وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اجتماعی » موج گرما در شهرهای استرالیا و خطر افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی

تاریخ انتشار : 1399/11/07 - 6:01

موج گرما در شهرهای استرالیا و خطر افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی

صدای استرالیا - موج گرما در جنوب‌شرقی استرالیا، دما را در بزرگترین شهرهای این کشور بالا برده و احتمال و خطر آتش‌سوزی‌های جنگلی را افزایش داده است.


صدای استرالیا – موج گرما در جنوب‌شرقی استرالیا، دما را در بزرگترین شهرهای این کشور بالا برده و احتمال و خطر آتش‌سوزی‌های جنگلی را افزایش داده است.

آتش‌سوزی جنگلی شدید، روز دوشنبه، هشداری اضطراری برای آدلاید در ایالت استرالیای جنوبی بود. این در حالی است که همسایه‌اش، ایالت ویکتوریا در یک سال گذشته بدترین آتش‌سوزی‌ها را تجربه کرده است.

ملبورن، پایتخت ایالت ویکتوریا، در ساعت ۰۷:۳۰ روز گذشته به وقت محلی به ۳۰ درجه سانتیگراد رسید؛ در حالیکه پیش‌بینی شده بود که دمای هوا به حداکثر ۴۰ درجه سانتیگراد برسد.

همچنین پیش‌بینی شده بود که درجه حرارت در سیدنی برای روز سوم بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد باشد.

مقامات بهداشتی از مردم خواسته‌ بودند که در خانه بمانند و از فعالیت‌ در فضای باز خودداری کنند؛ افرادی هم که نزدیک به آتش‌سوزی‌های جنگلی هستند از استنشاق دود پرهیز کنند.

امواج گرما و بادهای تند، روز دوشنبه، آتش‌سوزی در تپه‌های جنگلی آدلاید هیلز را تشدید کرده‌اند.

سازمان آتش‌نشانی ایالت استرالیای جنوبی گفته است که این آتش‌سوزی تاکنون بیش از ۲۵۰۰ هکتار زمین را سوزانده است؛ به نظر می‌رسد که چندین خانه هم سوخته باشند، ولی به کسی آسیبی نرسیده است.

همچنین دود آسمان ایالت آدلاید را فرا گرفته و قسمت‌هایی از افق شهر را تیره کرده است. دود بعضی از ساکنان را بر این داشته که ماسک به صورت بزنند.

مقامات بهداشتی ایالت استرالیای جنوبی هشدار داده‌اند که این دود “تهدیدی جدی” برای افرادی است که بیماری‌های قفسه سینه و قلبی دارند.

از زمان آغاز موج گرما در روز جمعه، اداره هواشناسی استرالیا هشدارهایی درمورد موج گرما برای ایالت‌های استرالیای جنوبی، ویکتوریا، نیوساوت‌ولز، تاسمانی و کوئینزلند صادر کرده است.

انتظار می‌رود که موج گرما تا اواسط هفته ادامه پیدا کند، زیرا توده هوای گرم در جهت شرق از سراسر کشور رد می‌شود.

“افزایش تعداد روزهای بسیار گرم نسبت به دهه‌های گذشته”

پس از آتش‌سوزی‌های شدید و موج‌های گرمای سال گذشته، امسال تابستان استرالیا خنک‌تر و مرطوب‌تر بوده است. کارشناسان هواشناسی می‌گویند دلیل آن شرایط آب و هوایی ناشی از پدیده لانینا است.

پدیده لانینا، وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام روی می‌دهد و حاصل تغییر اختلاف فشار منطقه است و باعث سردتر شدن سطح آب‌های اقیانوس در این قسمت‌ها می‌شود. در استرالیا، این به معنی بارندگی‌ها شدید و سیل‌های گسترده در نقاط مختلف این کشور است.

به گفته سازمان‌های علوم و هواشناسی استرالیا، از زمان شروع ثبت ملی دما در سال ۱۹۱۰ میلادی، استرالیا به طور متوسط ۱.۴ درجه گرم‌تر شده است.

این امر باعث افزایش تعداد امواج گرما و همچنین افزایش موارد آتش‌سوزی‌های جنگلی شده است.

اداره هواشناسی استرالیا و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی فدرال استرالیا (سی‌اس‌آی‌آراو)، در گزارش وضعیت آب و هوا در سال ۲۰۲۰ گفتند “اکنون تابستان‌ها، ما شاهد تعداد بیشتری از روزهای بسیار گرم نسبت به دهه‌های پیشتر هستیم”.

در همین گزارش آمده است که سال ۲۰۱۹، که بعنوان گرم‌ترین سال استرالیا ثبت شده است، شامل ۳۳ روز بود که در آن حداکثر دمای کشور از ۳۹ درجه سانتیگراد فراتر رفت. تعداد این روزها، نسبت به شش دهه گذشته بیشتر شده است.

امواج گرما مرگبارترین فاجعه طبیعی در استرالیا است و میزان مرگ ناشی از آن، نسبت به حوادث طبیعی دیگر، آتش‌سوزی‌های جنگلی یا سیل، هزاران نفر بیشتر است.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه