وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024
» اخبار » وضعیت صرفه‌پذیری اجاره در استرالیا بد بود، وخیم شد

تاریخ انتشار : 1402/08/24 - 4:16

وضعیت صرفه‌پذیری اجاره در استرالیا بد بود، وخیم شد

صدای استرالیا– صرفه‌پذیری اجاره بها در سراسر کشور از بد به بدتر تغییر وضعیت داده و شرایط برای افرادی که […]

وضعیت صرفه‌پذیری اجاره در استرالیا بد بود، وخیم شد

صدای استرالیا– صرفه‌پذیری اجاره بها در سراسر کشور از بد به بدتر تغییر وضعیت داده و شرایط برای افرادی که درآمد پایینی دارند، وخیم شده است.

شاخص سالانه صرفه‌پذیری اجاره که از سوی سازمان غیر دولتی سرپناه ملی و شرکت SGS Economics منتشر شده،  نشان می‌دهد که مستاجران در تمامی پایتخت‌های استرالیا وضعیت بدتری نسبت به پیش از همه‌گیری کووید-۱۹ دارند.

وضعیت اهالی سیدنی از همه بدتر است؛ زیرا صرفه‌پذیری مسکن اجاره‌ای در این شهر ۱۳ درصد افت کرده است. پس از سیدنی نیز ملبورن و پرت با ۱۰ درصد کاهش صرفه‌پذیری شرایط بغرنجی دارند.

اما گرینهالش، مدیر اجرایی سازمان سرپناه ملی گفت: اجاره‌نشین‌ها با افزایش شدید اجاره‌بها که از رشد درآمد آنها در یک سال اخیر پیشی گرفته، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

وی افزود: به دلیل عرضه اندک واحدهای خالی، صاحبخانه‌ها توانسته‌اند اثر افزایش نرخ بهره را به مستاجران منتقل کنند و با افزایش اخیر نرخ بهره، این فشار بیشتر هم خواهد شد.

گرینهالش با بیان اینکه تعداد خانوارهای بیشتری در شهرها و مناطق غیر شهری دچار فشار اجاره بها هستند، گفت: دولت ها باید فورا از طریق ساخت مسکن و مقررات‌گذاری بهتر برای اجاره، به این بحران رسیدگی کنند.

وضعیت وخیم مسکن

گزارش مذکور که میانگین اجاره بها را با درآمد متوسط مقایسه می‌کند، حاکی است که مناطق غیر پایتختی کوئینزلند بدترین وضعیت را از نظر صرفه‌پذیری اجاره در استرالیا دارند.

متوسط اجاره‌بها در این مناطق هم‌اکنون به ۵۵۳ دلار در هفته رسیده که ۳۰ درصد از کل درآمد سالانه یک خانواده کوئینزلندی با درآمد متوسط ۹۶۰۳۳ دلار را می‌بلعد.

الن ویت، مدیر SGS Economics & Planning گفت: عدم استطاعت مالی برای اجاره از شهرها به مناطق غیر شهری رسیده و خانوارها مجبورند برای اجاره مسکن ارزان‌تر، به مکان‌هایی دورتر از محل کارشان نقل مکان کنند. به همین دلیل کسب‌وکارها نیز با مشکل در استخدام کارگر روبه‌رو هستند.

وی افزود: این مارپیچ نزولی اکنون به جایی رسیده که هم اکنون تعداد واحدهای اجاره‌ای با قیمت صرفه‌پذیر برای اجاره بلند مدت بسیار اندک است.

بر اساس این گزارش، فقط ملبورن و قلمرو پایتختی در سطح قابل قبول برای اجاره نسبت به متوسط درآمد خانوار قرار دارند.

صرفه‌پذیری تمامی مناطق غیرشهری به جز تاسمانی نیز کاهش یافته است. این کاهش در مناطق غیر شهری کوئینزلند، استرالیای جنوبی و استرالیای غربی بین ۷ تا ۹ درصد بوده است.

وضعیت به ویژه برای افراد کم درآمد بسیار وخیم است، افراد مجردی که تحت یارانه جاب‌سیکر هستند، مجبورند بیش از ۷۵ درصد از درآمد خود را برای اجاره یک آپارتمان یک خوابه در پایتخت‌ها خرج کنند.

یک فرد مجرد مستمری بگیر نیز باید ۵۰ درصد از درآمد خود را برای اجاره واحد مسکونی در همه پایتخت‌ها، به جز آدلاید و هوبارت بدهد. این هزینه برای مناطق غیر شهری حداقل ۳۲ درصد است.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه