وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اجتماعی » پس از آزادی دو اینفلوئنسر نیوزیلندی؛ دولت آردن موضع قوی‌تری در قبال ایران اتخاذ می‌کند

تاریخ انتشار : 1401/08/09 - 12:19

پس از آزادی دو اینفلوئنسر نیوزیلندی؛ دولت آردن موضع قوی‌تری در قبال ایران اتخاذ می‌کند

صدای استرالیا– جاسیندا آردن از نقش دولت خود در آزادسازی دو اینفلوئنسر نیوزیلندی بازداشت شده در ایران دفاع کرد و […]

پس از آزادی دو اینفلوئنسر نیوزیلندی؛ دولت آردن موضع قوی‌تری در قبال ایران اتخاذ می‌کند

صدای استرالیا– جاسیندا آردن از نقش دولت خود در آزادسازی دو اینفلوئنسر نیوزیلندی بازداشت شده در ایران دفاع کرد و گفت که این اقدامات، موضع نیوزیلند در قبال سرکوب ناآرامی‌های مدنی توسط دولت تهران را به خطر نینداخته است.

با این حال، پس از آزاد شدن بریجیت تافر ریچوایت و بریجیت تاکوری، دو اینفلوئنسر گروه Expedition Earth، حالا نیوزیلند انتقادات خود از رژیم ایران را افزایش داده است.

روز دوشنبه، نانایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزیلند ابراز امیدواری کرد که این کشور با خروج از مذاکرات دو جانبه حقوق بشر با ایران، سیگنالی قوی به این کشور ارسال کند.

ماهوتا گفت: آئوتئاروا نیوزیلند همچنان از استفاده از زور توسط مقامات ایرانی در واکنش به تظاهرات مسالمت آمیز پس از کشته شدن مهسا امینی در ماه گذشته وحشت زده است.

وی افزود: خشونت علیه زنان، دختران یا سایر اعضای جامعه ایران برای جلوگیری از حقوق بشر جهانی آنها غیرقابل قبول است و باید پایان یابد.

گغته می‌شود که بیش از ۲۰۰ نفر در شش هفته گذشته در ایران کشته شده‌اند و نیوزیلند اکنون خواستار تحقیقات در مورد استفاده از زور توسط مقامات ایرانی است.

آردن نیز نامه سرگشاده‌ای را امضا کرده که برخی از برجسته‌ترین رهبران زن جهان از آن حمایت کرده‌اند. این نامه خواستار حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شده است.

میشل اوباما، هیلاری کلینتون، کریستین لاگارد و ملاله یوسف‌زی از جمله دیگر امضا کنندگان این نامه هستند.

این اقدامات نشان دهنده تشدید واکنش دیپلماتیک نیوزیلند در مورد ایران، همزمان با آزادی این دو وبلاگ‌نویس سفر است.

تافر ریچوایت، پسر دیوید ریچوایت، میلیاردر معروف و بریجیت تاکوری به اتهام نقض قوانین ایران در مورد پرواز در مکان‌های حساس به مدت سه ماه توسط رژیم در ایران در بازداشت نگهداری شدند.

دولت نیوزیلند ترجیح داد برای آزادی آنها از «دیپلماسی آرام» استفاده کند و از رسانه‌های نیوزیلندی هم درخواست کرد که در حین مذاکره با تهران، درباره این زوج گزارشی منتشر نکنند.

این دیپلماسی آرام مورد انتقاد بسیاری از جمله کایلی مور گیلبرت قرار گرفت، که خود بیش از دو سال را در زندان‌های ایران سپری کرده و با مذاکره به روش مشابهی آزاد شد.

آردرن در این رابطه گفت: دیدگاه جهانی این بود که اگر بتوانیم این دیپلماسی را مستقیماً با مقامات ایرانی و بدون نظارت عمومی انجام دهیم، احتمال راه‌حل سریع‌تر و موفقیت‌آمیزتر افزایش خواهد یافت.

حالا پس از آزادی این دو وبلاگ‌نویس، دولت نیوزیلند آماده اقدام قوی‌تر درخصوص نقض حقوق بشر در ایران است.

آردرن در این خصوص گفت: واضح است که ما اکنون در وضعیت بهتری هستیم تا بتوانیم به تشدید واکنش خود ادامه دهیم.

منبع: کانبرا تایمز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه