وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اخبار » پایان دوره جاب‌کیپر و تغییرات جاب سیکر؛ ۱۵۰ هزار استرالیایی در معرض بیکاری

تاریخ انتشار : 1400/01/08 - 6:11

پایان دوره جاب‌کیپر و تغییرات جاب سیکر؛ ۱۵۰ هزار استرالیایی در معرض بیکاری

صدای استرالیا– برنامه حمایتی جاب‌کیپر که در روز سی‌ام مارس سال گذشته به منظور جلوگیری از تشدید بیکاری در دوران […]

پایان دوره جاب‌کیپر و تغییرات جاب سیکر؛ 150 هزار استرالیایی در معرض خطر بیکاری

صدای استرالیا– برنامه حمایتی جاب‌کیپر که در روز سی‌ام مارس سال گذشته به منظور جلوگیری از تشدید بیکاری در دوران همه‌گیری کرونا به اجرا گذاشته شده بود، امروز به پایان می‌رسد.

حالا سوالی که ذهن کارگران، صاحبان کسب‌وکار، اقتصاد دانان و سیاستمداران را به خود مشغول کرده، این است که با قطع این یارانه دستمزد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آن‌گونه که جاش فریدنبرگ، وزیر خزانه داری، همین هفته در پارلمان اعلام کرد، ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰، دوره‌ای بود که استرالیا هر لحظه امکان داشت به ورطه بحران کشیده شود؛ یعنی شرایطی که ضریب بیکاری می‌توانست تا ۱۵ درصد هم برسد که معادل بیش از دو میلیون نفر می‌شد.

با شروع همه‌گیری کرونا و بروز نخستین رکود اقتصادی از دهه ۱۹۹۰ به این سو، استرالیا شاهد تصاویری بی‌سابقه از ده‌ها هزار شهروندی بود که جلوی مراکز سنترلینک‌ صف می‌کشیدند.

در این شرایط، برنامه جاب‌کیپر اجرایی شد و به گفته بانک مرکزی، این یارانه دستمزد، موفق شد بیش از ۷۰۰ هزار شغل را از نابودی نجات دهد.

با پایان رکود اقتصادی، تعداد افرادی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، از یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۲۶۸ نفر در ابتدای سال ۲۰۲۱، به یک میلیون و ۱۶۶ هزار و ۶۱۱ نفر در هفته گذشته کاهش یافت و هم اکنون ضریب بیکاری ۵٫۸ درصد است.

پیش‌بینی می‌شود که با پایان جاب‌کیپر، ضریب بیکاری دوباره رشد کند؛ اما مشخص نیست وضعیت چه تعداد از مردم استرالیا، از جاب‌کیپر به بیمه بیکاری یا همان جاب‌سیکر تغییر کند. این درحالی است که خود جاب سیکر نیز از پایان همین هفته، با قطع مکمل کرونا، کاهش خواهد یافت.

در طول یک سال گذشته، ۲٫۷ میلیون نفر و ۶۵۰ هزار کسب‌وکار از مزایای جاب‌کیپر استفاده کردند و حالا با پایان یافتن آن، برآوردهای رسمی حاکی از این است که بین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار نفر شغل خود را از دست خواهند داد.

به گفته جاستین اسمیرک از گروه مالی وستپک، یکی از آمارهایی که مدنظر است، افزایش تعداد افرادی است که به دلایل اقتصادی، بیکار مطلق‌اند. بیکار مطلق به کسانی اطلاق می‌شود که حتی یک ساعت در هفته هم کار نمی کنند.

وی گفت: میانگین ماهانه بیکاران مطلق در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۵۵ هزار و ۱۰۰ نفر بوده و در ماه فوریه امسال این عدد به ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است. به این ترتیب، ثبت هر آماری بالای ۶۰ هزار، نشانه‌ از بین رفتن احتمالی مشاغل با پایان یافتن برنامه جاب‌کیپر است.

اسمیرک افزود: در این مرحله، به نظر می‌رسد که پایان یافتن جاب‌کیپر، شاهد افزایش اندک بیکاری خواهیم بود.

گفتنی است که برنامه جاب‌کیپر در ماه مارس ۲۰۲۰ معرفی شد و به مدت شش ماه، هر دو هفته یک بار، مبلغ ۱۵۰۰ دلار به کارکنان واجد شرایط پرداخت می‌شد.

از سپتامبر ۲۰۲۰ این برنامه به شکل دو سطحی به اجرا درآمد. برای فصل منتهی به ماه مارس، پرداخت‌های جاب‌کیپر به میزان یک هزار دلار در هر دو هفته یا ۶۵۰ دلار برای کارکنانی که زیر ۲۰ ساعت در هفته کار می‌کردند، اجرا شد.

تغییرات در جاب سیکر

– مکمل  مالی دوران کرونا از ۳۱ مارس قطع می‌شود. اما میزان پرداختی‌های جاب‌سیکر، به نرخ روزانه ۴۰ دلار در Newstart برنمی‌گردد.

– افزایش تک پرداخت والدین از ۷۹۳٫۱۰ دلار به ۸۵۰٫۲۰ دلار افزایش. با متوسط مکمل ۲۲٫۱۲ دلار.

– افزایش جاب سیکر (حداکثر) از ۶۱۲ دلار به ۶۶۷٫۵۰ دلار. با متوسط مکمل ۱۴٫۲۶ دلار.

– افزایش جاب سیکر (پایه) از ۵۶۵٫۷۰ دلار به ۶۲۰٫۸۰ دلار. متوسط مکمل ۱۴٫۲۶ دلار است.

– افزایش کمک هزینه جوانان (سایر، دور از خانه) از ۴۶۲٫۵۰ دلار به ۵۱۲٫۵۰ دلار، با متوسط مکمل ۷٫۷۶ دلار.

– افزایش کمک هزینه جوانان (دانشجو، در خانه) از ۳۰۴٫۶۰ دلار به ۳۵۴٫۶۰ دلار با متوسط مکمل ۶٫۱۰ دلار.

منبع: ۷ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه