وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024
» اجتماعی » قیمت کوکایین در استرالیا به بالاترین حد در جهان رسید

تاریخ انتشار : 1399/10/10 - 6:06

قیمت کوکایین در استرالیا به بالاترین حد در جهان رسید

صدای استرالیا - همزمان با همه‌گیری کرونا، قیمت کوکایین هم در استرالیا  با 50 درصد افزایش، به بیش از 450 دلار در هر گرم رسیده که بیش‌ترین قیمت این ماده مخدر در جهان است.


صدای استرالیا – همزمان با همه‌گیری کرونا، قیمت کوکایین هم در استرالیا  با ۵۰ درصد افزایش، به بیش از ۴۵۰ دلار در هر گرم رسیده که بیش‌ترین قیمت این ماده مخدر در جهان است.

گزارش سالانه کمیسیون جرایم نیوساوت‌ولز نشان می‌دهد که بسته شدن مرزها، مانع از قاچاق مواد مخدر شده و با افزایش هزینه واردات، قیمت کوکایین با افزایش شدیدی مواجه شده است؛ به طوری که قیمت عمده فروشی کوکایین به ۲۰۰ هزار دلار به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

سال گذشته، گروه‌های جرایم سازمان یافته، مانند باندهای خلافکار موتوری و سندیکاهای مواد مخدر از آسیا و خاورمیانه، بابت هر کیلو کوکایین، ۱۲۵ هزار دلار دریافت می‌کردند. این مواد در خرده فروشی، ۳۰۰ دلار به ازای هر گرم به فروش می‌رسید. این در حالی است که در مناطق دیگری مانند اروپا و آمریکا، یک کیلو کوکایین بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد.

بخش عمده کوکایین در کشورهای آمریکای جنوبی مانند کلمبیا و پرو تولید و توسط کارتل‌های مواد مخدر مکزیک توزیع می‌شود؛ اما خانه‌نشینی اجباری و بسته شدن مرزها، عملیات معمول این گروه‌ها را با اختلال مواجه کرده است.

گزارش کمیسیون جرایم نیوساوت ولز بیان می‌دارد: با کاهش سفرهای هوایی به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، سندیکاهای بین‌المللی مواد مخدر قادر به اعزام نیروهای لجستیکی خود به منظور توزیع محموله‌های وارداتی مواد ممنوعه نبوده‌اند و در نتیجه، نیروهای محلی را برای ایفای این نقش استخدام کرده‌اند.

از سوی دیگر، اعضای استرالیایی سندیکاهای مواد مخدر نیز به دلیل محدودیت‌های مرزی، امکان کمتری برای سفر به کشورهای دیگر، چانه‌زنی و دریافت قیمت‌های بهتر بوده‌اند.

اما اینها تنها دلایل افزایش قیمت مواد مخدر نبوده و دلایل جالب دیگری هم وجود دارد.

با شیوع کرونا، رکود اقتصادی و افت درآمد مردم، موجب کاهش تقاضا برای مواد مخدر شده است. از سوی دیگر، خانه‌نشینی اجباری، موجب شده که اماکنی مانند نایت‌کلاب‌ها و میخانه‌ها، به عنوان اماکن عمده توزیع مواد، در استرالیا و سرتاسرجهان از رونق بیفتند.

اما از آن مهم‌تر، با تعطیلی کازینوها، پول‌شویی درآمدهای حاصل از فروش مواد مخدر بسیار دشوار شده و به همین دلیل، تامین‌کنندگان، درخواست پول‌ بیشتری بابت مواد می‌کنند.

این گزارش نشان می‌دهد که قیمت سایر مواد مخدر نیز با افزایش چشمگیر مواجه بوده؛ برای مثال قیمت هر کیلو آیس (Ice) از ۷۵ هزار تا ۸۵ هزار دلار در سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۲۵ هزار تا ۱۳۵ هزار دلار در انتهای سال ۲۰۲۰ رسیده است.

قیمت قرص اکستاسی نیز از ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار دلار به ازای هر کیلو به ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار دلار رسیده است.

منبع: دیلی میل


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه