وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اخبار » سال تازه اوضاع بهتر می‌شود؛ رشد ۸ درصدی قیمت مسکن استرالیا در سال ۲۰۲۳

تاریخ انتشار : 1402/10/13 - 6:07

سال تازه اوضاع بهتر می‌شود؛ رشد ۸ درصدی قیمت مسکن استرالیا در سال ۲۰۲۳

صدای استرالیا– قیمت املاک در استرالیا در طول سال ۲۰۲۳ به میزان ۸٫۱ درصد افزایش یافت؛ اما برآوردها حاکی است […]

سال تازه اوضاع بهتر می‌شود؛ رشد 8 درصدی قیمت مسکن استرالیا در سال 2023

صدای استرالیا– قیمت املاک در استرالیا در طول سال ۲۰۲۳ به میزان ۸٫۱ درصد افزایش یافت؛ اما برآوردها حاکی است که نرخ بالای بهره قیمت مسکن را کنترل خواهد کرد.

آخرین گزارش Corelogic نشان می‌دهد که با وجود تداوم رشد قیمت مسکن در سال ۲۰۲۳ در پنج پایتخت از هشت پایتخت کشور، قیمت مسکن هنوز به رکورد سال ۲۰۲۱ نرسیده است.

در سال ۲۰۲۱، قیمت ملک ۲۴٫۵ درصد افزایش یافت.

در ماه دسامبر، قیمت املاک با ۴ دهم درصد، کمترین میزان افزایش را داشت که به گفته مدیر تحقیقات CoreLogic، دلیل آن افزایش هزینه‌های زندگی به دلیل رشد نرخ بهره و تورم بوده است.

تیم لالس می‌گوید: بعد از اینکه رشد ماهانه قیمت مسکن در ماه می با ۱٫۳ درصد به اوج رسید، افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن و سپس در نوامبر، به همراه تداوم فشار هزینه‌های زندگی، بدتر شدن چالش‌های صرفه‌پذیری، افزایش عرضه و افت علاقه خریداران، موجب شد که از فشار افزایشی قیمت ملک در نیمه دوم سال کاسته شود.

گزارش مذکور همچنین بیان می‌دارد که روند قیمت مسکن در پایتخت‌های استرالیا یکسان نیست و در برخی شاهد کاهش و در دیگر شهرها شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم.

ارزش ملک در شهرهای پرت، آدلاید و بریزبین از ماه می به طور میانگین ماهانه یک درصد افزایش یافته است.

در همین حال در ملبورن و سیدنی، سرعت رشد قیمت از زمان افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن، به شدت کم شده است.

پایتخت‌های کوچک‌تری مثل هوبارت و داروین نیز کاهش اندکی در قیمت‌ها را تجربه کرده‌‌اند.

لالس این تفاوت در پایتخت‌ها را به عوامل مرتبط با عرضه و تقاضا مرتبط می‌‌داند و می‌گوید: در پرت، آدلاید و بریزبین، چالش‌های صرفه‌پذیری نسبت به سیدنی و ملبورن فشار کمتری وارد کرده و میزان عرضه مسکن پایین‌تر از سطح میانگین باقی مانده است.

وی می‌افزاید: شهرهایی که رشد ارزش مسکن پایین یا منفی داشته‌اند، شاهد عرضه بیش از میانگین مسکن در کنار افت فروش بوده‌اند که پایین‌تر از میانگین ۵ ساله بوده است.

تداوم افزایش اجاره‌بها

در سال رشد نرخ بهره، افزایش تورم و رکوردشکنی قیمت‌ها، برخی شهرها روند آرام‌تری را سپری کردند.

قیمت املاک در سیدنی منفی ۲٫۱ درصد پایین‌تر از نقطه اوج ژانویه ۲۰۲۲ ماند. ملبورن هم منفی ۴٫۱ درصد زیر اوج مارس ۲۰۲۲ بود. قلمرو پایتختی منفی ۶٫۳ درصد، هوبارت منفی ۱۱٫۲ درصد و داروین هم منفی ۲٫۸ درصد پایین‌تر از اوج آگوست ۲۰۲۲ را ثبت کردند.

اما در مورد اجاره بها وضعیت متفاوت بود. گزارش CoreLogic نشان می‌دهد که اجاره‌بها در سطح ملی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۸٫۳ درصد افزایش داشته که البته پایین‌تر از سال ماقبل است.

به گفته تیم لالس، با وجود کاهش رشد سالانه، اجاره‌بها، در سال گذشته چهار برابر متوسط ده‌ساله پیش از همه‌گیری کووید افزایش یافته است. متوسط رشد اجاره بها پیش از کووید ۲ درصد بوده است.

وی می‌افزاید: به بیان دیگر، اجاره مسکن بر اساس متوسط ارزش اجاره‌بها، ۴۶ دلار در هر هفته افزایش یافته است.

پیش‌بینی ۲۰۲۴

گزارش CoreLogic برای سال ۲۰۲۴ کند شدن رشد اقتصادی را پیش‌بینی می‌کند که بازار ملک را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این گزارش افزایش دوباره نرخ بهره را بعید می‌داند و در عین حال نرخ سود بانکی را عامل اصلی تداوم نوسان قیمت مسکن عنوان می‌کند.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه