وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اجتماعی » پایان ناگهانی لانینا: تابستان متعادل‌تری در راه است

تاریخ انتشار : 1401/09/18 - 4:28

پایان ناگهانی لانینا: تابستان متعادل‌تری در راه است

صدای استرالیا– پس از نزدیک به سه سال بارندگی و سیل که به دلیل سه پدیده لانینا پشت سر هم […]

پایان ناگهانی لانینا: تابستان متعادل‌تری در راه است

صدای استرالیا– پس از نزدیک به سه سال بارندگی و سیل که به دلیل سه پدیده لانینا پشت سر هم اتفاق افتاد، حالا شرایط به سرعت در حال تغییر است.

به بیان دیگر، الگوهای باد و اقیانوس در اطراف استرالیا یا نشانه‌های از بازگشت به حالت عادی دارند یا اینکه رفته رفته در حال نمایش این نشانه‌ها هستند.

پایان دوقطبی منفی اقیانوس هند

اگرچه پدیده لانینا عمده توجهات را به سوی خود جلب می‌کند؛ اما اقیانوس هند نقشی اساسی در کنترل آب و هوای استرالیا دارد.

یک فاز مثبت قوی از جمله عوامل اصلی آتش‌سوزی‌های تابستان سیاه بود، در همین حال فاز منفی قوی نیز امسال پر بارش‌ترین بهار و جاری شدن مداوم سیل را در نیوساوت‌ولز و ویکتوریا رقم زد.

فاز منفی که دوقطبی منفی اقیانوس هند (IOD) نام دارد، با ویژگی‌هایی از جمله گرم شدن سطح آب و بارش در سواحل استرالیایی اقیانوس هند شناخته می‌شود. این پدیده آب و هوایی در ماه نوامبر به طور ناگهانی به پایان رسید.

از آنجایی که بادهای موسمی تابستانی آب و هوا را در سراسر مناطق استوایی کنترل می‌کنند، تثبیت سریع اقیانوس هند مورد انتظار بود؛ با این حال،شکل‌گیری حالت خنثی در اقیانوس آرام در هفته‌های اخیر پیش‌بینی نمی‌شد.

به بیان دیگر، کمبربند بادهای غربی که قطب جنوب را احاطه می‌کنند و از آنها با نام گرداب قطبی یاد می‌شود، ضعیف شده و این وضعیت، به بادهای غربی اجازه می‌دهد که به سمت جنوب استرالیا گسترش بیابند.

تضمینی وجود ندارد که این تغییر تا تابستان پایدار باشد؛ اما آخرین پیش‌بینی‌های اداره هواشناسی حاکی از فاز خنثی یا ضعیف برای جنوب اقیانوس در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده است.

این به معنای چشم‌اندازی روشن‌تر از فاز مثبت قوی است که در سه سال گذشته تسلط داشته است و به بادهای مرطوب شرقی اجازه می‌دهد ساحل شرقی را سیل کند.

زمان پایان لانینا

به این ترتیب لانینا تنها تنها پدیده آب و هوای خواهد بود که همچنان قادر به ایجاد تابستانی پر بارش است، اما نیروی لانینا نیز نشانه‌هایی از زوال را نشان داده و طی چند هفته گذشته، آب‌های زیرسطحی اقیانوس آرام استوایی گرم شده است.

مدل های جهانی نیز به سمت پایان زودهنگام لانینا و احتمالاً انتقال سریع به وضعیت ال‌نینو در سال آینده متمایل هستند.

به این ترتیب تابستان استرالیا چگونه خواهد بود؟

اگر لانینا واقعا ضعیف شود و اقیانوس جنوبی خنثی بماند، استرالیا تابستانی معمولی خواهد داشت. اگرچه، اغلب یک تاخیر چند هفته‌ای بین تغییرات در اقیانوس و واکنش جوی وجود دارد.

به عبارت دیگر، اثر لانینا می‌تواند تا چند هفته بعد از زمانی که اقیانوس آرام به حالت خنثی می‌رود، ادامه پیدا کند.

البته «تابستان معمولی» همچنان شامل توفان تندری، توفان‌های استوایی و دوره‌های سیل خواهد بود، اما خطر سیل گسترده بدون محرک‌های آب و هوایی جهانی و منطقه‌ای تا حد زیادی کاهش می یابد.

منبع: ای بی سی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه