وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اخبار » کتاب بهروز بوچانی یکی از پرفروش‌ترین‌های ایران

تاریخ انتشار : 1398/12/06 - 14:33

کتاب بهروز بوچانی یکی از پرفروش‌ترین‌های ایران

صدای استرالیا- کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان نوشته بهروز بوچانی که توسط نشر چشمه در ایران منتشر شده‌است در […]

کتاب بهروز بوچانی یکی از پرفروش‌ترین‌های ایران

صدای استرالیا- کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان نوشته بهروز بوچانی که توسط نشر چشمه در ایران منتشر شده‌است در مدت کوتاهی به چندین چاپ رسیده و در روزهای اخیر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های ایران بوده است.

بنابراعلام کتاب وب، نویسنده کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان، بهروز بوچانی فارغ التحصیل دانشگاه تربیت معلم و دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی، جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک است. او به عنوان یک زندانی در جزیره مانوس استرالیا به علت مهاجرت غیر قانونی به این کشور نگه‌داری می‌شد و در طول مدت زمان زندانی بودنش مقالات متعددی را در گاردین و سایر نشریات معتبر به چاپ رساند.

این رمان با بهره‌گیری از ابزارهای انتقال الکترونیکی پیام مانند ایمیل، پیام متنی و شبکه‌های اجتماعی، که به بوچانی این اجازه را می‌داد تا با مترجم اصلی خود یعنی امید توفیقیان و دوست دیگری در ارتباط باشد نوشته شده است. پیام‌هایی که بوچانی برای توفیقیان ارسال می‌‎کرد همگی به شکل پنهانی بود. در جایی از کتاب از زبان مترجم آن می‌خوانیم:

خواندن این کتاب برای ما استرالیایی‌ها بسیار سخت است. ما به دموکراسیمان، مهربانیمان، سخاوت و عدالتمان می‌بالیم و این درحالیست که هیچ یک از این صفات ما در گرسنگی، ضرب و شتم، خودکشی و قتلی که بوچانی در کتابش برای ما آشکار می‌کند، دیده نمی‌شود.

ترجمه توفیقیان شگفت‌انگیز است. او ضمن ترجمه متن به انگلیسی تلاش کرده، محتواهایی که بوچانی به شکل شعر به زبان فارسی برایش ارسال می‌کرده است هم، به زبانی شاعرانه ترجمه کند و نثر داستان را در بعضی از قسمت‌های کتاب شاعرانه بیان کند. قسمت هایی از داستان نیز وجود دارد که توفیقان احتمالا احساس کرده که نثر استاندارد انگلیسی نیز نمی‌تواند نوشتار بوچانی را به درستی بیان کند و ممکن است آن را دستخوش تغییر کند. این قسمت‌های کتاب بسیار سوزناک و زیبا هستند.

این کتاب داستانی بسیار شخصی درباره بوچانی و همراهان و دوستان و نزدیکان او در زندان است. به طور مثال او در کتابش به خانواده‌ای اشاره می‌کند که از اندونزی سوار همان قایقی می‌شوند که بوچانی نیز در آن بوده است. او پدر خانواده را فیروز با چشمان فندقی توصیف می‌کند و از اتفاقی که برای دخترشان پرنیا، دختری ۶ یا ۷ ساله که موهای خود را در پشت سرش بافته متعجب است.

می‌توان نقل و قول‌هایی بسیار زیبا از کتاب را نقل کرد اما به ذکر این موضوع بسنده خواهیم کرد که این کتاب این شاهکاریست که با در هم آمیختن اتفاقات شخصی که برای نویسنده در طول مدت اقامتش در این جزیره اتفاق افتاده است تلاش می‌کند درس‌هایی درباره انسانیت را به شکل‌های مختلف به خواننده بدهد.

منبع: ایسنا


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , فرهنگی
ارسال دیدگاه