وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اخبار » نخست‌وزیر استرالیا: هواپیمای اوکراینی توسط موشک ایران سرنگون شده است

تاریخ انتشار : 1398/10/20 - 12:51

نخست‌وزیر استرالیا: هواپیمای اوکراینی توسط موشک ایران سرنگون شده است

صدای استرالیا - اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا می‌گوید استرالیا نیز مانند کانادا اطلاعاتی در دست دارد که حاکی از آن است که این هواپیما توسط موشک زمین به هوای ایران ساقط شده است. 


صدای استرالیا – اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا می‌گوید استرالیا نیز مانند کانادا اطلاعاتی در دست دارد که حاکی از آن است که این هواپیما توسط موشک زمین به هوای ایران ساقط شده است. 

نخست وزیر کانادا آقای جاستین ترودو روز گذشته گفته بود شواهد موجود حاکی از آن است موشک زمین به هوای ایرانی هواپیمای اوکراینی را ساقط کرده است و این حمله “ممکن است غیر عمده بوده باشد”.

نخست وزیر استرالیا نیز امروز جمعه دهم ژانویه در گفتگو با رادیو ۲GB  گفت: ما نیز همانند شرکای خود اطلاعات مشابهی در دست داریم.

نخست وزیر استرالیا گفت: این یک حمله عمدی نبوده است. این یک حادثه وحشتناک بوده است.

هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراینی که بامداد چهارشنبه فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین، ترک کرده بود، دقایقی پس از پرواز دچار آتش‌سوزی شد و در صباشهر از توابع شهرستان شهریار سقوط کرد.

به گفته علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی ایران، هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بود که تمام افراد در این سانحه جان خود را از دست دادند.

۱۳۸ نفر از مسافران این پرواز قصد داشتند که با پرواز بعدی به کانادا بروند و ۶۳ نفرشان هم شهروند کانادا بودند.

پیش از اظهارات نخست‌وزیر کانادا، مقام‌های آمریکایی به رسانه‌های این کشور گفتند هواپیمای اوکراینی “به احتمال زیاد” توسط ایران و به صورت “تصادفی” پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اهداف آمریکایی در عراق، سرنگون شده‌ است.

همزمان خبرگزاری رویترز هم به نقل از چند مقام‌ آمریکایی نوشته است که از نظر آنها این هواپیما با موشک ایرانی ساقط شده است.

سی‌بی‌اس و نیوزویک به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی که هویتشان فاش نشده نوشته‌اند که از نظر آنها هواپیمای اوکراینی با موشک ساقط شده است.

دانلد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به صراحت درباره این موضوع اظهار نظری نکرده اما گفته است: “این هواپیما در منطقه ای دشوار پرواز می کرده و ممکن است یک نفر اشتباه کرده باشد”.

او افزود: بعضی ها می گویند خطای فنی بوده است. من شخصا فکر نمی کنم حتی پرسش این باشد. اتفاق بسیار وحشتناکی رخ داده است.

برخی از تحلیلگران به تصاویری که به طور گسترده از بدنه هواپیمای مذکور منتشر شده است اشاره می کنند؛ تصاویری که در آن بدنه هواپیما در حالی مع دارای سوراخ های مختلفی است دیده می شود. آنها بر این باورند که این سوراخ ها ممکن است ناشی از انفجار موشکی باشد که دقیقاً در خارج از هواپیما منفجر شده است.

ایران اگرچه ادعای مربوط به حمله موشکی به این هواپیمای مسافربری را رد می کند و می گوید چنین سناریویی “بی اساس” است.

سخنگوی دولت ایران با صدور بیانیه‌ای خبر سقوط هواپیما بر اثر اصابت موشک را «جنگ روانی» طراحی شده توسط دولت آمریکا توصیف کرده است.

علی ربیعی گفته است دولت آمریکا به جای «دروغ‌پردازی و شکل‌دادن به یک عملیات روانی» به نتایج بررسی کمیته‌های مرتبط با این حادثه دقت کند.

در این بیانیه تاکید شده که سازمان هواپیمایی ایران با «شفافیت و دقت و سرعت» کمیته برای بررسی سانحه تشکیل خواهد داد. او از شرکت بوئینگ خواسته است که «نماینده خود را برای مشارکت در فرایند بررسی جعبه سیاه» اعزام کند.

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری ایران هم در توئیتی نوشت روسای‌جمهوری ایران و اوکراین در این زمینه تلفنی صحبت کرده‌اند.

به نوشته آقای معزی، قرار است دو کشور یک «هیات کارشناسی مشترک» تشکیل دهند.

منبع: اس بی اس فارسی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه