وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اجتماعی » آشپز ایرانی مت‌آمفتامین در آدلاید به بیش از ۹ سال زندان محکوم شد

تاریخ انتشار : 1400/08/18 - 3:47

آشپز ایرانی مت‌آمفتامین در آدلاید به بیش از ۹ سال زندان محکوم شد

صدای استرالیا - یک شهروند آمریکایی ایرانی‌الاصل که برای کمک در تولید بیش از 18 میلیون دلار مت‌آمفتامین در آزمایشگاهی در حومه آدلاید به استرالیا منتقل شده بود، به بیش از 9 سال زندان محکوم شد.

آشپز ایرانی مت‌آمفتامین دستگیر شده در آدلاید به 9.5 سال زندان محکوم شد

صدای استرالیا – یک شهروند آمریکایی ایرانی‌الاصل که برای کمک در تولید بیش از ۱۸ میلیون دلار مت‌آمفتامین در آزمایشگاهی در حومه آدلاید به استرالیا منتقل شده بود، به بیش از ۹ سال زندان محکوم شد.

شهرام کمالی ۴۳ ساله، به اتهام تولید مواد مخدر در حجم تجاری محکوم شناخته شد.

پلیس در اکتبر ۲۰۱۸ این آزمایشگاه بزرگ تولید مواد مخدر را به همراه حدود ۳۷ کیلوگرم مت‌آمفتامین و ۱۵ کیلوگرم سایر انواع مواد مخدر را در ملکی در مورفت ویل کشف کرد.

قاضی جین شمر گفت که حجم مواد مخدر کشف و ضبط شده معادل موادی است که بیش از ۳۶۰ هزار توزیع کننده خیابانی معامله می‌کنند و ارزشی بیش از ۱۸ میلیون دلار دارد.

کمالی نیز در در همین ملک دستگیر شد، در حالی که فقط لباس زیر به تن داشت و در اتاق خوابی پنهان شده بود.

به گفته قاضی شمر، کمالی به طور ویژه و به دلیل اهمیتی که در عملیات تولید مواد مخدر داشته، از آمریکا به استرالیا فرستاده شده است.

او گفته کمالی را که ادعا کرد فقط آب را در سطل پر می‌کرده، رد کرد؛ زیرا به گفته قاضی، شواهد حاکی از این است که او در آن ملک زندگی می‌کرده و اثر انگشت او روی بسیاری از تجهیزات تولید مواد مخدر شناسایی شده است.

این تجهیزات تقریبا در تمامی اتاق‌های این ملک قرار داده و شامل سطل‌ها و دیگ‌هایی حاوی مت‌آمفتامین در مراحل مختلف تولید بوده است.

به گفته قاضی پرونده، این آزمایشگاه ساده و در عین حال پیشرفته بوده به طوری که هیچ بویی تولید نمی‌کرده که این مساله کشف آزمایشگاه را دشوار می‌کرده است.

به گفته شمر، مساله فقط وقتی روشن شد که پلیس یک تماس تلفنی را شنود کرد.

کمالی در سپتامبر ۲۰۱۸ از آمریکا به سیدنی وارد شد؛ در حالی که کارت مسافرتی او حاکی از این بود که قصد دارد به مدت ۱۴ روز در ملکی در سیدنی اقامت کند.

اما او دو روز بعد راهی آدلاید شد.

کمالی در دادگاه ادعا کرد که یک دوست ایرانی از او خواسته که به منظور بررسی سنگ گرانیت و کمک به او برای اجرای یک پروژه ساختمانی به استرالیا سفر کند.

وی همچنین گفت که آن دوست ایرانی، به او پول قرض داده تا هزینه‌های خاکسپاری پدرش را بپردازد و کمالی نیز قصد داشته که با استفاده از ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار دلاری که از پروژه ساختمانی به دست می‌آورد، بدهی‌اش را به دوستش بپردازد.

به گفته قاضی پرونده، کمالی –که سابقه اعتیاد به مواد مخدر شیشه را دارد- حتما از ماهیت سازمانی که در آن کار می‌کرده، مطلع می‌بوده است و در واقع کار این سازمان خلافکار تولید عمده مت‌آمفتامین است.

قاضی گفت: شما به عنوان مجرای اطلاعات درباره نحوه تولید مواد مخدر برای هم‌دستان خود عمل می‌کردید. شما سابق بر این هم این وظیفه را انجام داده‌اید و به طور خاص برای ایفای این نقش از آمریکا به استرالیا آورده شده‌اید.

وی افزود: این واقعیت که شما برای ایفای این نقش انتخاب شده‌اید، میزان اطمینان خلافکاران سطح بالاتر را نشان می‌دهد. میزان اطمینان آنها به شما بیشتر از سایر همدستان‌‌تان بوده است.

پلیس در زمان کشف آزمایشگاه مذکور، آن را یکی از بزرگ‌ترین آزمایشگاه‌های تولید مت‌آمفتامین شناسایی شده در استرالیای جنوبی توصیف کرده بود.

قاضی البته این موضوع را پذیرفت که کمالی در سلسله مراتب سازمان تولید و توزیع مواد مخدر، رتبه پایینی داشته است.

وی کمالی را به ۹ سال و شش ماه زندان، محکوم کرد که ۵ سال و شش ماه آن قابل بخشش نیست.

قاضی گفت: کمالی در شرایط دشواری در ایران جنگ زده بزرگ شده، در سن ۱۶ سالگی مدرسه را ترک کرده تا در خیابان سیگار فروشی کند.

وی افزود که از کار در زمینه مواد مخدر انگیزه‌‌های مالی داشتی است.

قاضی شمر گفت: می‌دانم که شما بابت این تخلف شرمنده و متاسفید و بابت ناتوانی از کار و ارسال پول برای خانواده‌تان در ایران احساس سرشکستگی می‌کنید.

کمالی در سال ۲۰۰۸ پس از مواجهه با تهدیدهای جانی از ایران گریخت و در انگلستان تقاضای پناهندگی کرد، اما درخواست او رد شد و او برای مدت کوتاهی به ایران برگشت. تا اینکه به طور قاچاقی از کشور خارج شد و به آمریکا رفت و در آنجا هم ۱۱ ماه را در بازداشت اداره مهاجرت گذراند.

درخواست پناهندگی او بالاخره پذیرفته شد و او در سال ۲۰۱۶ شهروندی آمریکا را دریافت کرد.

به گفته قاضی، از آنجا که کملی احتمالا پس از آزادی از زندان به آمریکا دیپورت خواهد شد، خطری برای جامعه استرالیا محسوب نمی‌شود.

اما هم دستان کمالی هم دو ایرانی دیگر به نام‌های هوشنگ نورایی و میثاق حبیبی هستند که به دلیل دست داشتن در این تخلفات به بیش از ۸ سال زندان محکوم شده‌اند.

منبع: ای بی سی نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه