وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 23 April 2024
» اجتماعی » محقق ایرانی جایزه اسکار علوم استرالیا را از آن خود کرد

تاریخ انتشار : 1397/06/15 - 11:53

محقق ایرانی جایزه اسکار علوم استرالیا را از آن خود کرد

صدای استرالیا - محسن رحمانی پژوهشگر ایرانی دانشگاه ملی استرالیا (ANU) به دلیل تلاش‌هایش در زمینه علوم موفق به دریافت جایزه یوریکا شد که به اسکار علوم استرالیا مشهور است.

محسن رحمانی جایزه اسکار علوم استرالیا را از آن خود کرد

صدای استرالیا – محسن رحمانی پژوهشگر ایرانی دانشگاه ملی استرالیا (ANU) به دلیل تلاش‌هایش در زمینه علوم موفق به دریافت جایزه یوریکا شد که به اسکار علوم استرالیا مشهور است.

جایزه یوریکا یا Eureka Prizes معتبرترین جایزه علمی در استرالیاست تا آنجا که نام اسکار علوم این کشور لقب گرفته است.​

محسن رحمانی سال گذشته به همراه گروه پژوهشی خود یک نوع ورقه بسیار نازک نانویی را اختراع کرده است که می‌تواند کاربردهای زیادی در فناوری نوین داشته باشد. در ادامه مطلب به برخی از آنها اشاره شده:​

سنسوری برای تشخیص بی‌درنگ​

محسن رحمانی دستاوردهای بسیاری تاکنون داشته است. خرداد گذشته، به همراه تیم تحقیقاتی‌اش سنسور نوری بسیار نازکی ساخت که می‌تواند برای تشخیص بی‌‌درنگ استفاده شود. این سنسورهای نوری کوچک که ۵۰ بار نازک‌تر از موی سر انسان هستند، می‌‌توانند در ساخت گجت‌های پوشیدنی مورد استفاده قرار گیرند تا بیماری‌ها را بی‌درنگ تشخیص ‌دهند.

بیشتر دستگاه‌های دیجیتال الکترونیک نوعی سیستم‌عامل در خود دارند اما واکنش سیستم‌عامل بی‌درنگ بسیار سریع‌تر است. سیستم‌عامل بی‌درنگ معمولا قسمت یا بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر است که درباره وظیفه بعدی و اولویت وظایف تصمیم می‌گیرد، مسئولیت پیام‌های وظایف را به عهده دارد و همه وظایف یک مجموعه را با هم هماهنگ می‌کند.

دستور دادن به شیشه

وی تیر ماه سال گذشته نیز موفق به ساخت نانوماده‌ای شد که قادر به تبدیل پنجره به آینه و برعکس بنا به دستور کاربر است. تنها کاری که کاربر باید انجام بدهد، تنظیم دمای آن است.

این ماده بازتابنده انتخابی راه مناسبی برای محافظت فضانوردان در مقابل پرتوهای فضایی است. به گفته محسن رحمانی سرپرست این مطالعه، این نانوماده چنان نازک است که هزاران لایه از آن می‌تواند بر سر سوزن جای گیرد؛ همچنین می‌توان این ماده را روی هر سطحی، از جمله لباس فضانوردی، به کار گرفت.

به گفته دکتر رحمانی، خواص نوری این نانوماده، قابلیت تعامل با نورهای ورودی و تغییر خواص آنها را دارد. با تنظیم دمای لایه نازکی از این نانوماده، می‌توان ویژگی‌های نوری این ذرات نازک را کنترل کرد؛ کاربر می‌تواند به دلخواه، کل سطح را شیشه‌ای کند و به نور اجازه ورود به محیط را بدهد یا سطح را به حالت بازتابی تغییر دهد که انعکاس‌دهنده نور شود.

دوربین دید در شب

وی در آذر سال ۱۳۹۵ نیز به‌همراه تیم تحقیقاتی‌اش، دوربین دید در شب تازه‌ای ساخت که هم‌اندازه و هم‌وزن یک عینک آفتابی معمولی‌ است. این دوربین، نور قابل رؤیت برای انسان را از آنچه در تاریکی شب و تاریکی زیر زمین وجود دارد استخراج می‌کند. این عینک‌ برای تبدیل این نور به نور قابل دیدن، نیازمند منبع تغذیه است؛ اما منبع تغذیه آن در مقایسه با دوربین‌های امروزی، چند برابر کوچک‌تر است.

جایزه بین‌المللی فیزیک

محسن رحمانی اسفند ۱۳۹۵ برنده جایزه سالانه اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی شد. این اتحادیه که در سال ۱۹۲۲ در بروکسل تاسیس شده است، سالانه جوایزی را به دانشمندان جوان دربخش‌های فیزیک کاربردی و بنیادین اهدا می‌کند. رحمانی به دلیل تحقیقات خود در حوزه تعاملات نور- ماده در مقیاس نانو به خصوص نانوفتونیک غیر خطی از طریق نانوساختارهای فلزی، دی الکتریک ونیمه رسانا موفق به دریافت این جایزه شد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد


برچسب ها : , , , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه