وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024
» اخبار » پیتر داتون: جهان تعامل با پکن را بازنگری خواهد کرد

تاریخ انتشار : 1399/01/31 - 13:13

پیتر داتون: جهان تعامل با پکن را بازنگری خواهد کرد

صدای استرالیا – همزمان درخواست احزاب سیاسی بزرگ استرالیا از جمهوری خلق چین برای شفاف سازی درباره منشاء ویروس کرونا، برخی مقامات این کشور هم از بازبینی در تعامل با پکن سخن می‌گویند.

پیتر داتون: جهان تعامل با پکن را بازنگری خواهد کرد

صدای استرالیا – همزمان درخواست احزاب سیاسی بزرگ استرالیا از جمهوری خلق چین برای شفاف سازی درباره منشاء ویروس کرونا، برخی مقامات این کشور هم از بازبینی در تعامل با پکن سخن می‌گویند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری استرالین، نمایندگان دو حزب بزرگ “ائتلاف” (ائتلاف راست میانه لیبرال – ملی گرای اسکات موریسون نخست وزیر)  و “کارگر” (حزب مخالف چپ میانه) در پارلمان استرالیا از دولت چین خواسته اند که درباره منشاء ویروس کرونا و چگونگی انتشار آن شفاف سازی کند.

بر اساس این گزارش، در حالی که انتظارهایی برای اقدام دولت‌ها و شرکت‌های جهان در زمینه متنوع ساختن شرکای تجاری خود در جهان پساکرونا ایجاد شده است، پیتر داتون وزیر کشور استرالیا نیز پیش‌بینی کرده است که جهان پس از کرونا اقدام به بازنگری تعاملات با پکن خواهد کرد.وزیر کشور استرالیا با بیان اینکه دولت چین به خانوادههای قربانیان کرونا مدیون است و باید برای ادای این دین در خصوص منشاء و انتشار ویروس کرونا توضیح دهد تا بتوان اطمینان حاصل کرد که چنین شیوعی دیگر هرگز تکرار نخواهد شد.

 

داتون در برنامه “ناینز تودی” گفت: بیش از ۶۰ نفر در استرالیا جان خود را از دست داده‌اند هر کدام ازاین موارد یک تراژدی است . در سطح جهان افراد زیادی جان باخته‌اند و همه این خانوادهها درخواست پاسخگویی و شفافیت دارند و گمان نمیکنم این خواسته زیادی باشد. اگر استرالیا مرکز شیوع این ویروس بود حتما این درخواست از ما مطرح می شد.

وزیر کشور استرالیا افزود: ضروری است که چین به این سئوالات پاسخ گوید و اطلاعات بدهد تا بدانیم دقیقا چه اتفاقی افتاده چون نمی‌خواهیم چنین مساله‌ای تکرار شود.

نظر دیگر مقامات استرالیا

“آنتونی آلبانیز” رهبر حزب مخالف کارگر در پارلمان استرالیا نیز گفت: در نظام تک حزبی چین دموکراسی و شفافیت کمی وجود دارد اما باید درباره تمام حوادث منجر به شیوع کرونا شفافیت وجود داشته باشد.

در حالی که کشورهایی مانند ژاپن درصدد اقداماتی برای کاهش وابستگی اقتصادی و تجاری به چین هستند، سناتور سیمون برمینگام وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری استرالیا هم گفت هرچند استرالیا به یک کشور خاص وابسته نیست اما شیوع کرونا به عنوان یک زنگ هشدار درباره مسائل تجاری عمل کرده است.

وی گفت: شرکت‌های منفرد ممکن است به یک پایگاه مشتری در یک کشور وابسته باشند اما اقتصاد استرالیا متنوع است و بخش تولیدی ما توانایی خود را برای پاسخگویی به این بحران نشان داده است.

در حالی که مقامات بریتانیا گفته‌اند که پس از کرونا نمی‌توان به “کار معمول” با چین ادامه داد، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا هم گفته که این کشور از  اکنون “رابطه بر مبنای چشمان کاملا باز” با بزرگترین شریک تجاری خود را آغاز کرده است. او گفت که قوانین مداخلات خارجی و ممنوعیت چین از مشارکت در ساخت شبکه نسل پنجم (۵G) نشان داد که استرالیا هوشیار بوده است.

“جان فیتزجرالد” کارشناس مسائل چین در دانشگاه فنی سویینبرن هم گفت که در استرالیا متنوع سازی اقتصادی بیشتری نسبت به دوره پیش از کرونا وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر “باب کار” وزیر امور خارجه سابق استرالیا از حزب کارگر گفت که روابط تجاری قوی با چین برای احیای اقتصادی استرالیا ضروری است. وی تاکید کرد: هیچ سناریویی برای خروج اقتصاد استرالیا از رکود بدون چین وجود ندارد.

مقامات چین روز جمعه آمار تلفات کرونا در ووهان را ۵۰ درصد بالا بردند که ظاهرا پاسخی به تردیدهای رو به افزایش درباره صحت آمار چین و درخواست‌ها برای پاسخگویی پکن درباره بحران بهداشتی جهانی است که به مرگ بیش از ۱۴۰ هزار نفر منجر شده و کاهش رشد اقتصادی جهانی را در پی داشته است.

منبع: ایرنا


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه