وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اجتماعی » آخرین پناهنده از جزیره نائورو خارج شد

تاریخ انتشار : 1402/04/08 - 4:20

آخرین پناهنده از جزیره نائورو خارج شد

صدای استرالیا - آخرین پناهنده‌ای که استرالیا در نائورو نگهداری می‌کرد، از این جزیره خارج و شنبه شب با هواپیما به سمت بریزبن منتقل شد. به این ترتیب بیش از یک دهه پردازش فراساحلی در این جزیره به پایان رسید، دستکم فعلا.


صدای استرالیا – آخرین پناهنده‌ای که استرالیا در جزیره نائورو نگهداری می‌کرد، از این جزیره خارج و به بریزبن منتقل شد. به این ترتیب بیش از یک دهه پردازش فراساحلی در این جزیره به پایان رسید، دستکم فعلا.

با این حال، دولت استرالیا می‌گوید که همچنان به سیاست پردازش فراساحلی متعهد خواهد ماند. دولت استرالیا گفته که این بازداشتگاه فراساحلی را با هزینه سالانه ۳۵۰ میلیون دلار در جزیره نائورو نگه می‌دارد و آماده پذیرش و رسیدگی به هرگونه ورود دریایی غیرمجاز جدید به استرالیا است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر و پناهندگان از پایان پردازش فراساحلی در نائورو استقبال کرده‌اند اما می‌گویند که افراد بسیاری در بازداشت‌های نامحدود در این جزیره دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر شده‌اند.

بتلهم تیببو، یک فعال حقوق بشر و پناهنده که تجربه زندانی شدن در نائورو را دارد، گفت: نائورو، ما را از نظر روانی کشت. برای ما نائورو جهنم بود، جایی که در آن جان خود را از دست دادیم.

دومین دوره پردازش فراساحلی استرالیا در نائورو از سپتامبر ۲۰۱۲ آغاز شد و تعداد پناهندگان و پناهجویانی که در این جزیره نگهداری شدند در اوج خود به ۱۲۳۳ نفر در آگوست ۲۰۱۴ رسید.

ماه گذشته تعدادی پرواز برای انتقال آخرین پناهندگان به خارج از جزیره نائورو انجام شد.

خروج آخرین پناهنده از نائورو در حالی صورت می گیرد که دو پناهجو همچنان در این جزیره باقی خواهند ماند، یکی به دلیل ازدواج و انتخاب خودش برای ماندن در این جزیره و دیگری به دلیل اتهامات قانونی داخلی.

در همین حال، همچنان ۸۰ پناهنده و پناهجو در پاپوآ گینه نو – اغلب در پورت مورسبی – نگهداری می‌شوند.

دستکم ۱۴ نفر از زمان شروع مجدد بازداشت فراساحلی در سال ۲۰۱۲ به دلایل مختلف مانند ضرب و شتم توسط نگهبانان، بی‌توجهی به وضعیت پزشکی‌شان و خودکشی جان خود را از دست داده‌اند.

یان رینتول سخنگوی ائتلاف اقدام برای پناهندگان گفت که سیاست بازداشت فراساحلی استرالیا در نائورو برای همیشه سابقه هر دو حزب سیاسی استرالیا را لکه‌دار خواهد کرد. تا زمانی که نائورو باز بماند و پناهندگان در پاپوآ گینه نو در بلاتکلیفی بسر ببرند، فصل تاریک بازداشت فراساحلی بسته نخواهد شد.

منبع: گاردین


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه