وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اجتماعی » آغاز فصل مارها در استرالیا/ برای درامان ماندن از نیش مار چه باید بکینم

تاریخ انتشار : 1398/06/19 - 12:00

آغاز فصل مارها در استرالیا/ برای درامان ماندن از نیش مار چه باید بکینم

صدای استرالیا- با گرم شدن هوا در استرالیا سر و کله مارها هم پیدا شده اما با انجام چند کار ساده می‌توان از نیش این حیوان جان سالم به در برد.


صدای استرالیا- با گرم شدن هوا در استرالیا سر و کله مارها هم پیدا شده اما با انجام چند کار ساده می‌توان از نیش این حیوان جان سالم به در برد.

کارشناسان می‌گویند گرمای غیرطبیعی هوا موجب افزایش مشاهده مارها از جمله مار قهوه‌ای که عامل اصلی اغلب گزش‌های مرگبار در استرالیا خوانده می‌شود، شده است.

دانیل رامسی رئیس بخش خزندگان پارک خزندگان استرالیا در این رابطه می‌گوید: این خیلی غیرطبیعی است که به این زودی مارها را مشاهده کنیم. با نزدیک شدن بهار، مشاهده مارها و گزیده شدن از سوی آنها نیز افزایش می‌یابد و لازم است که استرالیایی‌ها اطلاعاتی را برای درامان ماندن از نیش این خزندگان داشته باشند.

این خزندگان خونسرد برای در امان ماندن از گرمای هوا دوست دارن که در مکان‌های خنک باشند و برای آنکه از سوی مارها گزیده نشوید باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

باید تمامی چمن‌های اطراف خانه‌ها کوتاه و به خوبی مرتب شوند.

هرمحیط شلوغ اطراف خانه می‌تواند مکانی مناسب برای دور ماندن از گرما برای مارها باشد. این مکان‌ها یک محیط امن برای مارها مهیا می‌کنند چون این خزندگان می‌توانند در آن مخفی شده و منتظر غذا باشند و اگر وحشت زده شوند با گزیدن، به آن واکنش نشان می‌دهند.

مارهای کوچک بیشتر مستعد پنهان شدن در میان بوته‌های ضخیم هستند. اگر شما در اطراف خانه چنین مکان‌هایی را دارید بنابراین ممکن است پذیرای مارها نیز باشید. مارها می‌توانند در زیر هر قطعه چوبی و یا قوطی حلبی پنهان شوند.

برگ‌های ریخته شده که جمع می‌شوند و کسی با آنها کاری ندارد نیز محلی مناسب برای مخفی شدن مارها هستند.

دکتر اسکات برنت از سخنران‌های اکولوژی حیوانات در دانشگاه ساین‌ شاین کوست در این خصوص می‌گوید: ما شاهد تابستانی طولانی خواهیم بود و این را نیز می‌دانیم که تابستان فصلی است که مارها و اغلب خزندگان فعال می‌شوند.

مارها بطور طبیعی مهاجم نیستند و بیشتر ترجیح می‌دهند که مقابله به مثل کنند. تنها زمانی که آنها حمله می‌کنند وقتی است که به آنها حمله شده، تحریک شده و یا آنکه به دام انداخته شوند.

در حدود ۱۴۰ گونه مار در استرالیا زندگی می‌کنند و ۱۰۰ نوع از آنها سمی هستند که فقط زهر ۱۲ نوع از آنها کشنده است.

گزیده شدن از سوی یک مار سمی می‌تواند موجب تخریب سلول‌های خون، ایجاد لخته خون و یا خونریزی بیش از حد و از بین رفتن بافت صدمه دیده شود.

اگر از سوی مار گزیده شدید باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرید چون در برخی موارد فرد گزیده شده فقط ۳۰ دقیقه زنده می‌ماند. این امر به حجم زهر وارد شده به بدن و همچنین میزان سمی بودن این زهر بستگی دارد.

بطور کلی برای در امان ماندن از نیش این خزندگان در فصل مارها می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

-هرنوع چوب اضافه و یا نخاله را از اطراف منزل جمع‌آوری کنید.

-چمن‌ها و درختچه‌ها را کوتاه کنید.

-برگ‌های ریخته شده را جمع کرده و هر نوع سوراخ و حفره‌ای را که ممکن است برای مارها محیطی امن به نظر برسد پرکنید.

-آفت‌ها و جوندگان را تحت کنترل داشته باشید چون جوندگان یک منبع غذایی عالی برای مارها هستند پس غذای کمتر به معنای مار کمتر است.

-در خصوص پرندگان و حیوانات کوچک مراقب باشید.

-اگر مرغ و یا پرنده نگهداری می‌کنید در خصوص محل زندگی آنها اطمینان حاصل کرده و اطرف آنها را پاکیزه نگه دارید.

-درصورت امکان گربه‌ها را داخل خانه نگه دارید و برای سگ‌ها نیز دوره‌های آموزشی آشنایی با مار درنظر بگیرید، این امر می‌تواند به حفظ سلامتی شما در برابر مارها کمک کند.

– در صورت مواجه با مار، با یک متخصص تماس بگیرید. هیچگاه سعی نکنید که مار را گرفته و یا آنکه آن را بکشید چون این کار غیر قانونی است. مارها برای اکوسیستم استرالیا اهمیت زیادی دارند.

منبع: دیلی میل


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه