وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اجتماعی » سفر محققان استرالیایی به عمق قطب جنوب برای کشف قدیمی‌ترین یخ جهان

تاریخ انتشار : 1402/12/01 - 0:20

سفر محققان استرالیایی به عمق قطب جنوب برای کشف قدیمی‌ترین یخ جهان

صدای استرالیا - جوئل پدرو،‌ اقلیم‌شناس بخش قطب‌ جنوب استرالیا (AAD) قصد دارد به همراه تیمش تا اعماق یخ‌های قطب جنوب را حفاری کنند تا برخی از قدیمی‌ترین هسته‌های یخی کشف شده را تجزیه و تحلیل کنند.


صدای استرالیا – جوئل پدرو،‌ اقلیم‌شناس بخش قطب‌ جنوب استرالیا (AAD) قصد دارد به همراه تیمش تا اعماق یخ‌های قطب جنوب را حفاری کنند تا برخی از قدیمی‌ترین هسته‌های یخی کشف شده را تجزیه و تحلیل کنند.

یخی باستانی که تیم دکتر پدرو به دنبال آن هستند، در عمق ۳۰۰۰ متری، در منطقه‌ای از قطب جنوب به نام Little Dome C مدفون شده است.

در حالی که قرار بود تیم پدرو تابستان در قطب جنوب باشد و سوراخ‌های حفره‌های آزمایشی را حفاری کنند، اما در دسامبر اعضای اصلی تیم اعزامی به کووید مبتلا شدند. البته چالش‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای مانند این، بخشی از موضوع سر و کار داشتن با قطب جنوب است.

سایت حفاری برنامه‌ریزی شده در Little Dome C منطقه‌ای با ارتفاع بالا در داخل قطب جنوب با برخی از پایدارترین یخ‌های این قاره است و ۱۲۰۰ کیلومتر از پایگاه تحقیقاتی استرالیا، ایستگاه «کیسی» فاصله دارد.

در تابستان، ۲۴ ساعت شبانه روز در زیر نور خورشید، دمای Little Dome C در حدود منفی ۳۰ درجه سانتیگراد است.

در زمستان، این میزان به حداقل منفی ۸۰ درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

رسیدن به آنجا مستلزم تلاش گسترده‌ای است زیرا باید تجهیزات را به یکی از ناسازگار‌ترین محیط‌های روی کره زمین برد.

در همین حال در حالی که تیم دکتر پدرو امسال نتوانستند تابستان به منطقه رفته و حفاری انجام دهند، اما تیمی متشکل از مکانیک‌ها، اپراتورهای نیروگاه، یک برقکار و یک پزشک این سفر را انجام دادند.

این تیم از ۹ نفر، پنج تراکتور با طراحی ویژه و دو برف‌روب تشکیل شده بود که برای تراشیدن مسیر و باز کردن راه ضروری هستند.

این یکی از جاه‌طلبانه‌ترین سفرهای قطبی بود که توسط بخش قطب جنوب استرالیا از دهه ۱۹۶۰ انجام شد و توسط «جان چری»، یک پزشک و کاوشگر، رهبری می‌شد.

او می‌گوید که کار خود را اساساً بازسازی توانایی استرالیا در یخ‌های عمیق می‌داند تا از انواع علوم حیاتی که دکتر پدرو و تیمش پیگیری می‌کنند، حمایت کند.

تیم دکتر چری این سفر را با انجام انواع آزمایش‌ها سپری کردند – از جمله در مورد تولید برق، سیستم‌های الکتریکی و تبرید که افراد را قادر می‌سازد در آنجا زنده بمانند.

دکتر چری می‌گوید: «تنها چیزی که می‌توانید آنجا از آن مطمئن باشید، عدم اطمینان است. واقعیت محیطی که ما در آن کار می‌کنیم این است که چالش‌های کوچک می‌توانند خیلی سریع به چالش‌های بزرگ تبدیل شوند. »

اما علی‌رغم مشکلات و چالش‌ها و در حالی که هیچ حفاری واقعی حاصل نشد، دکتر چری می‌گوید که سفر این فصل موفقیت بزرگی بود.

دکتر چری می‌گوید: «ما توانستیم ۳۶٫۵ تن محموله ضروری را به سایت Little Dome C تحویل دهیم تا از “پروژه هسته یخی میلیون ساله” برای سال آینده حمایت کنیم. برای ما این یک برد بزرگ است.»

این بدان معناست که همه چیز برای شروع در تابستان آینده آماده خواهد شد، زمانی که، در شرایط مساعد، تیم به قطب جنوب برود تا در نهایت حفاری برای آن هسته‌ها را آغاز کند.                            هسته‌های یخ آرشیو منحصر به فردی از تاریخ زمین را ارائه می‌دهند – به همین دلیل این یکی از سه پروژه علمی اولویت‌دار برای دولت استرالیا است.

یخ مورد نظر آنها بسیار مهم است زیرا حاوی ذرات جوی باستانی است که با بارش برف به زمین کشانده شده است.

قاعده کلی علم یخ این است که هرچه عمیق‌تر حفر کنید، در زمان بیشتر سفر می‌‌کنید.

شما می توانید از آزمایش هسته‌های یخ به فوران‌های آتشفشانی عصر یخبندان پی ببرید که دستخط همه آنها در یخ نوشته شده است.

اما دکتر پدرو به دنبال چیز دیگری است. او می‌خواهد بداند که چگونه و چرا آب و هوا طی میلیون‌ سال گذشته تغییر کرده است: «ما در حال سپری کردن طولانی‌ترین تغییرات در ترکیب جو زمین و به ویژه در میزان دی اکسید کربن و تغییر در دمای زمین هستیم. ما می خواهیم در مورد ثبات طولانی مدت آب و هوا و عواملی که می‌توانند زمین را از یک وضعیت آب و هوایی به دیگری سوق دهند، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.»

دکتر پدرو می‌گوید قدیمی‌ترین یخ در نزدیکی بستر قرار دارد، بنابراین همیشه این خطر وجود دارد که یخ به نوعی فروبپاشد.

منبع: شبکه خبری ای‌بی‌سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه