وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » ترامپ تصمیم در مورد آینده برجام را امروز اعلام می‌کند

تاریخ انتشار : 1397/02/18 - 13:11

ترامپ تصمیم در مورد آینده برجام را امروز اعلام می‌کند

صدای استرالیا - دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دوشنبه در توییتی گفته است که تصمیم خود درباره توافق اتمی ایران، برجام، را روز سه شنبه اعلام خواهد کرد.

ترامپ تصمیم در مورد آینده برجام را امروز اعلام می‌کند

صدای استرالیا – دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دوشنبه در توییتی گفته است که تصمیم خود درباره توافق اتمی ایران، برجام، را روز سه شنبه اعلام خواهد کرد.

آقای ترامپ قبلا تهدید کرده اگر “نقص های” برجام برطرف نشود از آن خارج خواهد شد.

او نوشت: “تصمیمم درباره توافق ایران را فردا ساعت ۲:۰۰ بعد از ظهر (۱۸:۰۰ گرینویچ) از کاخ سفید اعلام می کنم.”

توافق اتمی قدرت ها با ایران برای مهار بخش های حساس برنامه اتمی این کشور در قبال تعلیق تحریم های مربوط به برنامه اتمی در سال ۲۰۱۵ امضا شد.

دونالد ترامپ که همواره با تحقیر درباره این توافق حرف زده براساس یک مصوبه کنگره باید هر سه ماه یک بار پایبندی ایران به برجام را تایید و در مورد تمدید تعلیق تحریم ها تصمیم بگیرد که نوبت بعدی آن روز ۱۲ مه است.

او سه ماه پیش هنگام تایید برجام گفته بود احتمالا آخرین بار است چنین می کند.

خبرگزاری رویترز هفته پیش به نقل از دو مقام کاخ سفید و یک منبع آشنا با مباحثات داخلی دولت گزارش داد که آقای ترامپ عملا تصمیم به خروج از برجام گرفته اما دولت او هنوز در مورد چگونگی انجام آن به نتیجه روشنی نرسیده.

یک مقام به این خبرگزاری گفت امکان دارد که آقای ترامپ به تصمیمی برسد که “خروج کامل نخواهد بود” اما نتوانست جزییات آن را توصیف کند.

اما متحدان آمریکا می گویند از تصمیم آقای ترامپ بی خبرند.

هفته پیش امانول مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت “نمی داند” این تصمیم چه خواهد بود. یک مقام ارشد اسرائیلی هم یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که آقای ترامپ دولت اسرائیل را از تصمیمش درباره سرنوشت برجام مطلع نکرده است.

ایران براساس این توافق که با گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین امضا کرده پذیرفته که ظرفیت غنی سازی اورانیوم را محدود کند. در مقابل ایران از معافیت هایی در تحریم های اقتصادی بهره مند شده است.

در صورت خروج آمریکا واکنش ایران هنوز روشن نیست.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران دوشنبه گفت امکان دارد کشورش در صورت خروج آمریکا از برجام در این توافق باقی بماند.

او گفت: “یا آنچه در برجام می‌خواهیم، توسط غیر آمریکا تأمین می‌شود یا اگر ببینیم آنچه مورد نظر ما در برجام است، تأمین نشده راه و برنامه خود را خواهیم داشت”.

“هدف دولت از برجام رفع ظلم‌هایی چون تحریم است؛ هدف اصلی دولت آمریکا محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران بوده٬ اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر، در غیر این صورت تصمیم خود را خواهیم گرفت”.

به نظر می‌رسد اشاره آقای روحانی به تامین منافع ایران در برجام “توسط غیرآمریکا” متوجه اتحادیه اروپا و بخصوص سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان باشد.

بسیاری از متحدان آمریکا از جمله این سه کشور اروپایی از دولت ترامپ خواسته اند این توافق را به هم نزند. حتی بسیاری از هم حزبی های آقای ترامپ که زمانی مخالف برجام بودند اکنون خواستار حفظ آن هستند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، دوشنبه گفت که کشورش همراه بریتانیا و آلمان منافع ایران را در برجام بدون توجه به تصمیم دونالد ترامپ حفظ خواهند کرد.

این سه کشور در ماه های اخیر به شدت برای حفظ برجام در واشنگتن لابی کرده اند.

در تازه ترین مورد از این تلاش ها بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، که به واشنگتن سفر کرده گفته است که این توافق ضعف هایی دارد که می شود آنها را برطرف کرد.

او روز دوشنبه با مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا و مایک پنس معاون رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

آقای جانسون پیشتر در مقاله ای که در ستون آزاد نیویورک تایمز منتشر شد نوشت: “از میان همه گزینه هایی که برای اطمینان از عدم دسترسی ایران به سلاح اتمی داریم، این توافق کمترین عیب ها را دارد.”

او استدلال کرد که برجام به جلوگیری از یک “فاجعه احتمالی” کمک کرده است، چون برنامه اتمی ایران در حدی پیشرفت کرده بود که رهبران ایران فقط چند ماه با تولید اورانیوم کافی با خلوص تسلیحاتی برای ساخت اولین بمب فاصله داشتند.

در مقابل اسرائیل و عربستان سعودی به شدت از برجام انتقاد داشته اند.

انتقاد از جان کری

آقای ترامپ پیشتر از جان کری وزیر خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما که هدایت مذاکرات هسته ای با ایران را به عهده داشت انتقاد کرد.

او در توییتی نوشت: “آمریکا به دیپلماسی سایه و شاید غیرقانونی جان کری در مورد توافق بد ایران نیازی ندارد. اصلا این افتضاح اوست!”.

آقای کری از زمان پایان کارش برای حفظ برجام کمپین کرده است.

روزنامه بستون گلوب روز جمعه گزارش داد که آقای کرسی مشغول دیدارهای خصوصی با مقام های خارجی بوده تا در مورد استراتژی پایبندی دولت آمریکا به برجام با آنها رایزنی کند.

تصمیمی غیرعاقلانه

از سوی دیگر آدام شیف عضو ارشد حزب دمکرات در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان کنگره خواستار آن شده که سازمان های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی خود از تاثیر خروج آمریکا از برجام بر رفتار کره شمالی را ارائه کنند.

او در نامه ای خطاب به دن کوتز مدیر اطلاعات ملی نوشت: “ایران به مفاد برجام پایبندی نشان داده، همانطور که مایک پومپئو رئیس سیا اخیرا در برابر کمیته روابط خارجی سنا تایید کرد و گفت ‘هیچ شواهدی ندیده که ایران به شرایط برجام عمل نکرده باشد’.”

او در این نامه خروج از برجام را “تصمیمی بسیار غیرعاقلانه” توصیف کرد که باعث انزوای آمریکا خواهد شد.

منبع: بی بی سی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه