وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اجتماعی » استرالیا در سال ۲۰۶۳ چه شکلی خواهد بود

تاریخ انتشار : 1402/06/03 - 6:50

استرالیا در سال ۲۰۶۳ چه شکلی خواهد بود

صدای استرالیا– گزارش بین نسلی ۲۰۰۳ که دیروز منتشر شد، آینده احتمالی استرالیا را نشان می‌دهد که طول عمر مردم […]

استرالیا در سال 2063 چه شکلی خواهد بود

صدای استرالیا– گزارش بین نسلی ۲۰۰۳ که دیروز منتشر شد، آینده احتمالی استرالیا را نشان می‌دهد که طول عمر مردم بیشتر و درآمدشان بالاتر خواهد بود و در عین حال مشکلاتی اساسی در زمینه نیروی کار و تغییر اقلیم وجود خواهد داشت.

به گفته جیم چالمرز، وزیر خزانه‌داری دولت فدرال، گزارش بین‌ نسلی قطب‌نمایی است که مسیر حرکت فعلی استرالیا را نشان می‌دهد و گوی بلورینی نیست که آینده را در آن ببینیم.

این گزارش فرصت‌ها و موانعی را نشان می‌دهد که استرالیا در طول ۴۰ سال آینده با آن مواجه خواهد بود. در این میان پنج نیروی مهم آینده این کشور را شکل می‌دهند که عبارتند از جمعیت مسن، تغییر اقلیم، تغییر جهت به سوی اقتصاد مراقبت، چند پاره شدن نظم جهانی و انفجار فناوری‌های دیجیتال.

اگر استرالیا در مسیر کنونی به حرکت ادامه بدهد، چالش‌هایی جدی برای بودجه دولتی به وجود خواهد آمد.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که هر سال تا سال ۲۰۶۳ بودجه با کسری مواجه خواهد بود. به این ترتیب مازاد بودجه‌ای که اکنون با آن مواجهیم، تنها مورد در مدت ۵۰ سال خواهد بود.

اما به گفته چالمرز، این گزارش موجب شروع بازنگری کلی در هزینه‌کرد دولت یا مالیات‌ها نمی‌شود.

وی گفت که در عوض، تحول مالیاتی در ابعاد کوچک پیگیری می‌شود و تمرکز روی افزایش بهره‌وری به منظور جلوگیری از مشکلات اقتصادی در آینده خواهد بود.

پیر شدن جمعیت و نیروی کار کمتر

این گزارش همچنین پیش بینی می‌کند که رشد جمعیت با رکود مواجه خواهد شد و نرخ باروری در دهه آینده به ۱٫۶ نوزاد به ازای هر زن کاهش می‌یابد.

نرخ باروری استرالیا از دهه ۱۹۷۰ تا کنون همواره پایین‌تر از نرخ جایگزینی ۲٫۱ نوزاد به ازای هر زن بوده است.

به این ترتیب با افزایش امید به زندگی ، متوسط سن استرالیایی‌ها تا سال ۲۰۶۳ با ۴٫۶ سال افزایش نسبت به حال حاضر به ۴۳٫۱ سال خواهد رسید و تقریبا یک چهارم جمعیت کشور بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت.

از سوی دیگر، با وجود ادامه روند مهاجرت، سهم مهاجران از جمعیت پیش‌بینی شده ۴۰٫۵ میلیون نفری استرالیا کمتر از امروز و این مهاجران نیز مسن‌تر با تعداد فرزند کمتر خواهند بود.

این تغییر ترکیب جمعیتی، پیامدهای مهمی برای اقتصاد و نیروی کار استرالیا تا سال ۲۰۶۳ خواهد داشت. درصد کمتری از جمعیت به کار مشغول خواهد بود و درصد بیشتری به خدمات سلامتی و مراقبتی متکی خواهند بود. در عین حال فرصت‌های شغلی بیشتری برای گروه‌هایی مانند زنان و اقلیت‌ها ایجاد می‌شود. 

پیر شدن جمعیت، اقتصاد را نیز به سمت اقتصاد مراقبت سوق می‌دهد.

بر اساس پیش‌بینی‌های گزارش مذکور، نیروی کار مراقبت و حمایت تا سال ۲۰۵۰ برای پاسخگویی به نیازها باید دو برابر شود.

روند کند بهبود استانداردهای زندگی و درآمد

میزان دستمزد و توانایی دولت در برقراری خدمات برای استرالیایی‌ها به رشد مداوم بهره‌وری بستگی دارد و به همین دلیل است که ثابت ماندن بهره‌وری در دهه‌‌های اخیر موجب نگرانی شده است.

آخرین مورد بهبود بهره‌وری در صنایعی به‌غیر از معدن به دهه ۱۹۹۰ و عصر اینترنت و رایانه‌های شخصی برمی‌گردد. اما دولت و کسب‌وکارها اکنون در صدد بهره‌گیری از هوش مصنوعی به منظور تقویت اقتصاد هستند.

بر اساس این گزارش، تغییرات فناوری علاوه بر بهره‌وری، موجب بهبود وضعیت سلامت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حتی ایجاد تحول در الگوهای مصرف و اوقات فراغت می‌شود.  

این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که در سال‌های آینده، روند بهبود در استانداردهای درآمد و زندگی با سرعت کندتری پیش برود.

در مورد زنان نیز پیش‌بینی می‌شود که شکاف جنسیتی مشارکت در کار کاهش یابد؛ اما حتی در ۴۰ سال آینده نیز زنان کمتر از مردان شاغل خواهند بود.

یکی از عوامل تشدید کننده این شکاف، مسوولیت‌های مراقبتی است که بر دوش زنان قرار دارد. 

هم اکنون استرالیایی‌ها به طور متوسط در هر هفته دو ساعت کمتر از ۴۰ سال پیش کار می‌کنند و این گزارش پیش‌بینی می‌کند که این روند ادامه خواهد یافت و کار پاره وقت رایج‌تر خواهد شد.

هم‌چنین مشاغل در آینده نیازمند مهارت‌ها و مدارک بالاتری خواهند بود و کارهای روتین به صورت خودکار درخواهد آمد.

بر اساس این گزارش، توسعه اتوماسیون موجب مشاغل ایمن‌تر و با حقوق بیشتر می‌شود؛ اما افراد باید مهارت‌های خود را افزایش دهند و نحوه انجام کار نیز تغییر می‌کند.

تغییر اقلیم در استرالیا؛ هم فرصت و هم تهدید

گزارش بین‌نسلی بیان می‌دارد که استرالیا از روند جهانی حرکت به سوی انتشار کربن صفر، سود خواهد برد.

استرالیا هم اکنون صادرکننده عمده لیتیوم است و ذخایر عظیمی از لیتیوم، نیکل، روی و بوکسیت دارد که همه، جزو مواد معدنی ضروری برای فناوری‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شوند.

اما گرم شدن آب و هوا بر شرایط کار نیز تاثیر می‌گذارد و خطرات استرس گرمایی را برای برخی مشاغل به وجود می‌آورد.

این گزارش هشدار می‌دهد که در صورت تغییر نکردن نحوه کار، این امر بر ساعات کار و توانایی کارفرماها برای جذب کارگر تاثیر خواهد گذاشت.

تاثیر تغییرات اقلیمی بر مکان، نحوه زندگی، کار و سفر استرالیایی‌ها نیز در این گزارش بررسی و نتیجه‌گیری شده که حتی اگر جهان بتواند تا سال ۲۰۵۰ به انتشار خالص کربن صفر برسد، افزایش دما که تا به امروز رخ داده بر اقتصاد استرالیا تأثیر خواهد گذاشت.

بر این اساس، اگر تا پایان قرن جاری جهان سه درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شود، میانگین دمای استرالیا نیز ۱٫۷ درجه افزایش می‌یابد و مرکز و شمال غرب استرالیا در معرض دماهای گرم‌تری خواهند بود.

منبع: ای بی سی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه