وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024
» اخبار » از عشق به بومی‌ها تا تغییر سیستم حکومتی؛ وضعیت استرالیا در دوره پادشاهی چارلز چه می‌شود

تاریخ انتشار : 1401/06/18 - 3:44

از عشق به بومی‌ها تا تغییر سیستم حکومتی؛ وضعیت استرالیا در دوره پادشاهی چارلز چه می‌شود

صدای استرالیا– به گفته یک کارشناس، پس از درگذشت ملکه الیزابت و جانشینی پادشاه چارلز، استرالیا باید خود را برای […]

از عشق به بومی‌ها تا تغییر سیستم حکومتی؛ وضعیت استرالیا در دوره پادشاهی چارلز چه می‌شود

صدای استرالیا– به گفته یک کارشناس، پس از درگذشت ملکه الیزابت و جانشینی پادشاه چارلز، استرالیا باید خود را برای یک «شوک به سیستم» آماده کند.

استرالیا از سال ۱۹۵۲ تا کنون پادشاه نداشته و در طول هفت دهه گذشته، ملکه الیزابت شخصیت مورد احترام بوده است.

اما به گفته بن جونز، مورخ قانون اساسی از دانشگاه سیدنی غربی، با جانشینی شاهزاده ولز استرلیا شاهد تغییرات وسیعی خواهد بود.

جونز گفت: چارلز در مقایسه با مادرش که حلقه‌ای عرفانی و معنوی داشت، چهره انسانی‌تر و این جهانی‌تری دارد و زندگی شخصی او آشکارتر است. حالا با نشستن بر تخت پادشاهی، آن هاله قدسی و معنوی از اطراف سلطنت کنار خواهد رفت. زیرا مردم می‌دانند که چارلز، مانند هر انسانی، دارای ناکامی‌هایی است؛ از جمله ناکامی در ازدواج اول‌اش.

به گفته دکتر جونز، وقتی استرالیایی‌ها دریابند که حاکم قانونی آنها، یک اشراف‌زاده ۷۳ ساله انگلیسی است، شوک به سیستم وارد خواهد شد.

اما بگذارید ببینیم در دوره سلطنت شاه چارلز سوم، چه چیزی در انتظار استرالیاست.

 

رابطه عاشقانه با استرالیا

پرنس چارلز با استرالیا غریبه نیست و تا کنون ۱۶ بار به این کشور سفر کرده است.

همیشه در استرالیا از پسر بزرگ ملکه استقبال درخوری صورت گرفته و او در آخرین سفر خود به استرالیا و به وانواتو در آوریل ۲۰۱۸ گفت: من عاشق استرالیا و استرالیایی‌ها هستم و دوست دارم به اینجا بیایم. واقعا استقبال مردم هم در استرالیا و هم در وانواتو من را تحت تاثیر قرار داد.

او همچنین در طول این سال‌ها، محبت خود را با فعالیت‌های خیریه به ویژه کمک به جوامع بومی ابراز کرده است.

چارلز در بازدید سال ۲۰۱۸ خود، هزاران دلار پول نقد بابت خرید چندین دستگاه شوک قلبی به منظور استفاده در پزشکان پروازی سلطنتی اهدا کرد. وی همچنین حامی سازمانی در بریتانیاست که برای این گونه خدمات کمک نقدی جمع آوری می‌کند.

پرنس چارلز برای مردم بومی و سنت‌های آنان نیز اهمیت ویژه‌ای قایل است.

 

چارلز چگونه پادشاهی خواهد بود؟

به گفته جونز، شاهزاده چارلز می‌خواهد نشان دهد که نقشی تشریفاتی ندارد و چهره‌ای با اهمیت نزد استرالیایی‌ها باقی بماند.

دکتر جونز گفت که شاهزاده چارلز می خواهد نشان دهد که او “فقط یک برش روبان نیست” و یک چهره مرتبط برای استرالیایی ها باقی می ماند.

از دهه ۱۹۸۰، شاهزاده ولز در ارائه نظرات خود در مورد طیف وسیعی از موضوعات در بریتانیا مانند کشاورزی، معماری، پزشکی و تغییرات آب و هوایی، همواره صریح بوده و در خارج از بریتانیا و درون کشورهای مشترک‌المنافع نیز نظرات جسورانه‌ای ابزار کرده است.

وی در سفر خود به کانادا در سال ۲۰۱۸، به بحران اوکراین پرداخت و گفت که روسیه دارد همان کاری را انجام می‌دهد که هیتلر انجام می‌داد. موضعی که پوتین را به واکنش واداشت.

او همچنین در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۰ گفته بود که احساس می‌کند که برای هدفی زاده شده و نمی‌خواهد آیندگان درباره او بگویند که چرا هیچ کاری نکردی.

اما جونز تاکید کرد که با وجود دیدگاه‌های خاص و جدی، شاهزاده چارلز با محدودیت‌های سلطنت مشروطه مواجه خواهد بود.

 

تکلیف جمهوری استرالیا چه می‌شود؟

قابل پیش‌بینی است که پس از رسیدن شاهزاده چارلز به تاج و تخت، کارزار تبدیل استرالیا به یک کشور جمهوری دوباره قد علم کند؛ زیرا وی کمتر از مادرش نزد استرالیایی‌ها محبوبیت دارد و حتی سلطنت‌طلبان سرسخت استرالیا نیز این موضوع را قبول دارند.

جان هاوارد، نخست‌وزیر وقت استرالیا در سال ۲۰۰۶ در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: احترامی که ملکه الیزابت در میان استرالیایی‌ها دارد، مانع موفقیت هر تلاشی در جهت تبدیل کشور به جمهوری بوده است و باور دارم که تا وقتی ملکه بر تخت سلطنت باشد، استرالیا به جمهوری تبدیل نخواهد شد.

وی افزود: پس از ملکه را دیگر نمی‌دانم.

اما حتی با به تخت نشستن پادشاهی که کمتر از ملکه محبوبیت داشته باشد، جنبش جمهوری‌خواهی در استرالیا با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد بود.

یک مشکل عمده این جنبش، شکاف میان هواداران جمهوری خواه در مورد چگونگی انتخاب رئیس دولت است.

بر اساس مدل مینیمالیستی، دولت را پارلمان انتخاب خواهد کرد؛ در حالی که حامیان انتخاب مستقیم نیز می‌خواهند که رییس دولت مستقیما با رای مردم انتخاب شود.

جونز گفت: این بن‌بستی است که جمهوری خواهان باید برای غلبه بر آن متحد شوند.

به گفته وی، به احتمال زیاد با به تخت نشستن شاهزاده چارلز یک دوره مکث و تامل در مورد تغییر سیستم پادشاهی در استرالیا اتفاق می‌افتد؛ اما مردم پس از مدتی به او عادت می‌کنند و تنها تفاوت، تغییر فردی است که تصویر چهره‌اش روی اسکناس‌ها و سکه‌‌ها خواهد نشست.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه