وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اخبار » یک اقتصاددان: افزایش مداوم نرخ بهره ادامه می‌یابد؛ کمربندها را سفت ببندید!

تاریخ انتشار : 1401/04/16 - 6:12

یک اقتصاددان: افزایش مداوم نرخ بهره ادامه می‌یابد؛ کمربندها را سفت ببندید!

صدای استرالیا– بانک مرکزی استرالیا سومین افزایش نرخ بهره متوالی خود را اعلام کرده و به گفته یک متخصص اقتصاد، […]

یک اقتصاددان: افزایش مداوم نرخ بهره ادامه می‌یابد؛ کمربندها را سفت ببندید!

صدای استرالیا– بانک مرکزی استرالیا سومین افزایش نرخ بهره متوالی خود را اعلام کرده و به گفته یک متخصص اقتصاد، استرالیایی‌ها باید برای تداوم فشار هزینه‌های زندگی برای ماه‌های متوالی آماده باشند.

بانک مرکزی روز سه‌شنبه اعلام کرد که نرخ بهره را با ۵۰ واحد درصد افزایش از ۸۵ صدم درصد به ۱٫۳۵ درصد رسانده است.

دکتر شین اولیور، اقتصاددان ارشد AMP گفت: استرالیایی‌ها باید انتظار تداوم رشد تدریجی نرخ بهره را تا پایان سال داشته باشند.

وی افزود: سرعت رشد نرخ بهره و تورم کم شده است. به این ترتیب تا پایان سال نرخ بهره به ۲٫۱ درصد و تا نیمه سال آینده به ۲٫۵ درصد خواهد رسید.

به گفته اولیور، افزایش نرخ‌ها نتیجه تلاش بانک مرکزی برای ورود اقتصاد به دوره ترمیم آثار همه‌گیری کرونا، جنگ در اوکراین، سیل‌های نیوساوت‌ولز و کوئینزلند و بحران انرژی در استرالیاست.

وی گفت: نرخ بهره به هر حال بالا می‌رفت؛ اما در شرایطی که اقتصاد درحال بازتوانی است، سرعت این افزایش بیشتر شده است.

این اقتصاددان توضیح داد: کاری که بانک مرکزی می‌خواهد انجام بدهد، دادن این پیام است که در پایین آوردن تورم و کاهش تقاضاهای اقتصادی، جدی است.

اما میزان دستمزدها و حقوق به اندازه افزایش هزینه‌های زندگی رشد نکرده و فشار اقتصادی روی مردم در حال بیشتر شدن است. اولیور در این باره گفت: بانک مرکزی اوضاع را زیرنظر دارد تا نرخ بهره رشد ناگهانی نداشته باشد.

به گفته اولیور، نرخ بهره بالاتر موجب کاهش قدرت خرید خانوارها می‌شود و با کاهش تقاضا، به افت تورم می‌انجامد. اما اگرچه این بانک متعهد به پایین آوردن تورم است؛ نمی‌خواهد اقتصاد وارد رکود شود. زیرا در این صورت تورم ناگهان فرومی‌پاشد و اقتصاد به سطح نرخ بهره پایین در دوران همه‌گیری کرونا برمی‌گردد.

 

منبع: news.com.au


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه