وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اخبار » چهار بانک استرالیا افزایش دوباره نرخ بهره را پیش‌بینی کردند

تاریخ انتشار : 1402/01/08 - 5:14

چهار بانک استرالیا افزایش دوباره نرخ بهره را پیش‌بینی کردند

صدای استرالیا - چهار بانک بزرگ استرالیا با نادیده گرفتن پیش‌بینی‌ها در بازارهای مالی مبنی بر اینکه نرخ نقدی به اوج خود رسیده است، افزایش نرخ بهره را در آینده پیش‌بینی می‌کنند.


صدای استرالیا – چهار بانک بزرگ استرالیا با نادیده گرفتن پیش‌بینی‌ها در بازارهای مالی مبنی بر اینکه نرخ نقدی به اوج خود رسیده است، افزایش نرخ بهره را در آینده پیش‌بینی می‌کنند.

بانک‌های ANZ (گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند)، CBA (بانک مشترک‌المنافع استرالیا)، NAB (بانک ملی استرالیا) و وستپک بر این باور هستند که بانک مرکزی استرالیا براساس داده‌های اقتصادی که قبلا منتشر شده است، نرخ بهره اصلی خود را دستکم ۲۵ واحد پایه دیگر افزایش خواهد داد. در اوایل ماه جاری، بانک مرکزی استرالیا این نرخ را برای دهمین بار متوالی افزایش داد و به ۳.۶ درصد رساند.

سرمایه‌گذاران به آشفتگی بازارهای مالی با کاهش انتظارات درباره تغییرات نرخ بانک مرکزی استرالیا واکنش نشان دادند و پس از اینکه مقام‌های آمریکا بانک سیلیکون ولی و دو بانک دیگر را نجات دادند و دولت سوئیس هم به شرکت UBS کمک کرد تا شرکت بحران‌زده خدمات مالی کردیت سوئیس را تصاحب کند، پیش‌بینی کردند که تغییر بعدی نرخ توسط رزرو بانک استرالیا تغییر کمتری خواهد بود.

با این حال، فدرال رزرو آمریکا، بانک انگلستان و حتی بانک ملی سوئیس هر کدام نرخ‌های بهره رسمی را در افزایش دادند و مبارزه با تورم را در اولویت بالاتری نسبت به کاهش فشار بر اقتصادهای خود قرار دادند.

بانک‌های تجاری اصلی استرالیا فکر می‌کنند که با توجه به ثبات نسبی سیستم مالی این کشور، بانک مرکزی استرالیا دستکم به همان اندازه، دلایلی برای ادامه مسیر تورم‌شکن خود دارد.

جیم چالمرز خزانه‌دار استرالیا این هفته گفت که بانک‌های استرالیا به خوبی تنظیم شده‌اند، سرمایه خوبی دارند و نقدشوندگی بالایی هم دارند و نسبت به بانک‌های سایر کشورها در موقعیت بهتری برای مقابله با این اختلالات هستند.

از چهار بانک بزرگ استرالیا، ANZ و NAB پیش‌بینی می‌کنند که رزرو بانک استرالیا نرخ نقدی خود را ۲۵ واحد در ماه‌های آوریل و می افزایش می‌دهد و آن‌را به حداکثر ۴.۱ درصد می‌رساند. CBA در حال حاضر افزایش یک چهارم واحدی را در ماه آوریل و قبل از رسیدن به اوج آن پیش‌بینی می‌کند، در حالی که وستپک یک توقف و سپس یک افزایش در ماه می به همین اندازه را پیش‌بینی می‌کند.

اقتصاددانان ANZ می‌گویند که داده‌های اخیر از جمله کاهش نرخ بیکاری به ۳.۵ درصد در ماه فوریه، با انقباض بیشتر در ماه‌های آوریل و می مطابقت دارد. آنها انتظار دارند که تورم قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه در چهارشنبه آینده نرخ سالانه ۶.۸ درصد اعلام شود که نسبت به نرخ ۷.۴ درصدی ماه ژانویه، کاهش یافته است.

آلن اوستر اقتصاددان ارشد NAB گفت که رزرو بانک استرالیا به اوج خود نزدیک شده است و کاهش نرخ نقدی احتمالا در اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد. نرخ نقدی باید تا اواسط سال آینده به حدود ۳ درصد کاهش یابد.

منبع: گاردین


برچسب ها : , , , , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه