وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اخبار » زوال عقل، بیماری اصلی سالمندان استرالیایی شد

تاریخ انتشار : 1401/12/05 - 4:57

زوال عقل، بیماری اصلی سالمندان استرالیایی شد

صدای استرالیا– زوال عقل (دمانس) اکنون بالاتر از تنگی سرخرگ کرونری، به بیماری اصلی استرالیایی‌های ۶۵ سال به بالا تبدیل […]

زوال عقل، بیماری اصلی سالمندان استرالیایی شد

صدای استرالیا– زوال عقل (دمانس) اکنون بالاتر از تنگی سرخرگ کرونری، به بیماری اصلی استرالیایی‌های ۶۵ سال به بالا تبدیل شده است.

آخرین به روز رسانی گزارش موسسه بهداشت و رفاه استرالیا (AIHW) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، زوال عقل تقریبا ۲۳۰ هزار سال زندگی افراد ۶۵ ساله و بالاتر را در استرالیا از بین برده است. این رقم از سال ۲۰۱۱ تا کنون رشدی ۶۱ درصدی داشته است.

زوال عقل یک اصطلاح کلی و حاکی از شرایطی است که عملکرد مغز به تدریج مختل می‌شود و بر حافظه، گفتار، تفکر، شخصیت و رفتار افراد تاثیر می‌گذارد.

ملانی دانفورد، سخنگوی AIHW گفت: زوال عقل به یک بیماری رو به افزایش در استرالیا تبدیل شده که دلیل عمده آن، پیری جمعت و همچنین کاهش بار ناشی از سایر علل از جمله بیماری عروق کرونری قلب است.

زوال عقل علت ۴٫۴ درصد بار بیماری استرالیا در سال ۲۰۲۲ بود که هم موارد لزوم زندگی با این بیماری (بار غیر کشنده بیماری) و هم مرگ زودرس (بار کشنده) را در بر می‌گیرد. این بیماری همچنین دومین علت اصلی مرگ و میر بین بزرگسالان ۶۵ سال به بالا در استرالیا بوده و در در سال ۲۰۲۰، به میزان ۹٫۶ درصد از کل مرگ و میرها ناشی از این بیماری بوده است.

در سال ۲۰۲۲، تعداد ۴۰۱۳۰۰ استرالیایی به زوال عقل مبتلا بودند که نسبت به سال ماقبل چهار درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۸ این تعداد دو برابر شود و به ۸۴۹۳۰۰ مورد برسد.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه