وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اجتماعی » پیروزی نسبی برای پناهجویان در دادگاه عالی استرالیا

تاریخ انتشار : 1399/09/14 - 6:00

پیروزی نسبی برای پناهجویان در دادگاه عالی استرالیا

صدای استرالیا - وکلای چهار کودک پناهجو که از دولت استرالیا به دلیل خدمات ضعیف پزشکی در مراکز نگهداری خارج از کشور، شکایت کرده بودند، به رغم اینکه دادگاه به نفع دولت رای داد، مدعی پیرزی در دادگاه عالی شدند.


صدای استرالیا – وکلای چهار کودک پناهجو که از دولت استرالیا به دلیل خدمات ضعیف پزشکی در مراکز نگهداری خارج از کشور، شکایت کرده بودند، به رغم اینکه دادگاه به نفع دولت رای داد، مدعی پیرزی در دادگاه عالی شدند.

وکلای این پناهجویان در دادگاه عالی استدلال کردند که می‌توانند در دادگاه‌های ایالتی و فدرال علیه دولت اقامه دعوی کنند. اما استدلال دولت به بخشی از قانون مهاجرت متکی بود که در برخی شرایط، پناهجویان را از طرح دعوا در هر دادگاهی به غیر از دادگاه عالی باز می‌دارد.

دولت در تجدید نظرخواهی خود در دادگاه عالی پیروز شد، اما همه چیز مطابق میلش پیش نرفت.

در حالی که دولت استدلال می‌کرد که چنین پرونده‌هایی فقط در حوزه اختیارات دادگاه عالی است؛ دادگاه نظر داد که بخش مرتبط در قانون مهاجرت، صلاحیت رسیدگی به چنین پرونده‌هایی را از دادگاه‌های بدوی سلب نمی‌کند. بنا به نظر دادگاه، این قانون به دولت مشترک المنافع گزینه دفاع را داده است و اینکه دفاع قابل قبول است یا نه، به محتویات هر پرونده بستگی دارد.

حدود ۵۰ پرونده مشابه دیگر، در انتظار رای پرونده مذکور بودند.

وکلای  پناهجویان نگران این بودند که اگر مسایل صرفا در دادگاه عالی قابل طرح باشد، پرونده‌ها زمان و هزینه‌ زیادی خواهند برد.

جورج نیوهاوس از پروژه عدالت ملی که در دفاع از پناهجویان سخن می‌گفت، اظهار داشت که تلاش دولت برای محدود کردن پرونده‌ها به دادگاه عالی ناموفق بوده است.

وی افزود: ما با موفقیت استدلال کردیم که هر سطحی از دادگاه‌های فدرال، صلاحیت رسیدگی به این پرونده‌ها را دارند و امروز، دادگاه عالی نیز نظر ما را تایید کرد.

وی ادامه داد: حالا ما در دادگاه عالی خواهیم جنگید تا دولت در مورد آنچه در مورد این کودکان انجام داده، پاسخگو باشد.

در هر ۴ پرونده مطرح شده در دادگاه عالی، ادعا شده بود که دولت وظایف خود را در قبال پناهجویان نگهداری شده در نائورو، انجام نداده است.

پرونده کودک ۲ ساله

یکی از این پرونده‌ها مربوط به دختری ۲ ساله است که در نائورو به دنیا آمده و به یک بیماری عصبی خطرناک مبتلا  شده است. پزشکان توصیه کرده‌اند که او باید سریعا به یک بیمارستان پیشرفته با واحد مراقبت ویژه کودکان منتقل شود؛ اما در عوض این کودک بیمار به پاپوآ گینه نو فرستاده شده است. این دختر، فرزند پناهجویانی ایرانی است.

یک پرونده دیگر هم مربوط به دختربچه‌ای است که اقدام به خودکشی کرده و نیازمند مراقبت‌های سلامت روان است. دختر دیگری نیز مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی است.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه