وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 5 May 2024
» اجتماعی » تازه‌ترین آمارها درباره طول عمر و امید به زندگی در استرالیا

تاریخ انتشار : 1402/04/21 - 7:54

تازه‌ترین آمارها درباره طول عمر و امید به زندگی در استرالیا

صدای استرالیا– یک گزارش جدید نشان داد علی رغم افزیش متوسط امید به زندگی، نسبت استرالیایی‌هایی که به سن ۱۱۰ […]

تازه‌ترین آمارها درباره طول عمر و امید به زندگی در استرالیا

صدای استرالیا– یک گزارش جدید نشان داد علی رغم افزیش متوسط امید به زندگی، نسبت استرالیایی‌هایی که به سن ۱۱۰ سال می‌رسند از دهه ۱۹۶۰ تا کنون تغییر چندانی نکرده است.

موسسه سلامت و رفاه استرالیا، دیروز گزارش «طول عمر استرالیایی‌ها چقدر است؟» را منتشر کرد. این گزارش حاوی آخرین داده‌های مرتبط با امید به زندگی و طول عمر مردم کشور است.

بر اساس این گزارش، در طول ۵ دهه گذشته، امید به زندگی در استرالیا برای مردان ۱۳٫۷ سال افزایش پیدا کرده و به ۸۱٫۳ سال رسیده است. در مورد زنان نیز ۱۱٫۲ سال افزایش و رسیدن امید به زندگی آنها به ۸۵٫۴ سال گزارش شده است.

۸ دهم درصد موارد فوت در سال ۱۹۶۴ و ۱٫۴ درصد مرگ‌ها در سال ۲۰۲۱ مربوط به افرادی بوده که ۱۰۰ سال یا بیشتر عمر کرده‌اند و این نشان می‌دهد که درصد بیشتری از افراد به سن بالای ۱۰۰ سال رسیده‌اند.

اما اکثر این مرگ‌ها بین سنین ۱۰۰ تا ۱۰۴ سال بوده است.

در همین حال که در دهه‌ ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۴ دو مورد فوت افراد «فوق‌صدساله» (افرادی که بالاتر از ۱۱۰ سال عمر می‌کنند) و در دهه ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ نیز ۳۰ مورد از این موارد فوتی ثبت شده که در هر دو دوره زمانی مورد بررسی، کمتر از یک صدم درصد مرگ‌ومیرها را شامل می‌شود.

گزارش مذکور این سوال را مطرح می‌کند که «چرا مردم به طور متوسط طولانی‌تر زندگی می‌کنند؛ اما تغییر در طول عمر پیرترین افراد جامعه چشمگیر نیست؟»

گزارش به این سوال پاسخ نمی‌دهد؛ اما خاطرنشان می‌کند که به گفته برخی کارشناسان، حداکثر طول عمر نامحدود است و با افزایش مداوم امید به زندگی ناشی از پیشرفت‌های اجتماعی و پزشکی ارتباط دارد. 

این گزارش حاکی است که در ژاپن، امید به زندگی زنان در ۱۶۰ سال گذشته به طور مداوم، هر سال سه ماه افزاش یافته و هنوز این رشد متوقف نشده است. جمعیت افراد «فوق‌صدساله» در این کشور نیز در دهه ۲۰۱۹ شاهد ۵۶۴ درصد افزایش بوده و از ۲۲ نفر به ۱۴۶ نفر رسیده است. این در حالی است که جمعیت ژاپن در دهه مورد اشاره کاهشی بوده است.

در این گزارش مطرح شده: هیچ اتفاق نظری بر سر حد دقیق طول عمر انسان وجود ندارد. تنها از قرن بیستم امکان تأیید سن واقعی افراد با عمر طولانی فراهم شده و حتی در این زمان هم دسترسی به همه سوابق دشوار بوده و اعتبارسنجی آنها مستلزم بررسی دقیق است.

دکتر لیندسی وو، محقق ارشد آزمایشگاه تحقیقات پیری در دانشگاه نیوساوت‌ولز با بیان اینکه ایده ثابت بودن حداکثر طول عمر انسان بسیار بحث برانگیز است، می‌گوید: برخی از بررسی‌ها که چنین ادعایی را مطرح کرده، نتیجه آزمایش روی حیواناتی مانند موش‌ها انجام شده که نمی‌توان آنها را به انسان نیز تعمیم داد.

وی می‌افزاید: تحقیقات حوزه پیری روی مداخلاتی کار می‌کند که می‌توانند طول عمر را افزایش دهند؛ اما به نظر من، نتیجه جانبی این تحقیقات که بهبود سلامت و کیفیت زندگی افراد مسن است، اهمیت بیشتری دارد.

بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی پیری شناسی، دکستر کروگر که در سن ۱۱۱ سالگی در سال ۲۰۲۱ درگذشت، مسن‌ترین مرد استرالیایی تا کنون بوده است. کریستینا کوک نیز بالاترین سن را بین زنان استرالیایی داشته و در سال ۲۰۰۲ در سن ۱۱۴ سالگی درگذشته است.

همچنین در دهه منتهی به ۲۰۲۱، شایع‌ترین سن مرگ در استرالیا برای مردان ۸۷ سال و برای زنان ۹۱ سال بوده است.

این گزارش خواستار اعتبارسنجی دقیق‌تر مرگ و میر در سنین بالا و مقایسه داده‌های تولد و مرگ برای درک بهتر طول عمر در استرالیا شده است.

منبع: گاردین


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه