وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024
» اخبار » لغو تفاهم‌نامه همکاری بین ایالت ویکتوریا و ایران توسط وزارت خارجه استرالیا

تاریخ انتشار : 1400/02/01 - 23:05

لغو تفاهم‌نامه همکاری بین ایالت ویکتوریا و ایران توسط وزارت خارجه استرالیا

صدای استرالیا - استرالیا چهار توافق‌نامه دوجانبه با چین، ایران و سوریه را به دلیل «مغایرت با منافع ملی» بر اساس قوانین جدید این کشور لغو کرد.


صدای استرالیا – استرالیا چهار توافق‌نامه دوجانبه با چین، ایران و سوریه را به دلیل «مغایرت با منافع ملی» بر اساس قوانین جدید این کشور لغو کرد.

این قوانین به دولت فدرال این اختیار را می‌دهد که توافق‌نامه‌های بین‌المللی بسته‌شده با دولت‌های ایالتی، نهادهای دولتی، شوراهای محلی و دانشگاه‌های استرالیا را با کشورها و نهادهای خارجی، در صورتی که مغایر با منافع ملی این کشور باشند، لغو کند.

ماریس پین، وزیر خارجه استرالیا در بیانیه‌ای گفته است که معاملات لغو شده شامل دو معامله ایجاد زیرساخت‌های ایالت ویکتوریا با پکن در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است.

همچنین یک پیمان آموزشی ایالت ویکتوریا با سوریه که در سال ۱۹۹۹ بسته شده و پیمانی با ایران که در سال ۲۰۰۴ امضا شده لغو شده‌اند.

در توضیح توافقنامه با ایران گفته شده است که این توافق‌نامه بین وزارت آموزش و پرورش ایالت ویکتوریا و یک آژانس دولتی در ایران بوده است و جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است.

وزیر خارجه استرالیا در بیانیه خود گفته است که این چهار توافق را «مغایر با سیاست خارجی استرالیا و مخل روابط خارجی» این کشور می‌داند.

استرالیا در سال ۲۰۱۸ قوانین گسترده امنیت ملی را تصویب کرد که دخالت پنهانی خارجی در سیاست داخلی این کشور را ممنوع می کند. پکن این قوانین را «مغرضانه» می‌داند. از نظر چین این قوانین روابط چین و استرالیا را مسموم می‌کند.

منبع: دویچه وله و ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه