اخیرا با تعدادی از مارهای به شدت سمی در شهر برخورد کرده که عمدتا مارهای ببری شرقی بوده‌اند که (پنجمین گونه سمی در جهان) و مارهای قهوه‌ای شرقی (دومین گونه مار کشنده جهان) بوده‌اند.

بنا به اعلام پارک خزندگان استرالیا، گزش یک مار سمی می‌تواند سلول‌های خونی را تخریب کند و موجب لختگی خون، خونریزی شدید و تخریب بافت شود.

بسته به نوع مار سمی، این گزش می‌تواند در عرض ۳۰ دقیقه موجب مرگ انسان شود.

حفظ امنیت در برابر مارها

به گفته پارک خزندگان استرالیا، احتمال مواجهه با مارها از اکنون رو به افزایش می‌رود، بنابراین دانستن نکات ایمنی اهمیت دارد.

یک سخنگوی این پارک گفت: از آنجا که به روزهای اول بهار نزدیک می‌شویم، به شدت توصیه می‌کنیم که جعبه کمک‌های اولیه مارگزیدگی‌تان را بررسی و نواقص آن را رفع کنید.

وی افزود: اقدامات دیگری که می‌توانید بکنید، این است که زباله، چوب و الوار و سایر کومه‌های آشغال و زباله را از اطراف خانه و حیاط پشتی جمع‌آوری کنید، زیرا مکان‌های مناسبی برای پنهان‌شدن مارها هستند.

پلی نیز می‌گوید که زباله‌ عامل مهمی در جلب مارها به شهرها و اطراف آن است.

وی با بیان اینکه مارها از جمله گونه‌های جانوری در استرالیا هستند که می‌توانند در مجاورت انسان زندگی کنند، می‌افزاید: هر جا زباله هست، موش هست و هر جا موش باشد، مار هم پیدا می‌شود.

نکته دیگر این است که مارها معمولا قصدی برای حمله و  آسیب زدن به انسان ندارند و اکثر گزش‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که افراد برای گرفتن یا کشتن مارها اقدام می‌کنند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر با ماری برخورد کردید، به آن نزدیک نشوید و سعی نکنید آن را بگیرید. با مارگیر منطقه تماس بگیرید تا محل زندگی شما را پاکسازی کند.

کوتاه کردن علف‌های بلند توصیه دیگر کارشناسان است؛ زیرا مارها می‌توانند میان علف‌ها پنهان شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اقدامات ضروری پس از گزش مارهای سمی به این آدرس (https://spaces.hightail.com/space/uF9DAoZzcW) مراجعه کنید.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه