وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 12 May 2024
» اجتماعی » گروه‌های حامی مهاجران: فرایند ناکارآمد تایید مدارک تحصیلی در استرالیا اصلاح شود

تاریخ انتشار : 1402/03/31 - 12:45

گروه‌های حامی مهاجران: فرایند ناکارآمد تایید مدارک تحصیلی در استرالیا اصلاح شود

صدای استرالیا– کنسرسیومی از گروه‌های خدماتی و گروه‌های حمایت از مهاجران خواستار انجام اصلاحاتی است تا روند استخدام مهاجران در […]

گروه‌های حامی مهاجران: فرایند ناکارآمد تایید مدارک تحصیلی در استرالیا اصلاح شود

صدای استرالیا– کنسرسیومی از گروه‌های خدماتی و گروه‌های حمایت از مهاجران خواستار انجام اصلاحاتی است تا روند استخدام مهاجران در مشاغل مناسب مرتبط را تسهیل و از مشکلات عرضه نیروی کار در ۲۸۶ شغل دارای کمبود منابع انسانی کاسته شود.

گزارش‌ها حاکی است که تنها مدرک تحصیلی ۳۳ درصد از افرادی که با اقامت دایم وارد استرالیا می‌شوند، به رسمیت شناخته می‌شود. این در حالی است که حدود ۳۵۰ هزار فرصت شغلی در کشور وجود دارد و استرالیا با کمبود فلج‌کننده نیروهای ماهر روبه‌روست.

به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی خارج از کشور در استرالیا اما کار سختی است که کمیسیون بهره‌وری، در سال ۲۰۰۶ آن را فرایندی «پیچیده، وقت‌گیر و بوروکراتیک» توصیف کرد.

کنسرسیومی متشکل از سازمان غیرانتفاعی خدمات اسکان بین‌الملل، شورای خدمات اجتماعی استرالیا، عفو بین‌الممل، شورای اسکان استرالیا و شرکت Community Corporate در گزارش خود پنج راه حل برای این مشکل مطرح کرده که عبارتند از اصلاح سیستم ناکارآمد تایید مهارت‌ها و مدارک، تقویت حمایت از کارگران مهاجر، بازنگری حق کار برای افرادی که ویزای موقت دارند، توسعه همکاری بین بخش‌های عمومی و خصوصی و اصلاح الزامات زبان انگلیسی.

ویولت روملیوتیس، مدیرعامل سازمان خدمات اسکان بین‌الملل گفت که اصلاحات پیشنهادی هم به سود مهاجران خواهد بود و هم به نفع کارفرمایان و اقتصاد.

وی افزود: این پیشنهادها می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی مهاجران داشته باشد. موارد متعددی از پزشکان، دندانپزشکان یا وکلا داریم که در اوبر رانندگی می‌کنند، زیرا به پول نیاز دارند و صلاحیت‌های‌شان در اینجا مورد تایید و شناسایی قرار نمی‌گیرد.

روملیوتیس گفت: به این ترتیب، آنها مهارت‌شان را از دست می‌دهند، روحیه‌شان ضعیف می‌شود و انگیزه خود را از دست می‌دهند. در حالی که می‌توانند در نقشی کار کنند که در آن مهارت دارند و می‌توانند دستمزد خوبی دریافت کنند.

وی سیستم کنونی شناسایی مدارک تحصیلی خارج از کشور را یک فرایند «دست‌وپاگیر و گیج‌کننده» عنوان کرد که فقط یک سوم مهاجران دایمی از آن موفق خارج می‌شوند.

به گفته وی، حدود ۳۴ دستگاه مختلف، در مورد ۴۰۰ حرفه تصمیم می‌گیرند. 

وی همچنین افزود که موانع فرهنگی مانند نژادپرستی نیز در استخدام و به‌رسمیت شناختن صلاحیت مهاجران دخیل است.

روملیوتیس گفت: برخی نمی‌خواهند افراد با پیشینه یا حتی نام‌های ناآشنا و سخت را استخدام کنند.

موهان گوناسکارا، مدیرعامل موقت مرکز منابع مهاجران غرب سیدنی نیز معتقد است که هزینه تشخیص صلاحیت نیز باید اصلاح شود.

وی گفت: ارزیابی‌ برخی مهارت‌ها گاهی چند هزار دلار هزینه دارد و برخی از مشاغل نیازمند آزمون‌های متعددی است که می‌تواند این هزینه را چند برابر کند.

گوناسکارا افزود که این هزینه‌ها مثل یک عامل بازدارنده عمل می کنند.

در همین حال، دولت فدرال در راستای تحقق وعده انتخاباتی خود، در حال تلاش برای افزایش برنامه اسکان مجدد بشردوستانه استرالیا در سال‌ مالی ۲۴-۲۰۲۳ است.

برنامه سال ۲۳-۲۰۲۲ اسکان ۱۷۸۷۵ نفر شامل ۱۴۰۰ فرصت برای برنامه حمایت از جامعه و ۴۱۲۵ نفر اضافی برای اتباع افغانستان بود.

دولت همچنین اعلام کرده که در مسیر تبدیل وضعیت اکثریت افراد دارای ویزای حفاظتی موقت به ویزای دائمی حرکت می‌کند و نزدیک به ۳۰۰۰ ویزای وضعیت (ROS) تاکنون اعطا شده است.

منبع: گاردین


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه