وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اجتماعی » داغ‌ترین فصل تابستان در انتظاراسترالیاست

تاریخ انتشار : 1398/09/16 - 9:33

داغ‌ترین فصل تابستان در انتظاراسترالیاست

صدای استرالیا– در حالی که آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها و خشکسالی هم اکنون موجب ویرانی گسترده در استرالیا شده، […]

استرالیا در انتظار یک تابستان طولانی و خطرناک

صدای استرالیا– در حالی که آتش سوزی مراتع و جنگلها و خشکسالی هم اکنون موجب ویرانی گسترده در استرالیا شده، پیش بینیها در این باره که داغترین فصل تابستان در انتظاراسترالیاست، موجب افزایش نگرانیها شده است.

گزارش اخیر اداره هواشناسی استرالیا حاکی از این بود که احتمالا این کشور در تابستان با هوای خشک و داغی بیش از حد متوسط مواجه خواهد شد.

از این پیش بینی می‌توان نتیجه گرفت که شرایطی که باعث آتش سوزی کنونی در سراسر استرالیا شد، وخیم تر خواهد شد.

از ماه سپتامبر گذشته، آتش سوزی بوته زارها و جنگل‌ها تنها در ایالت نیو ساوت ویلز، سبب از بین رفتن بیش از یک میلیون هکتار زمین شده است.

تابستان چقدر گرم خواهد بود؟

به گفته اداره هواشناسی استرالیا، در تابستان احتمالا دمای هوا از حد معمولِ (متوسط) ۲۷ و نیم درجه سانتیگراد بیشتر خواهد بود.

طبق پیش بینی‌ها، احتمال بسیار می‌رود که درجه حرارت هوا در سراسر استرالیا از حد متوسط بالاتر رود.

اداره هواشناسی استرالیا پیش بینی دقیق درجه حرارت هوا را منتشر نکرده ولی به گفته مقامات به نظر می‌رسد وضعیت، مشابه تابستان گذشته باشد که رکورد داغ‌ترین هوا در تاریخ این کشور شکسته شد.


در طول آن تابستان حد متوسط گرمای هوا ۲.۱۴ درجه سانتیگراد بیش از حد متوسط معمول بود.

موج گرمای بی نهایت شدید و طولانی سال ۲۰۱۹- ۲۰۱۸ موجب قطع برق و افزایش شمار مراجعان بیمارستان‌ها شد.

از باران چه خبر؟

پیش بینی می‌شود میزان بارش باران در نواحی شرق استرالیا که از بی آبی رنج می‌برد، همچنان از حد متوسط کمتر باشد.

این وضعیت به شهرهایی که هم اکنون با کمبود آب مواجهند – به ویژه شهرهای دور از ساحل- کمکی نمی‌کند.

سیدنی که بزرگترین شهر استرالیاست از ماه دسامبر با محدودیت‌های استفاده از آب مواجه خواهد شد زیرا ذخیره آب سدها به پایین ترین سطح از ده سال گذشته رسیده است.

بنا بر پیش بینی اداره هواشناسی استرالیا، فصل بهار امسال یکی از پنج بهاری خواهد بود که کمترین میزان بارندگی و خشکی هوا را تا کنون داشته.

تاثیر این شرایط در آتش سوزی بوته زارها

آتش سوزی‌های کنونی جنگل‌ها به دلیل داغی و خشکی هوای استرالیا، یکی از جدی‌ترین آتش سوزی‌هایی است که در این فصل اتفاق می‌افتد. تعداد و شدت آتش سوزی‌ها ماموران آتش نشانی را نگران کرده است.

طبق پیش بینی اداره هواشناسی، در فصل تابستان، آتش سوزی‌های خطرناک و “ریسک فزاینده” همچنان ادامه خواهد یافت. این پیش بینی، هشدارهای سرویس های آتش نشانی در هفته های اخیر را توجیه می‌کند.

شین فیتزیمونز، مسئول سرویس آتش نشانی مناطق روستایی ایالت نیو ساوت ویلز گفته است: “ما بدترین تابستان را داریم. بدترین فصل هنوز در پیش است.”

 

چه عوامل جوی موجب این پدیده است؟

اداره هواشناسی می گوید “مقصر اصلی” مکانیسم جوی اقیانوس هند است که مسبب جاری شدن سیل‌ها در آفریقا و نیز آتش سوزی‌ها در استرالیاست.

دو قطبی اقیانوس هند، هنگامی اتفاق می افتد که بخش غربی این اقیانوس به میزان قابل توجهی از بخش شرقی آن گرم‌تر می‌شود. دکتر اندرو واتکینز، رئیس اداره هوا شناسی استرالیا، الگوی کنونی را “یکی از قوی‌ترین” دپولاریزاسیون‌هایی می‌داند که تا کنون ثبت شده.

هواشناسان می‌گویند معمولا این وضعیت به دلیل حرکت بادها و باران‌های موسمی به طرف جنوب پایان می‌یابد ولی باد موسمی امسال ۶ هفته دیرتر شروع شده.

تغییرات آب و هوایی چه نقشی دارد؟

دانشمندان هشدار داده‌اند با افزایش درجه حرارت آب سطح دریاها، الگوهای آب و هوایی مانند دپولاریزاسیون، ممکن است بیشتر اتفاق بیافتد و شدت آن هم بیشتر باشد.

گزارش اداره هواشناسی استرالیا در سال ۲۰۱۸ نشان داد تغییرات آب و هوایی سبب شده موارد داغی فوق العاده هوا افزایش یابد. این تغییرات همچنین وخامت سایر فاجعه‌های طبیعی مانند خشکسالی و آتش سوزی جنگل‌ها را افزایش داده است.

آمار رسمی نشان می‌دهد که سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب سومین و چهارمین سال ثبت شده در تاریخ استرالیا از لحاظ شدت داغی هوا بوده است.

منبع: بی بی سی فارسی


برچسب ها : ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه