وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اخبار » آیا استرالیا برای تولید ثروت می‌تواند روی هند حساب کند؟

تاریخ انتشار : 1402/08/02 - 1:27

آیا استرالیا برای تولید ثروت می‌تواند روی هند حساب کند؟

صدای استرالیا- در تاریخ طولانی روابط دوجانبه استرالیا و هند، روابط عموماً گرمی بین دو کشور برقرار بوده است. در سال‌های اخیر و با معرفی هند


صدای استرالیا- در تاریخ طولانی روابط دوجانبه استرالیا و هند، روابط عموماً گرمی بین دو کشور برقرار بوده است.

در سال‌های اخیر و با معرفی هند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی نوظهور و رشد جمعیت مهاجران هندی در استرالیا، روابط دهلی نو و کانبرا بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

دولت آلبانیزی نیز به ویژه مشتاق تقویت روابط دو کشور بوده و در ماه می، در جریان سفر نارندرا مودی به استرالیا، آلبانیزی خطاب به او گفت: شما روح بزرگ‌ترین دموکراسی جهان را به استرالیا آورده‌اید.

بر اساس تحلیل‌های موسسه‌های مورگان استنلی و اس‌اند‌پی گلوبال، اقتصاد هند تا سال ۲۰۳۰ به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد. اما از منظر استرالیا، آیا رشد هند در پوشش دادن ضعف در بخش‌هایی از اقتصاد چین که استرالیا به آن متکی است، کمک خواهد کرد؟

به طور کلی، بزرگ‌ شدن اقتصاد هند به نفع استرالیا خواهد بود؛ اما با توجه به تمرکز ارزش در بزرگ‌ترین بخش‌های صادراتی استرالیا، رشد اقتصادی هند ممکن است به اندازه‌ای که انتظار می‌رود، به نفع اقتصاد استرالیا نباشد.

چین در برابر هند: تفاوت عمیق در راهبرد

هر دو کشور چین و هند، پرتوان وارد قلمرو ابرقدرت‌های اقتصادی شده‌اند؛ اما اقتصاد این دو کشور از نظر اندازه و استراتژی سیاست‌گذاران، بسیار از هم فاصله دارند.

طبق آخرین داده‌های صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد چین حدود ۵٫۱ برابر بزرگ‌تر از اقتصاد هند است. تبدیل سریع این کشور به دومین اقتصاد بزرگ جهان و تجربه سریع‌ترین رشد جریان صنعتی شدن و شهرنشینی موجب شد که تقاضا برای کالاهای جهانی در چین به شدت افزایش یابد.

برای مثال، چین بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بیشتر از آمریکا در کل قرن بیستم، سیمان استفاده کرده است.

اما رشد انفجاری اقتصاد چین، هزینه‌هایی را هم به همراه داشته است. با افزایش سرسام‌آور تقاضا برای مواد خام، این کشور به واردات از سراسر جهان متکی شد و در بسیاری از بازارها، از مس گرفته تا سویا، چین بزرگ‌ترین واردکننده در جهان لقب گرفت.

از سوی دیگر، هند با وجود رشد اقتصادی بالا، سرعت پایین‌تری از چین داشته و احتمالا در خودکفایی بسته به کالاهای مورد نیاز، موفق‌تر از چین عمل کرده است.

بی نیازی هند به صادرات با ارزش استرالیا

شاید بارزترین نمود این مساله، خودکفایی هند در تامین سنگ آهن باشد.

در حالی که چین بیش از سایر کشورها به واردات سنگ آهن متکی است؛ هند چندین بار در سال‌های اخیر به عنوان صادرکننده سنگ آهن مطرح بوده و در مجموع مقدار اندکی واردات سنگ آهن دارد.

سنگ آهن بازار صادراتی ۱۳۲ میلیارد دلاری برای استرالیاست و اگرچه رشد اقتصاد چین، موجب تقاضای میلیاردها تن سنگ آهن از استرالیا شد، هند برای این با ارزش‌ترین بازار استرالیا منفعت چندانی نخواهد داشت.

در همین حال، یک تحلیل اخیر ANZ Research نشان می‌دهد که اوج تولید سالانه فولاد چین در سال ۲۰۲۰ رخ داده است. با افزایش استفاده از فولاد ضایعاتی برای تامین نیاز فزاینده بخش ساخت و ساز و اقتصاد صنعتی چین در سال‌ها و دهه‌های آینده، فقدان جایگزینی برای خرید این منبع حیاتی اقتصاد، چالشی مهم برای اقتصاد استرالیا خواهد بود.

ارزشمندترین صادرات استرالیا به هند

در شرایط کنونی، ارزشمندترین صادرات استرالیا به هند، زغال‌سنگ کک است که در کوره‌های تولید فولاد استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۲۱ هند معادل ۵۶ میلیون تن زغال سنگ کک از استرالیا وارد کرد که ۸۴٫۸ درصد از کل وارداتش را تشکیل می‌داد.

به این ترتیب، استرالیا از تبدیل هند به یک قدرت صنعتی سود زیادی برده است. با این وجود، هند به دنبال این است که در تولید زغال کک نیز تا حد امکان به خودکفایی برسد.

در حال حاضر تولید زغال‌سنگ کک در هند حتی سریع‌تر از تولید فولاد رشد می‌کند و وابستگی دهلی نو به واردات به تدریج کاهش می‌یابد.

در اوایل سال جاری، دولت هند به وزارت زغال سنگ دستور داد تا تولید ۱۴۰ میلیون تن زغال سنگ کک‌ داخلی را تا پایان سال مالی ۲۰۳۰ هدف‌گذاری کند. این نشان دهنده افزایش ۸۸ میلیون تنی تولید در سال است که به طور قابل توجهی بیشتر از ۶۶ میلیون تنی است که هند در حال حاضر وارد می‌کند.

اگر هدف دولت هند محقق شود، تقاضای هند برای زغال سنگ کک استرالیا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در روی دیگر سکه، افزایش استفاده از ضایعات فولادی و افت بخش املاک در چین، چشم‌انداز بلندمدت برای کالاهای مورد نیاز تولید فولاد، مانند زغال کک را به شدت نامشخص کرده است.

چین برخلاف بازار سنگ آهن که به شدت به استرالیا وابسته است، عمده نیاز زغال سنگ کک خود را در داخل یا از همسایگان نزدیک مانند روسیه یا مغولستان تامین می‌کند. اما این سوال مطرح است که اگر دوره اوج فولادسازی چین سپری شده باشد، تولید زغال سنگ کک روسیه و خود چین قرار است به کجا هدایت شود و چه تاثیری بر قیمت‌های جهانی خواهد گذاشت؟

در حالی که ظهور هند احتمالاً در درازمدت به طور کلی به نفع اقتصاد استرالیا خواهد بود، وقتی صحبت از برخی از بزرگ‌ترین صادرات استرالیا به میان می‌آید، داستان کاملاً متفاوت است. فشار دولت هند برای خودکفایی ممکن است به تلاش‌های استرالیا برای کاهش اتکا به بخش ساخت و ساز و املاک چین کمکی نکند.

به این ترتیب، آینده برخی از مهم‌ترین صادرات استرالیا در دست پکن باقی مانده و نشانه‌های چندانی وجود ندارد که دهلی نو مایل یا قادر به پوشش تقاضا برای این کالاها باشد.

منبع: شبکه خبری نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه